Straight outta Compton (2015)
Eazy-E – Boyz n the hood
Gav namn till N.W.A-kollegan Ice Cubes filmdebut, som pryder omslaget till det här numret (läs mer i Nathan Hamelbergs i höstnumret). Låten hade också en framträdande roll i fjolårsfilmen om gruppens skakiga framfart.
Boyz n the hood (1991)
Compton’s Most Wanted – Growin’ up in the hood
”Community trying to shut me out / But the money keeps flowing and I got much clout”. Rapparen Tha Chill sammanfattar gangsterns dilemma – hatad men fruktad – i John Singletons tragiska klassiker om dödlig gängrivalitet.
Above the rim (1994)
The Lady of Rage – Afro puffs
En av utvägarna bort från våld och fattigdom stavas basket med Tupac Shakur i en av rollerna. Filmens soundtrack var en stor framgång, med Warren G-hitten ”Regulate” i spetsen. Låten ”Afro puffs” har inget med basket att göra utan handlar om en imposant hårstil.
Friday (1995)
Dr. Dre – Keep their heads ringin’
Efter Boyz n the hood gjorde Ice Cube flera hårdkokta roller men debuterade som manusförfattare med en komedi. Regissör var F. Gary Gray som senare gjorde Straight outta Compton med Ice Cube som producent.
Dope (2015)
Digable Planets – Rebirth of slick (cool like dat)
Retrochica Dope, som handlar om nostalgiska nördar som diggar 90-talshiphop, anförs av Digable Planets bakåtblickande låt. Shameik Moore i rollen som Malcolm må vara en lookalike till Morris Chestnut i Boyz n the hood, men trots drogaffärer befinner sig den här filmen långt bort från gatunära realism.
Juice (1993)
Eric B. & Rakim – Juice (Know the Ledge)
Tillsammans med Ice Cube (Boyz n the hood) och Ice-T (New Jack city) anförde 2Pac hiphopens första generation filmstjärnor – dock utan en enda låt på soundtracket till den sedelärande filmdebuten om ärelystnad. I filmens ledmotiv sammanfattar Rakim makthungern och rappar att han är ”in control of many like Ayatollah Khomeini”.
New Jersey drive (1995)
Jeru the Damaja – Invasion
Kanske en film som blivit mest ihågkommen för sina inte mindre än två soundtrackalbum, varav många låtar inte ens är med i filmen, men det här dramat om bilstölder och polisbrutalitet har bäring även på USA år 2016.
He got game (1998)
Public Enemy – He got game
Spike Lees basketdrama har ett ovanligt hiphopsoundtrack eftersom en enda artist står bakom alla låtar: Public Enemy. Även om den hårtslående hiphopgruppen har hjälp av Buffalo Springfields ”For what it’s worth” på titelspåret.