A. Vilka var 00-talets bästa svenska filmer?
1. Sånger från andra våningen 2. De ofrivilliga 3. Du levande 4. Lilja 4-ever 5. Detaljer

B. Var svensk film rolig under 00-talet?
Ja. Lyckade renodlade komedier var det som alltid ont om, men humorn flödar i Roy Anderssons och Ruben Östlunds filmer, i Peter Birros och Jens Jonssons manus och i ett par av Killinggängets mer genomtänkta produktioner, till exempel Fyra nyanser av brunt, för att nämna några.

C. Var svensk film politisk under 00-talet?
”Politisk” är inte det första jag kommer att tänka på när jag med några få ord ska beskriva de senaste tio årens svenska filmproduktion. Uttalat politiska spelfilmer är sällsynta, men både Sånger från andra våningen och Du levande är exempel på sådana. Politiska kan man också kalla dramer som speglar samhället och samtiden, till exempel Järnets änglar, Darling och Varg. Och i viss mån även filmerna om Beck, Wallander, Salander och de andra bekämparna av ondskan.

D. Var svensk film läskig under 00-talet?
Nej.

E. Var svensk film utmanande under 00-talet?
Ja. Vi har ingen Lars von Trier, men Lukas Moodysson har gjort så gott han kunnat med Ett hål i mitt hjärta och framför allt Container. Mindre drastiska men förvisso utmanande, både när det gäller form och innehåll, är bland andra Roy Andersson, Ruben Östlund och Jesper Ganslandt.

F. Var 00-talet ett bra eller årtionde för svensk film?
Ja. Millenniet rivstartade med Roy Anderssons återkomst med Sånger från andra våningen, och Det nya landet och Tillsammans. Lika starka var inte åren som följde, men vilken spurt! I fjol och i år har de sevärda och riktigt bra filmerna radat upp sig: De ofrivilliga, Maria Larssons eviga ögonblick, Låt den rätte komma in, Ping-pongkingen, Man tänker sitt, Flickan, Det enda rationella

Sammantaget är 00-talet det bästa decenniet på länge. Och nästa blir ännu bättre. Då har vi ett finansieringssystem som bäddar för nyfikenhet, kreativitet och kvalitet, och i linje med det får kvinnor en rättmätig chans att göra film. Dessutom har vi en distribution som ger även oss utanför storstäderna en möjlighet att se alla dessa fantastiska filmer. Eller hur?

Mikael Hager är kulturredaktör på Barometern.

Det här är en del av enkäten med svenska filmkritiker i nya numret av FLM. Enkäten publiceras löpande på bloggen. Här finns alla enkätsvar samlade, och resultatet av filmkritikeromröstning hittar du här.