Den svenska thrillern Exit från 2006 med Mads Mikkelsen i huvudrollen handlar om skumraskiga riskkapitalister i Stockholms finansmiljö. Rollfigurerna heter saker som Skeppshult, Nordenstråle och von Klerking i efternamn. Samuel Fröhler är underhållande i som psykopat-i-för-stora-glasögon och Alexander Skarsgård söt som hunsad finansvalp. Bolagsstämman är förlagd till Berns salonger och allt, fint ska det va. Men trots att Exit inte direkt är någon skönmålning av finansbranschen gör styrelseproffset Mats Qviberg en cameoroll som styrelseordförande. Det är lite som om Stefan Holm spelade sig själv i en film om dopingaffärer på friidrottsförbundets kansli.

Fondbolaget Öhman verkar inte heller ha blivit oroade över bad-will och var rentav med att finansiera produktionsbolaget Isis Cataegis nästa film, Gangster. Kanske var branschen bara smickrad och tacksam för att någon gav den lite edge. Hellre vara bad guy än bror duktig? Det rapporteras att Martin Scorsese ska göra film av aktieklipparen och sedermera fängelsekunden Jordan Belforts självbiografi, The Wolf of Wall Street, i vilken Belfort bland annat sänker Coco Chanels gamla lyxyacht i Medelhavet. Förmodligen utmärkt marknadsföring för världens alla handelshögskolor. För medan Michael Douglas förbereder sig igen för rollen som girigbuken Gordon Gekko i uppföljaren till 1987 års Wall Street, syns inte Charlie Sheens whistle-blower till någonstans i rollistan. Det spelar ingen roll att regissören Oliver Stone försökte lära oss att girighet är fel. Tjugo år senare rapporterar Financial Times modejournalist att hängslen är tillbaka. Ingen kommer längre ihåg sensmoralen, det är bara bilderna som överlever.