Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer.
Det har emellanåt varit en lång väntan på Whit Stillman, den stillsamt vitsige filmskaparen som regidebuterade med Metropolitan år 1990 och faktiskt hann göra ytterligare två långfilmer under 90-talet (och ett avsnitt av Homicide: Life on the street!). Sedan dröjde det ända till 2011 innan han återvände med Damsels in distress, och därefter ett pilotavsnitt till en tv-serie som aldrig blev, men det känns som att Love & friendship är den verkliga återkomst till formen i fornstora dagar. Det räcker ganska långt att Stillman återknyter kontakten med Kate Beckinsale och Chloë Sevigny från The last days of disco och Love & friendship är en perfekt syntes av gammalt och nytt.
Nytt är att Stillman inte står för originalmanus utan har baserat filmen på Jane Austens kortroman Lady Susan samt därmed för första gången gjort en kostymfilm (dit räknas väl ändå inte riktigt throwbackfilmen The last days of disco). Samtidigt är Austen en gammal referens och inspirationskälla som apostroferades redan i Metropolitan. Replikföringen är utsökt och Beckinsale briljerar som den mindfuckande änkan Susan som gör kaos med familjen Vernon på jakt efter nästa gemål.
2016 års bästa biofilmer:
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)