Kalla oss Hesa Fredrik, vi har ett viktigt meddelande till allmänheten: sommarnumret av FLM är lämnat till tryck!

Det ryktas om releasebar på Café Klotet i Stockholm i slutet av juni – stay tuned för mer info! Men innan vi firar in sommarnumret vänder vi blicken mot idag. Det är nämligen ingen vanlig dag då det är svenska flaggans dag. Men med tanke på att de europeiska högervindarna närmar sig orkanstyrka känner redaktionen ett visst motstånd mot att hala fram pukorna och trumpeterna till Moder Sveas ära.

Däremot firar vi gärna den rapport som Filminstitutet släppte den 27 maj. Hör och häpna: trots biodödens ständigt närvarande skugga var 2024 det bästa året för svensk film sett i biosiffror sedan 2018! Patriotismen är den ljusa sidan av fosterlandskärleken, som Dagens Nyheters Björn Wiman en gång skrev.

Hur lätt det är att bli patriot blev redaktionen varse när den besökte filmfestivalen i Cannes tidigare i maj. Trots att det är en av årets bästa tillfällen att se film från hela världen (eller i alla fall en stor del av den, med viss, ehhmm, tyngdpunkt på Europa och USA) så är det påtagligt hur nationsbunden man blir på Rivieran. Har det egna landet en film i tävlan? Snabbt förvandlas filmkritiker till supporterviftande huliganer, för visst är väl just vi lite extra förtjänta en Guldpalm? Tyvärr fick den svenska regissören Tarik Salehs Eagles of the republic gå tomhänt hem trots positivt kritikermottagande. Filmen avslutar Salehs Kairo-trilogi, som inleddes med Nile Hilton Incident och följdes av Boy from heaven. Den utspelar sig i Egypten men är inspelad i Turkiet, med skådespelaren Fares Fares, född i Libanon men uppvuxen i Sverige, i huvudrollen. Eftersom Saleh är portad från att filma i Egypten på grund av sin kritik mot landets korrupta politik åkte filmens danska ljuddesigners i hemlighet till Kairo för att spela in miljöljud som de sedan kunde ljudlägga bilderna med för att ge den rätta atmosfären. Vi ser fram emot att se resultatet när filmen får svensk premiär i oktober!

Var det i motstånd mot eller snarare på grund av denna alltmer framväxande internationella filmindustri som Filminstitutet kände sig nödgat att tidigare i år meddela att man från och med nu endast kan ge finansiering till två spelfilmer om året med internationell koppling? På detta och mycket annat som rör svensk film svarar Anna Croneman när Olga Ruin intervjuar institutets VD i kommande sommarnumret av FLM.

Skaffa en prenumeration, så får du läsa mer!

Jordgubbsbakelser och Skansen kan vänta, vi firar hellre denna röda lediga dag med att se film från morgon till kväll. Svensk eller inte spelar mindre roll – så länge det rör på sig i bilden och i tanken är vi nöjda.

 

Artikeln publicerades ursprungligen som ett nyhetsbrev 6 juni. Prenumerera här på FLM:s nyhetsbrev som utkommer varannan vecka med de senaste filmnyheterna och kommentarerna!