Rebecka Josephson (Bästa kvinnliga huvudroll)
Amy Deasismont gjorde en övertygande dukdebut i Min lilla syster, och blev nominerad för bästa kvinnliga biroll på kuppen, men den svåraste rollprestationen i Sanna Lenkens film stod trots allt tolvåriga Rebecka Josephson för. I sin filmdebut som skådespelare stod hon nämligen inför utmaningen att inte agera, i rollen som tystat vittne till storasysterns ätstörningar, ett barn som tvingas se på när ingen vuxen griper in. Läs Mikaela Kindbloms recension.
Bianca Kronlöf (Bästa kvinnliga huvudroll)
Ronnie Sandahls regidebut gav mersmak, men det var Bianca Kronlöfs närvaro som utgjorde utropstecknet i Svenskjävel. Så här skrev Rebecka Kärde i sin recension: “Det lite inställsamma och präktiga i hela upplägget – i den dagsaktuella intrigen, det habila skådespeleriet, det skakiga fotot, den klanderfria sensmoralen – får sig en välbehövlig törn av Kronlöfs medvetet dunkla gestaltning. Det är en prestation som borde få hennes framtid att se avsevärt mer trygg ut än hennes kringhaltande rollfigurs.”
Jan Mattsson (Bästa manliga biroll)
Var börjar skådespeleri och var slutar det där luddiga som kallas närvaro? Och är det skådespeleriets kameleontiska konster som ska belönas eller går det lika bra med oemotståndliga one-hit wonders? Motsättningen mellan tränade proffs och naturliga amatörer brukar bli tydlig i baggetider. Den svenska förkärleken för naturalism, och viljan att slipa bort allt som känns konstlat eller förfinat, skapar hur som helst bra förutsättningar för oskolade begåvningar. Men tji fick Jan Mattsson, som spelar den skräckinjagande tjacklangaren Christer Korsbäck i Tjuvheder. Vi har ingen aning om Mattsson kan upprepa bedriften i ett drama av Richard Hobert (men skulle gärna se honom försöka!) men när det kommer till minnesvärda biroller från året som gått kan ingen trumfa Christer Korsbäck.
Lukasz Zal (Bästa foto)
Kan någon ringa diskrimineringsombudsmannen. Eller är vi paranoida som reagerar på att den enda (?) svenska långfilmen år 2015 som fotograferades på 35mm saknas bland de nominerade? Eller räknas det som dopning dessa digitala dagar att använda analog film? Eller är det för att fotot i Efterskalv helt enkelt var i en klass för sig? Eller för att polacken Lukasz Zal redan fått så många priser för Ida? Vakna Sverige!
Viktor Johansson (Bästa regi)
Här gör vi gärna tummen upp för alla nominerade – det vill säga Magnus von Horn (Efterskalv), Sanna Lanken (Min lilla syster) och Peter Grölund (Tjuvheder) – som förutom att vara debutanter har det gemensamt att de alla har förvaltat sina egna manuskript. Det handlar med andra ord om kompetenta filmskapare med full kontroll över sina dramatiska skapelser. Men det finns ju andra sätt att göra film på. Med Himmel över Flogsta fortsätter Viktor Johansson skapa hybridkonst som avaktiverar den dramaturgiska brandväggen och släpper in trojansk kaos, kreativitet och rastlöshet. (Och här erkänner vi oss gärna partiska eftersom FLM häromåret distribuerade Johanssons debutfilm Under Gottsunda men det gjorde vi ju inte utan anledning.) Läs Rebecka Kärdes recension.
Vinterboj (Bästa dokumentär)
Tillsammans med bästa kvinnliga huvudroll är väl bästa dokumentär kategorin med hårdast konkurrens i år. Frida och Lasse Barkfors Pervert park, Lawen Mohtadis och Gellert Tamas Taikon och Anders Helgesons och Karin af Klintbergs Trevligt folk återfinns bland de värdiga utmanarna. Men vi vill slå ett slag för Frida Kempffs Vinterboj, en observerande men medkännande dokumentär som ger en inblick i en grupp sjuksköterskors arbete i Kanada och låter oss komma nära de utsatta kvinnor som de har i uppdrag att hjälpa.
