Det har varit hårda dagar för alla som brinner för en rimlig upphovsrätt. Inte nog med att Högsta domstolen nu vill förhindra oss från att fotografera Carl Milles skulptur ”Gud fader på himmelsbågen”, Youtube försöker dessutom stoppa oss från att plocka isär svensk kalkonfilm. Youtubes rättighetssystem är visserligen ingen nyhet men aktualiserades häromdagen när den svenska gruppen Monte Fjantons Youtube-kanal stötte på patrull för sin recension av Kärlek 3000.
Det är under rubriken Felix recenserar som Monte Fjanton-medlemmen Felix, tja, recenserar mestadels svensk film. Med över två miljoner visningar på 95 videor har serien blivit så populär att den häromveckan var en av de nominerade på Guldtuben. Ja, inte sällan har recensionerna mångdubbelt fler tittare än filmerna själva hade på bio.
Urvalet skvallrar om en förkärlek för redan sågade filmer och framgångsreceptet stavas koleriskt underhållningsvåld. Felix nagelfar filmerna på narrativa klaffel eller andra pinsamheter med samma slags felfinnande iver som kännetecknar Youtube-fenomenet Honest trailers.
Företeelsen bygger på användning av klipp ur filmerna, något som faller under principen fair use i amerikansk immaterialrätt, medan citaträtten är motsvarande inskränkning av upphovsrätten i svensk lagstiftning.
Samma sak gäller för övrigt videoessäer som blivit en allt vanligare form av filmkritik i takt med att både analysmaterial och videoredigeringsprogram finns på knapptrycks avstånd. Här har till exempel sajten Fandor samlat några av 2015 års främsta videoessäer.
Men så finns det också en mer folklig videokultur som inte har samma analytiska anspråk men frodas på bland annat Youtube. Och även Johan Falk-upphovsmannen och rikskände piratjägaren Anders Nilsson låter till exempel Youtube-användaren punkinge666s klipp ”Jakob Eklund säger va fan – the collection” samt Apsolutevodkas ”Johan Falk Best of tok Conny (2015)” ligga kvar.
Men kanske är frestelsen att klicka på anmälningsknappen större när någon är desto mer kritisk. Man kan också känna med filmskapare som redan råkat ut för gnidiga recensenter. När Shahriyar Latifzadehs regidebut Kärlek 3000 hade premiär 2008 sågades den unisont (bortsett från en hyllning i filmtidskriften Allt om film).
Och i helgen blev recensionen av Kärlek 3000 bortplockad från Youtube efter en så kallad ”copyright strike” från filmskaparna. Det medför att kanalen för närvarande inte kan ladda upp videor som är längre än 15 minuter. (Recensionen av Sune i fjällen är 46 minuter och 46 sekunder.)
Enligt Sebasthian Wilnerzon Thörn från Monte Fjanton har man varit i kontakt med filmbolaget som ansåg sig ha rätt att ta ner recensionen eftersom den inte var särskilt ”smickrande”. Inte heller tyckte filmbolaget att citaträtten medgav Monte Fjantons användning av klipp ur filmen (FLM har sökt filmbolaget Minali).
Sebasthian Wilnerzon Thörn säger att det bara har hänt en gång tidigare att en recension har dragit på sig en anmälan och den gången drogs den tillbaka efter dialog med filmskaparen.
Det är bara att hoppas på en lika snabb lösning denna gång och att den fria filmkritiken har en framtid på Youtube. För om vi inte får skratta åt dåliga filmer är det lika bra att lägga ned.