fbpx
v.5

Konstnärliga vägar framåt på Göteborgs filmfestival

Vecka 5 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

En kluven kickstart av filmvåren

Jacob Lundström om Göteborgs filmfestival

Är Tigrar killversionen av Pleasure? Två av årets mest emotsedda premiärer på Göteborgs filmfestival, i regi av Ronnie Sandahl respektive Ninja Thyberg som bägge medverkar i FLM Vinter 2021, handlar i alla fall om svenska tonåringar som söker sig utomlands för att bli stjärnor. Martin vill bli fotbollsproffs i Italien medan Linnéa vill bli porrsensation i USA. Väl på plats hamnar de i kollektiv med andra inom samma gebit, får förhålla sig till männen som drar i trådarna, tänja sin kropp till bristningsgränsen och konfronteras med drömmens baksidor. Det är inte berättelser om uppgång och fall, lika mycket som om att brinna ut innan stjärnstatusen är uppnådd. I slutet av båda filmerna befinner sig huvudpersonen i en bil och står inför ett vägval.

Pleasure (Nina Thyberg, 2021)

Pleasure (Nina Thyberg, 2021)

Samtidigt finns det – förstås – en hel del som skiljer dem åt. Medan Sandahls film håller sig vibrerande nära Erik Enges oroliga ansikte, väljer Thyberg ett större avstånd till Sofia Kappels desto blankare uttryck, även om det blir flera intima scener i filmen. Den stora förtjänsten med Pleasure är att den närmar sig Los Angeles porrvärld med samma rättframma nyfikenhet som Tigrar tar oss bakom kulisserna i Milanos fotbollsindustri, eftersom det onekligen är en underbelyst miljö. Pleasure balanserar distansen med en ögonöppnande ambition och ger en ovanlig filminblick i en bildvärld som annars göms bakom en inkognitoflik. Hollywood älskar att göra film om Hollywood, men finns det ens några filmklassiker om porr bortom Boogie nights?

Efter den digitala Göteborgs filmfestival återstår det att se hur filmerna ska möta sin publik. Det är i alla fall meningen att Pleasure får biopremiär redan 28 mars, medan Tigrar kommer först den 27 augusti. Men vem vet hur länge pandemins vågor fortsätter. Det är den delade känslan efter Göteborgs filmfestival, som ändå har blivit en gemensam filmkulturell angelägenhet, den digitala inramningen till trots. För en skärmpremiär är förstås inte fullvärdigt substitut för en biografupplevelse. Längtan tillbaka till salongerna, ett gemensamt rum bortom våra privata bastioner, har aldrig varit större.

PS. Fler festivalrecensioner kommer under helgen – håll utkik här!

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Gripande konstnärsskildringen Gritt balanserar mellan klyscha och radikalitet

Det vilar ett löjets skimmer över konstvärlden i Gritt, som samtidigt är en ärlig skildring av gränsen mellan självförverkligande och självförintelse. Filmen vinner mycket på att mötas utan ironi, skriver Kim Ekberg som har sett den på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Quo vadis, Aida? är en utomordentligt stark film om helvetet i Srebrenica

I det omringade Srebrenica jobbar Aida som tolk åt FN, samtidigt som hon försöker rädda sin egen familj. Trots många potentiella fallgropar lyckas Jasmila Žbanić balansera estetik och etik utan att förlora i kvalitet, skriver Sanjin Pejković som sett Quo vadis, Aida? på Göteborgs filmfestival.

Artikel

MLK/FBI är en historisk genomlysning av högsta kvalitet

Dokumentären om FBI:s förföljelse av Martin Luther King Jr. består nästan endast av arkivmaterial, och berättar en historia som sträcker sig långt bortom det solitära människoödet. Oscar Westerholm har sett MLK/FBI på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Undine är en briljant blandning av sagomotiv och realism

Ett exploderat akvarium blir början på en passionerad men komplicerad kärleksaffär i Christian Petzolds film, där regissören skapar en poetisk brygga mellan det moderna livet och det mytiska. Oscar Westerholm har sett Undine på Göteborgs filmfestival.

Artikel

In i dimman – som Henrik Möllers Malmö fast på riktigt

I In i dimman tar Maciej Kalymon med oss på en vandring runt Möllan som är allt annat än mysig. Det är ensamt och tomt, om än befolkat av fulla människor som är isolerade tillsammans. En storslagen och poetisk ecce homo, skriver Charlotte Wiberg som har sett den på Göteborgs filmfestival.

Artikel

The killing of two lovers är en mörk och intensiv skilsmässofilm

Robert Machoians långfilmsdebut är en koncentrerad och klaustrofobisk skilmässoskildring, som är emotionellt förödande utan att slå över i spekulativ misärporr. Oscar Westerholm har sett The killing of two lovers på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Fängslande syskonsorg i Emma Dantes The Macaluso sisters

Emma Dantes originella filmatisering av sin egen pjäs är en sorgbearbetning som hoppar fragmentariskt framåt i tiden, och klänger sig fast vid en strandtragedi i barndomen. Calle Wahlström har sett The Macaluso sisters på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Slalom blottlägger övergrepp som göms i snö

Inom idrottsvärlden kan sexuellt våld gå hand i hand med en miljö där prestationskrav regerar. Charlène Faviers debutfilm från Alperna, om slalomtalangen Lyz och hennes tränare Fred, är en sevärd om än väl uppbygglig historia. Charlotte Wiberg har sett Slalom på Göteborg filmfestival.

Artikel

Meditativ kvalitet men begränsad känslostyrka i Mama

I Mama skildras sju dagar av ett stilla liv på landsbygden i södra Kina – och den dramatik som slutligen uppstår skildras med precis samma nedtonade anslag som de många måltidsscenerna. Johannes Hagman har sett Li Dongmeis på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Ansträngd romantik stör Tsai Ming-liangs Days

Är Days Tsai Ming-liangs sista film? Isåfall slutar han på en filmteknisk topp. Men romantiken mellan medelålders sexköpare och fattig massör känns mest tröttsam, skriver Oscar Westerholm som har sett Days på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Conference omsätter sorgearbetet i handling

Ivan I. Tverdovskij skildrar efterspelet till gisslandramat på Dubrovkateatern 2002 i sin fjärde långfilm. Det är en lyhörd och ömsint men långdragen film, som lyfter när sorgen balanseras av absurdism. Calle Wahlström har sett Conference på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Beginning är en undanglidande skildring av våldtäktskultur

Vad handlar egentligen fjolårets mest hajpade festivalfilm om? Georgiska Beginning är estetiskt ambitiöst men också besynnerligt poserande. När det som här handlar om regelrätta övergrepp hade det varit hjälpsamt med en kompass, skriver Kim Ekberg som har sett den på Göteborgs filmfestival.

Annons

Tidigare FLM Weekend