Bitte Andersson (Bästa kostym)
Meningarna har minst sagt gått isär om Bitte Anderssons Dyke hard – blivande kultfilm eller internskämt som luktar kalkon? Innan jul hamnade den åter i skottgluggen när representation och identitetspolitik i svensk film skulle debatteras. Men nu släpper vi filmpolitikens revirstrider för ett ögonblick och fokuserar på mer underbara väsentligheter: Vad fan har de på sig egentligen?
Nomineringsfältet i sin helhet
Bästa film
Efterskalv
En man som heter Ove
Min lilla syster
Bästa regi
Magnus von Horn för Efterskalv
Sanna Lenken för Min lilla syster
Peter Grönlund för Tjuvheder
Bästa kvinnliga huvudroll
Shima Niavarani för rollen som Shima i She’s wild again tonight
Malin Levanon för rollen som Minna i Tjuvheder
Felice Jankell för rollen som Sophie Bell i Unga Sophie Bell
Bästa manliga huvudroll
Rolf Lassgård för rollen som Ove i En man som heter Ove
Ulrik Munther för rollen som John i Efterskalv
Filip Berg för rollen som Isak i Odödliga
Bästa kvinnliga biroll
Bahar Pars för rollen som Parvaneh i En man som heter Ove
Eva Melander för rollen som Susanne i Flocken
Amy Deasismont för rollen som Katja i Min lilla syster
Bästa manliga biroll
Issaka Sawadogo för rollen som Josef i Det vita folket
Mats Blomgren för rollen som Martin i Efterskalv
Henrik Dorsin för rollen som Tony i Flocken
Bästa manuskript
Sanna Lenken för manuskriptet till Min lilla syster
Ronnie Sandahl för manuskriptet till Svenskjävel
Peter Grönlund för manuskriptet till Tjuvheder
Bästa foto
Linda Wassberg för fotot i Det vita folket
Göran Hallberg för fotot i En man som heter Ove
Ove Gösta Reiland för fotot i Flocken
Bästa klipp
Hanna Lejonqvist för klippningen av Min lilla syster
Anders Teigen för klippningen av My Life My Lesson
Kristoffer Nordin för klippningen av Tjuvheder
Bästa kostym
Camilla Thulin för kostymerna i En underbar jävla jul
Stella J Hox för kostymerna i Kim
Mia Andersson för kostymerna i Tjuvheder
Bästa ljud/ljuddesign
Andreas Franck för ljudet i Det vita folket
Andreas Franck för ljudet i Jönssonligan – den perfekta stöten
Patrik Strömdahl och Jan Alvermark för ljudet i She’s Wild Again Tonight
Bästa mask/smink
Jenny Fred för mask/smink i Cirkeln
Jenny Fred för mask/smink i Det vita folket
Eva von Bahr och Love Larson för mask/smink i En man som heter Ove
Bästa originalmusik
Benny Andersson för musiken i Cirkeln
Jon Ekstrand för musiken i Det vita folket
Lisa Holmqvist för musiken i Flocken
Bästa scenografi
Ulrika Fredriksson för scenografin i Det borde finnas regler
Matilda Afzelius för scenografin i En underbar jävla jul
Kajsa Severin för scenografin i Tjuvheder
Bästa visuella effekter
IXOR för effekterna i Cirkeln
Torbjörn Olsson för effekterna i En man som heter Ove
Torbjörn Olsson, Fredrik Pihl, Robert Södergren och Joel Sundberg för effekterna i LasseMajas detektivbyrå – Stella Nostra
Bästa kortfilm
Audition av Lovisa Sirén
Kung Fury av David Sandberg
Norra Storfjället av Amanda Kernell
Bästa dokumentärfilm
Every Face Has a Name av Magnus Gertten
Förvaret av Anna Persson och Shaon Chakraborty
Jag är Ingrid av Stig Björkman
Bästa utländska film 2015
Carol
Leviatan
Timbuktu