fbpx
v.44

Jon Stewarts satiriska valfilm ger en vrångbild av amerikansk politik

Vecka 44 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Stockholm, härlig är den

Jacob Lundström om instängda stadsbilder

Den närmaste veckan bjuds vi på inte mindre än tre rörliga porträtt av Stockholms innerstad. Eller rättare sagt är de garanterat fler, men jag tänker på Lisa Langseths Kärlek & anarki, Caroline Ringskog Ferrada-Nolis Amningsrummet och Josephine Bornebuschs Orca. (Att samtliga handlar om den kreativa klassen är ytterligare ett intressant sammanträffande.) Orca är visserligen en långfilm inskärper tillsammans med övriga två exempel en otvetydig utveckling: Stockholm city är tillbaka i strömningsåldern. Till exempel i Bornebuschs prisade serie Älska mig, som delar både teman och skådespelare med Orca. När jag gjorde en geografisk inventering av den svenska filmen häromåret blev det tydligt att regionaliseringen inte längre präglar kartbilden. Huvudstadsperspektivet har bara tilltagit under den pågående serieboomen. Ett undantag under tv-hösten är Peter Grönlunds hockeyserie Björnstad, inspelad på olika håll i Norrbotten.

I Kärlek & anarki får den urbana flärden en kontrast genom bilder från ett kollektiv på behörigt avstånd från tullarna, i Amningsrummet förklarar en rollfigur som bott i Akalla att det bara är människor som inte bor i Akalla som gillar Akalla, medan Orca är mer intresserad av interiörer i såväl själslig som scenografisk bemärkelse.

Kärlek & anarki (2020)

Kärlek & anarki (2020)

Det finns förstås en bostadsmarknadslogisk förklaring till att den ängslande men täta medelklassen dominerar just dessa skildringar. Trots att de är sinsemellan olika – och var för sig sevärda – blir jag ändå sugen på någonting annat efter ett skärmmaraton. Ska man försöka uppnå största möjliga kontrastverkan genom att vända sig till den allt annat än välstädade Sökarna? Eller vad finns det annars för alternativ bortom samtidens mer eller mindre Stockholm noir-märkta kriminalserier? Det är hur som helst slående hur innerstaden, som en gång i filmhistorien var en projektionsyta för drömmar, allt oftare verka överskuggas av en ångest som låser in människor i sig själva.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Irresistible ger en vrångbild av amerikansk politik

I Jon Stewarts valkomedi driver han samma tes som i Daily Show: det som saknas i politiken är en återgång till någon sorts förnuft och ursprungliga värden. Tomas Hemstad ser en ytlig film som inte förstår sin egen samtid.

Artikel

Experimentklassiker i repris när Filmform firar 70 år

År 1950 etablerades Svensk experimentfilmstudio, som numera går under namnet Filmform. På lördag firas stiftelsens jubileum med en nygammal visning av experimentklassiker på Cinemateket. Martin Grennberger skriver om filmer som ger sig i kast med rörelsen och tiden.

Artikel

Barn är en suverän skildring av det gemensamma levandet

Vid ett fotbollsmål på en plan ligger en livlös barnkropp. Runt barnen och deras familjer finns ett stort persongalleri, men berättad med ett tempo och en elegans som aldrig gör den tilltrasslad. Rebecka Kärde fascineras av Dag Johan Haugeruds Barn.

Artikel

Sjukan som stängde biograferna

För hundra år sedan satte en okänd influensa filmbranschen ur spel och förvandlade biografer till riskzoner. Oscar Westerholm skriver om spanska sjukans filmpåverkan.

Artikel

Verkligheten är läskigare än spöken i His house

Brittiska skräckfilmen His house lägger ett spännande migrationspolitiskt lager till det hemsökta husets konventioner. Sebastian Lindvall ser hur minnesbilder och mardrömsvärldar skapar sprickor i vardagen.

Artikel

Svenska skräckfilmen Andra sidan saknar dragningskraft

Nej, Andra sidan är inte ”Sveriges första skräckfilm”, om än en husrysare enligt etablerad formel. Filmen saknar inte försonande drag, men Charlotte Wiberg efterfrågar färre klichéer och mer inspiration.

Artikel

Livsbejakande när Inga Landgré får ordet i ny dokumentär

Med hjälp av inklippta filmcitat och privata smalfilmer berättar Fanny Risbergs dokumentär om Inga Landgrés liv på nya och meningsfulla sätt. Mikaela Kindblom blir förtjust i en film som lämnar över ordet till skådespelaren.

Artikel

Mullvaden är ett filmiskt kaninhål till Nordkorea

Filmregissören Mads Brügger och den förtidspensionerade kocken Ulrich Larsen har infiltrerat Nordkorea. Resultatet är en osannolikt dokumentärfilm som leker med agentklyschor och balanserar på gränsen till Borat. Sanjin Pejković kan knappt tro sin ögon.

Annons

Tidigare FLM Weekend