Det är fullt i svenska fängelser och i stället tvingas intagna sitta på häkten för att alla ska få plats. Tidöpartiernas reformer och lagförslag gör att straffen blir längre och att allt fler spärras in, samtidigt som det talas om sänkt straffmyndighetsålder och skärpta regler. Därför genomgår Kriminalvårdens just nu en historisk utbyggnad, där 9 000 anstalts- och häktesplatser ska bli 27 000 på tio år och Sverige ska bli ett av de europeiska länderna med flest folk i fängelse. Dröm stort.
Trots denna massiva expansion förväntas det bli trångt. I de nybyggda fängelserna kommer de intagna behöva bo två och två för att få in allihop. Detta fastän det förväntas påverka både arbetsmiljön och boendemiljön negativt. Dröm lite mindre.
På 70-talet pågick en annan sorts fängelsedebatt som saknade samma form av handlingskraftighet. En tidstypisk diskussion kring konsekvenserna av inspärrning som rehabiliteringsform. I Tage Danielssons film Släpp fångerne loss – det är vår! beklagar sig en fångklädd Ernst-Hugo Järegård om hur svårt det är att skaka av sig titeln brottsling, en stämpel som kommer i vägen för honom och hans konditorsdrömmar.
Filmen har femtioårsjubileum i år och är det svenska sjuttiotalet i koncentrerad form. Fars, löständer, sång och samhällskritik. På muren till Långholmens fängelse i Stockholm målar Frida (Lena Nyman) ”Släpp fångerne loss det är vår!” innan hon rider hem igen med Tage Danielsson (under det ikoniskt sparsmakliga karaktärsämnet Hennes vän).
Men efter att ha fått inbrott av Järegårds tjuv Harald Hansson är det faktiskt Frida och Hennes vän som ser till att han döms, trots sina tidigare fängelseprotester. Såklart ångrar de sig direkt och startar ett fritagningsprojekt ihop med Haralds kärlek Flora, spelad av en knivskarp Margaretha Krook. I en scen försöker hon ljuga om att hon inte vet vart Harald är, trots att hon gömmer honom i skåpet bakom sig. Det är så underbart att hon känns så smart, trots att det hon håller på med är så dumt. Speciellt när Krook ofta annars spela betydligt tyngre roller, typ lesbisk sadist i Sartres Inför lyckta dörrar.
Lena Nyman är lika underbar som alltid. Gösta Ekman skulle jag helst skriva en egen text om. Tage Danielsson skapar som regissör en rörande, teatral värld där stor del av humorn är delegerad till rekvisita och kuliss. Väggarna till isoleringen på fängelset är byggd av faktiskt isolering och Frida har en identisk miniatyrversion av möblemanget i det gemensamma hemmet eftersom hon är hälften så lång som Hennes vän. Liten stol och liten tv. Liten pyjamas och liten säng.
Men bland all fysisk humor och situationskomik finns en tydlig kritik – flera brandtal och bildexempel från fängelser. Frida säger att ”Det är klart man måste ha tag i folk som stjäl och mördar och har sönder gitarrer. Men i precis samma ögonblick som man fått tag i dem måste man ju börja hjälpa dom.” Kanske kunde filmen bli en del av utbildningsmaterialet för de 6 000 människorna som ska anställas årligen inom Kriminalvården framöver.
Släpp fångerne loss – det är vår! strömmas på Tv4 play och Sf Anytime.
Artikeln publicerades ursprungligen i FLM Nr. 70, vår 2025.