fbpx
v.41

You will die at 20 visar hur ett liv av felprioriteringar kan skapa mening

Vecka 41 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Bioproblemen kvarstår

Jacob Lundström om kedjereaktioner i filmbranschen

Ett klipp på en biografarbetare som demolerar en Mulanfigur i kartong blev viral under sensommaren när det stod klart att Disney stängde filmens biograffönster. Bakom den kinesiska svärdprinsessan uppenbarade sig en affisch för Christopher Nolans Tenet, en film som däremot höll sitt löfte och hade biopremiär trots hämmande restriktioner. Och för biografernas del är det förstås avgörande att det finns attraktiva titlar på repertoaren, som kan locka tillbaka besökarna till salongerna. Eller för att de överhuvudtaget ska kunna hålla igång verksamheten.

Ett annat besked i helgen fick större följder än en söndersparkad reklamskylt. Det är fortfarande taskig tajmning för No time to die, tyckte filmbolaget, eftersom pandemin inte verkar bromsa in. Men beslutet att senarelägga premiären ännu en gång kan samtidigt innebära dödsstöten för många biografer – kedjan Cineworld meddelade omgående att de avväger att pausa verksamheten. Om de aldrig kan öppna igen är frågan var Bondteamet tänker sig att deras film ska visas i vår.

I en skrivelse till Kulturdepartementet varnar Filminstitutet att den svenska biografstrukturen riskerar att kollapsa.

Det uppstår ju ett spelteoretiskt problem när samtliga aktörer vill maximera sina vinster. När biograferna stänger på grund av Bondfilmens nya dröjsmål, påverkar det i sin tur Tenet. Coronachansningen har sämre möjligheter att lyckas om salongerna bommar igen, och branschanalytiker menar att Nolanfilmens digitala hemmapremiär borde påskyndas.

Osäkerheten blir allt mindre osäker och desto mer definitiv. Det dröjde inte heller länge förrän Dune också aviserade försenad uppskjutning, tätt följd av flera andra storfilmer.

Premiär under en pandemi är ett vågspel förstås, men ingen är behjälpt av en situation där alla fegar ur, som Peter Bradshaw konstaterar i sin kommentar. Screens Charles Gant menar istället att Cineworlds biografer hade haft ett mer spännande utbud med en mindre strikt fönsterpolitik (en gammal stridsfråga under omförhandling, vilket Calle Wahlström tidigare skrivit om).

Dune (2021).

Dune (2021).

Cineworld är den näst största biografkedjan i världen. Framtidsutsikterna för den allra största är minst lika dimmiga. Redan i våras rapporterades det att AMC, som bland annat äger Filmstaden, kunde bli uppköpta av Amazon. I augusti sålde också AMC sina biografer i Baltikum, men inte till Jeff Bezos utan till en lokal kedja. Salongerna i Estland, Lettland och Litauen ingick precis som Filmstaden, dåvarande SF Bio, i köpet av Nordic Cinema Group 2017.

I våras slog den svenska biodominanten i maxtaket när den inkasserade tio miljoner i krisstöd från Filminstitutet. Det räckte förstås inte för att täcka vårens intäktsbortfall, trots permitteringar och andra sparåtgärder. I en skrivelse till Kulturdepartementet varnar Filminstitutet att den svenska biografstrukturen riskerar att kollapsa. ”Ett eventuellt bibehållet maxtak på 10 miljoner riskerar att alla Sveriges stora och medelstora städer i princip riskerar att stå utan biograf”, skriver man till exempel i september.

Enligt Filminstitutets uträkning skulle stödet till biograferna behöva uppgå till 295 miljoner för perioden juni till december 2020 (givet att 50-regeln slopas under hösten och beläggningen hamnar på 50%). Med tanke på att Filmstaden tillsammans med Svenska bio (som ägs till hälften av Filmstaden) utgör drygt 80 procent av marknaden skulle det bli många krismiljoner. Filminstitutet efterfrågade även 265 miljoner till övriga filmbranschen, där fördyringar av dramaserier (!) intressant nog utgjorde den största posten.

Förra veckan kom beskedet att Filminstitutet får sammanlagt 375 extramiljoner att fördela 2020. Det återstår att se hur många av dem som går till Filmstaden och hur det påverkar bolagets överlevnadschanser eller attraktionskraft bland shoppingsugna. Kommer AMC sälja Filmstaden? Kommer Filmstaden att avyttra sina minst lönsamma biografer? Till vem i så fall?

