fbpx
v.45

Joachim Trier skapar filmisk melankoli av uttjatad genre i Världens värsta människa

Vecka 45 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Uppdrag myndighetifiering?

Jacob Lundström om utnämningen av Anette Novak

Det finns anledning att återkomma till Anna Serner-kapitlet i svensk filmhistoria. Hon var vd för Filminstitutet under det bästa svenska filmdecenniet i mannaminne, rent kvalitativt sett, samtidigt som den svenska filmen publikkrisade på biograferna – utkonkurrerad av såväl importerade superhjältar som inhemska seriesuccéer. Det är inte helt självklart att hon förtjänar kredden eller skulden för vare sig det ena eller det andra. En alltför personfokuserad filmpolitisk debatt är i allmänhet förödande, vilket de senaste åren också har visat.

Anna Serner har varit en profilstark vd, som lyckats placera jämställdhet överst på dagordningen, men uppenbarligen väckt både positiv och negativ uppmärksamhet. Kanske är det i detta ljus man ska förstå utnämningen av Anette Novak som hennes efterträdare. Novak har varit regeringens särskilda mediepolitiska utredare och är just nu generaldirektör för Statens medieråd.

Anette Novak.

Anette Novak.

När vi i våras frågade folk i filmbranschen om nästa boss i betongkolossen önskade sig distributören Jakob Abrahamsson någon som ”ämbetsmanniserar rollen”. Enligt källor inifrån huset verkar personalen nöjda med att nya chefen kommer från en myndighet, snarare än näringslivet. Uppenbarligen har Novak mediepolitisk överblick, och inte minst kunskap om digitalisering, som ju fortsätter att skaka om filmvärlden. Vi har numera en statlig filmpolitik, finansierad genom en momshöjning på biograferna, samtidigt som strömningstjänster – både globala och lokala – satsar storkovan på att parkera publiken i hemmasoffan. Har en vd för Filminstitutet över huvud taget möjlighet att påverka detta maktförhållande? Hur ska filmbranschen behålla talanger som vill berätta i rörlig bild? Hur ska filmkonsten formulera sitt existensberättigande i algoritmernas tidevarv? Vi lär få anledning att återkomma till det också.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Världens värsta människa fångar Osloprivilegier med filmisk passion

Joachim Trier avrundar sin Oslotrilogi med en romcom av det slag som brukar komma från New York. Den handlar om välmående Oslobor, utspelar sig på platser ur någon Norwegianreklam, men är också en festdikt till filmkonsten. Joni Hyvönen skriver om en tidsmaskin där kärleken är evig.

Artikel

Humor och social osäkerhet i Hongs In front of your face

För att komma från den sydkoreanske regissören är In front of your face en ovanligt rakt berättad film, där Hong Sang-soo visar sin förmåga att fånga skönheten i det allra enklaste. Johannes Hagman har sett den på Stockholms filmfestival.

Artikel

The card counter rymmer några av filmårets mest hypnotiska stunder

Paul Schrader fortsätter på sin inslagna bana i The card counter, där en tortyrdömd exmilitär ägnar dagarna åt att spela kort. Men den stillsamma filmen bjuder på en rätt vild åktur där mörkret lurar på ljussprakande casinon, skriver Calle Wahlström.

Artikel

Squid game blottar Netflix framgångsformel

Squid game gör inte bara barnleken till sin gimmick – den infantiliserar hela berättarformen. Sonya Helgesson Ralevic skriver om Netflix sydkoreanska succéserie.

Artikel

The French Dispatch är en imponerande visuell bedrift

Wes Andersons nya film är fylld av filmbilder så vackra att man vill lyfta ut dem och hänga upp på sin vägg. Antologifilmen är ibland väl frenetisk, med känslan av alltför många idéer har pressats in i långfilmskostym. Det hindrar inte The French Dispatch från att vara en sannfärdig njutning, skriver Johannes Hagman.

Artikel

Meyerateljéerna och De Geer/Alexanderssons diskbänkssurrealism

Ett övergivet konstgjuteri på Västmannagatan i Stockholm förvandlades på 80-talet till en dammig drömfabrik. Tobias Rydén Sjöstrand ringer upp Carl-Johan De Geer för att höra hur det egentligen gick till.

Artikel

Maaret Koskinen: Därför tackade jag nej till att vara med i Bergman Island

Mia Hansen-Løve har besökt Fårö och gjort en film om två filmskapare som besöker Fårö, med olika barnsliga föreställningar om ”Bergman”. Bergman Island är en film om en skaparkris som har manusproblem. Efter att ha sett den är Maaret Koskinen glad att hon avböjde medverkan.

Annons

Tidigare FLM Weekend