Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
Paul Thomas Andersons senaste film är visserligen den entimmeslånga musikdokumentären Junun, som hade global premiär på streamingtjänsten Mubi tidigare i höst, men det är Inherent vice som haft premiär på svenska biografer. Om än en ”limited” sådan, för att citera IMDB.
Inherent vice bygger på Thomas Pynchons roman Inneboende brist och är ett omistligt tillskott till Andersons redan rika kartläggning av Los Angeles. Den här gången utspelar sig dramat under 70-talet, alltså precis som delvis hans egen Boogie nights, men filmen påminner kanske framför allt om Polanskis Chinatown från 1974.
Precis som Thom Andersen (ej att förväxla med PTA alltså) påpekar i essäfilmen Los Angeles plays itself var Chinatown ett tecken på att den historielösa staden börjat bli nostalgisk. Det var en 70-talsfilm om 30-talet medan detektivkomedin Inherent vice är en 10-talsfilm som skildrar skiftet mellan 60– och 70-tal, när hippiedrömmar ersattes av hårdför businessifiering. Det är ett stilistiskt mästerverk i form av ett vykort från en förlorad filmtid.
Årets bästa filmer:
2. Inherent vice (Paul Thomas Anderson, USA)
3. Taxi Teheran (Jafar Panahi, Iran)
4. Phoenix (Christian Petzold, Tyskland)
5. Carol (Todd Haynes, USA)
6. Mad Max: Fury road (George Miller, Australien)
7. Spionernas bro (Steven Spielberg, USA)
8. Magic Mike XXL (Gregory Jacobs, USA)
9. Mission: Impossible – Rogue nation (Christopher McQuarrie, USA)
10. Maps to the stars (David Cronenberg, USA)
11. Mistress America (Noah Baumbach, USA)
12. Leviatan (Andrej Zvjagintsev, Ryssland)
13. Blind (Eskil Vogt, Norge)
14. It follows (David Robert Mitchell, USA)
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)