I slutändan påverkar förstås inte biografstrukturens utformning bara Hollywoods fläskigaste satsningar – utan också svenska filmskapares förutsättningar att kunna nå ut till publiken.

Uppdatering:
Inga lättnader i publikbegränsningarna, meddelade regeringen under torsdagen. Och i så fall har Filminstitutet beräknat att branschstödet till biograferna för perioden juni till december 2020 skulle behöva ligga på 380 miljoner. Ett belopp som alltså överstiger det totala krisstöd på 375 miljoner, för hela filmbranschen, som Filminstitutet fått i uppgift att fördela.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Myter

I höstnumret av FLM undersöker vi filmens skimmer och vanföreställningar.

Oscar Westerholm skriver om olika bilder av Kina i Ai Weiweis Coronation och Disneys Mulan, Sebastian Lindvall om mytbildningen kring den galne vetenskapsmannen, Mikaela Kindblom om Flicka och hyacinter, Jacob Lundström om cinefila myter, Katarina Hedrén om Lovecraft country, Johannes Hagman om den självförgörande västernmyten, Charlotte Wiberg om DEFA, med mera.

Dessutom: Sanjin Pejkovic pratar med David Aronowitsch om Idomeni, Malena Janson har sett Inland, Sebastian Lindvall har sett Babyteeth, Tomas Hemstad har sett Irresistible, Tobias Rydén Sjöstrand skriver om Bergman vs. Ekman, Charlotte Wiberg om geriatrisk skräck! Och så vidare.

Medföljer gör ett nytryck av affischen till Benjamin Christensens Häxan från 1922 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kr. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


Video

Vill så gärna tro (1971)

Den amerikanske artisten Johnny Nash har dött (1940–2020). Han var framför allt sångare och låtskrivare men gjorde också en filmhuvudroll – i den svenska produktionen Vill så gärna tro från 1971. I filmen spelar han en lärare i jazzbalett, som eleven Lillemor blir förälskad i. Siktet var tydligt inställt på den utländska marknaden, där inte bara Nash utan även Christina Schollin var ett välbekant ansikte efter den enorma exportsuccén Käre John från 1964 (en film som fortfarande betraktas som så svenskt syndig att Youtube kräver inloggning för att starta trailern). Vill så gärna tro verkar också ha visats utomlands, men hos den svenska kritikerkåren fanns ingen nåd att hämta. Den sågades rentav så pass oförsonligt att regissören, manusförfattaren och producenten Gunnar Höglund skrev ett öppet brev till Expressens Jonas Sima med rubriken ”Kritikerna har dödat min film”. Filmen försvann från premiärbiografen i Stockholm efter en vecka. Romantik mellan en svart man och en vit kvinna betraktades knappast som särdeles sensationellt vid premiären, men i det avseendet är filmen ändå hyfsat unik i den svenska filmhistorien. Vill så gärna tro släpptes på dvd 2013 genom Klubb Super 8.


Artikel

You will die at 20 är en existentiellt drabbande allegori

Amjad Abu Alalas långfilmsdebut är en uttalad allegori över situationen i Sudan, men rymmer en dramatisk dimension som också höjer filmen över den politiska kontexten. Katarina Hedrén har sett You will die at 20, som visas på filmfestivalen Cinemafrica.

Artikel

Palm Springs gör tidslooptrenden levande igen

I Palm Springs bryts den romantiska slackerkomikens mönster med hjälp av en sci-fi-skruv. Sebastian Lindvall ser en film med träffsäker overklighetskänsla.

Artikel

Virus och brus med Jean-Luc Godard

Jean-Luc Godard må vara en framstående filmskapare – det hindrar honom inte från att vara skeptisk till bilden. Jan Holmberg tittar på ett Instagramsamtal om kommunikation i karantän.

Artikel

Inland är en drömsk vardagshistoria utan riktning

En ung kvinna från Stockholm flyttar till en plats som utgör en minimal prick i ett område av Sverigekartan hon knappast ägnat en tanke tidigare – och fortsätter att närma sig platsen med samma ointresse. Malena Janson blir frustrerad av Jon Blåheds långfilmsdebut.

Annons

Tidigare FLM Weekend