Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
I den text som bäst sammanfattar mina reservationer inför den senaste – underhållande! – Star wars-filmen, jämför Richard Brody regissören J.J. Abrams med hans föregångsman Steven Spielberg. Abrams har gjort sig känd för att leverera pålitligt kvalitativa storfilmer på beställning, Mission: Impossible, Star trek och så då Star wars, och entusiastiskt blanda modern blockbuster med gammaldags matiné i Spielbergs efterföljd. Bara en sådan sak som att båda två tillhör en krypande skara filmskapare som insisterar på att göra film på just analog film. (Den barnsliga kärleken till filmen, liksom inflytandet från Spielberg, syns förresten kanske allra tydligast i Abrams Super 8.)
Men om Spielberg växte upp och dyrkade filmbilden via televisionens åkallelse hör Abrams hemma i en samtid som istället dyrkar berättelsen, skriver Brody. I den bemärkelsen passar Abrams förstås utmärkt för uppdraget att regissera just Star wars, där dagens spoiler alertande nått nya höjder. Det är som att intrigen snarare än bilden utgör filmens verkliga värde. Vilket blir extra ironiskt när man ser filmen och förstår att historien upprepar sig och allting recyclas och ingenting därför finns att spoliera.
I skuggan av Star wars-hajpen har en ny Spielberg-film haft premiär under hösten. Spionernas bro handlar om en advokat som får det otacksamma hedersuppdraget att försvara en misstänkt sovjetisk spion under kalla krigets 50-tal. Rättegången ska visa för omvärlden att USA är ett rättssäkert land som inte gör skillnad på folk och folk, men till skillnad från omgivningen tar Tom Hanks advokat uppdraget på allvar och han blir snart inte bara bespottade av allmänheten utan även av sina kollegor.
Spionernas bro visar hur lätt principer väger när vinden blåser, och på konsekvenserna när stater reser murar för att stoppa människor på flykt, och känns förstås akut relevant i undantagstillståndets 2015. Det är en film där fienden inte är lika entydigt ond och där konfliktlösningen inte lika självklart handlar om att ta till vapen. Och så är det förstås en film som inte går att se sig mätt på.
Årets bästa filmer:
7. Spionernas bro (Steven Spielberg, USA)
8. Magic Mike XXL (Gregory Jacobs, USA)
9. Mission: Impossible – Rogue nation (Christopher McQuarrie, USA)
10. Maps to the stars (David Cronenberg, USA)
11. Mistress America (Noah Baumbach, USA)
12. Leviatan (Andrej Zvjagintsev, Ryssland)
13. Blind (Eskil Vogt, Norge)
14. It follows (David Robert Mitchell, USA)
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)