fbpx
FLM rekommenderar FLM, 26 mars 2015

Tolv filmer du inte får missa på Cinemateket i vår

För första gången består programmet enbart av kvinnliga regissörer

Ett nytt och i vanlig ordning fullmatat Cinemateketprogram har nått nätet. Och för första gången består programmet – åtminstone i Stockholm – enbart av kvinnliga regissörer. (Att det ändå finns gott om kvinnliga filmskapare vi saknar i visningsschemat är såklart bara ett tecken på att de inte är så få som ofta görs gällande.)

Här är tolv filmer ni inte får missa på Filmhuset – men se för all del allihop:

girlfriends
1 april: Väninnor (1978)

Claudia Weills regidebut hyllades när det begav sig men har sedan dess fallit lite i glömska men nu fått ett andra liv sedan Lena Dunham lyft fram den som en föregångare till Girls (Weill har sedermera också regisserat ett avsnitt av serien). Feministiska filmfastaren Wanda Bendjelloul inleder!

Bilr_naren3-1
6 april och 8 maj: Bilrånaren (1950)

Berättelsen om filmstjärnan Ida Lupino som blev den första kvinnliga regissören i studiosystemets Hollywood är nästan, men bara nästan, lika spännande som hennes regidebut Bilrånaren. Se filmen – och hör mer om Ida Lupinos väg till frigörelse från Howard Hughes i podden You must remember this.

 

La-souriante-madame-beudet1-1
12 april: La cigarette + La souriante Madame Beudet (1919/1923)

Madame Beudet är en desperate housewife avant la lettre – och den inflytelserika impressionisten Germaine Dulacs film från 1923 är en av tidernas bästa äktenskapsskildringar. Åtminstone enligt erkänt pålitliga FLM-podden. Även La cigarette från 1919 visas.

onceuponatimeinbeirut1
15 april: Once upon a time in Beirut (1994)

Två kvinnor inleder en tidsresa genom några bevarade filmrullar, för att minnas tiden innan inbördeskriget i Libanon. Läs gärna vår intervju med regissören Jocelyne Saab från FLM nr 12!

tyskland
16 april: Tyskland bleka moder (1980)

Helma Sanders-Brahms storfilm om andra världskriget, som inte följer truppförflyttningar längs frontlinjer, utan en mor och dotters flykt genom en sönderfallande krigsmakt, restaurerades bara häromåret till sin ursprungliga längd.

blue-steel1
17 april: Blue steel (1989)

Kathryn Bigelows andra film är en tät thriller där Jamie Lee Curtis rookiepolis blir anklagad för att ha dödat en obeväpnad rånare. (Med andra ord: Lita aldrig på svenska filmkritiker när det gäller amerikansk action – eller IMDB när det gäller kvinnliga polisfilmer.)

Sweetie2
21 april: Sweetie (1989)

En Jane Campion-retrospektiv ingår även i programmet. Nyzeeländskan kommer dessutom själv till Filmhuset för ett samtal den 26 april – och inviger också en visning av Liliana Cavanis Nattportiern (släng dig i väggen, Christian Grey). Bland hennes egna filmer kan särskilt nämnas visningen av hennes idag kanske minst kända – den sevärda debuten Sweetie från 1989.

ute-aurand-india2
23 april: Margaret Tait & Ute Aurand

Våra vänner på Magasinet Walden fortsätter sin spännande serie, med filmer som utmanar invanda synsätt, den här gången med Margaret Tait & Ute Aurand i blickfånget.

Flickan i frack (1926)
25 april: Flickan i frack (1926)

Karin Swanström var en av få kvinnor som fick göra film i Sverige på 1920-talet men hennes Flickan i frack, om en studentska som skiter i klädkonventionerna, har blivit en klassiker. Själv gick Swanström senare vidare till konstnärlig chefsposition inom SF.

5 maj: Regipionjären Pauline Brunius

Pauline Brunius enda långfilm, Falska Greta (som precis som titeln antyder handlar om en Garbo-dubbelgångare), är förlorad. Men här berättar Magnus Rosborn och Jannike Åhlund om Brunius konstnärliga bana och visar bland annat kortfilmen Lev livet från 1921.

Nitrate kisses (1992)
7 maj: Nitrate kisses (1992)

Anna Linder inleder denna visning av queera experimentfilmaren Barbara Hammers mest kända film. Läs också gärna Ingrid Rybergs intervju med Hammer från FLM nr 9/10!

Mamma (1982)
12 maj: Mamma (1982)

I vår släpps en box med Suzanne Ostens filmer och på Cinemateket visas filmen om hennes mamma, Gerd Osten, som aldrig fick förverkliga sin dröm om att göra långfilm. Hon var dock en läsvärd filmkritiker, och Mamma ger intressanta inblickar i 40-talets filmstockholm.

Vilka filmer har vi missat? Tipsa oss i kommentarerna!

Annons