Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer.
Woody Allens senaste film Café society var hans första digitala och tillsammans med storfotografen Vittorio Storaro verkade han mer benägen än vanligt att bjuda på visuell prakt bortom pittoreska turistmål. Ta bara dollysekvensen som öppnar filmen, när vi får sväva utmed poolkanten på en fest bland det vackra innefilmfolket. Och visst är det förstås så att både platsen och ämnet förpliktigar – filmen utspelar sig trots allt i det klassiska Hollywoods 1930-tal. På det stora hela är dock Café society en stabbig upplevelse, inte minst i jämförelse med bröderna Coens ljuvligt förhöjda Hollywooddrift Hail, Caesar! som också hade premiär i år.
Här har det visserligen hunnit bli 1950-tal och studiosystemet knakar i fogarna. Josh Brolin spelar Eddie Mannix som i alla fall försöker reparera skadorna på Capitol Pictures varefter de uppkommer. Det kan handla om en ogift konstsimsfilmstjärna som blir gravid eller en annan filmstjärna som blir kidnappad av Sovjetvänliga manusförfattare (man kan med fördel komplettera med den informativt underhållande Trumbo om den svartlistade manusförfattaren med samma namn). Hail, Caesar! är en bedårande smällkaramell som dessutom innehåller årets bästa musikalnummer med ingen mindre än Channing Tatum i sjömanskostym (Damien Chazelles mer fullskaliga musikaliska begivenhet La la land har svensk premiär först nästa år).
2016 års bästa biofilmer:
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)