fbpx
v.40

Sofia Coppola frammanar ett svunnet New York i On the rocks

Vecka 40 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Arkivera mera

Jacob Lundström om behovet av kritiska samlingar

Under den fascistiska recycling som pågår i Jair Bolsonaros Brasilien, ett land som trots allt har militärdiktatoriska anor, blir filmkulturen utsatt för återkommande inskränkningar. Det brasilianska filminstitutet Ancine har till exempel fått direktiv om att införa ”innehållsfilter”, stoppa ”pornografi” och finansiera filmer som ”hyllar brasilianska hjältar”.

Den senaste attacken är dock särskilt talande för en högerkonservativ hycklare: avveckla filmhistorien. Men så har talepunkten om att värdesätta det förgångna aldrig heller handlat om ett nyfiket tillbaka- blickande utan om en selektiv historieskrivning. Under sommaren har Cinemateca Brasileiras samtliga anställda fått sparken och hemsidan plockats ner från internet. Den sjunde augusti anlände en poliseskorterad representant för regeringen till cinemateket i São Paulo för att hämta nycklarna till Sydamerikas
största filmarkiv.

Som filmhistorien visar är filmhistorien långt ifrån självskriven – möjligheten att blicka tillbaka mot, säg, 1940-talet är en lycklig konsekvens av många människors engagerade samlings- och bevarandearbete. Men mödosamt uppbyggda filmarkiv går desto snabbare att demolera. De är lika sårbara inför auktoritär kulturskymning, klimatförändringar och andra kriser.

Protester utanför Cinemateca.

Protester utanför Cinemateca.

I senaste numret av Sight & Sound berättas det om pandemins skadliga effekter på det globala filmarvet. Christophe Dupin från FIAF, den internationella filmarkivfederationen, förklarar att arkiven ofta finansieras av både offentliga medel och biljettintäkter från biografer, som har tvingats stänga under coronakrisen. Särskilt sårbara är till exempel samlingarna i Mumbai, där chefen tvingades trotsa lockdown för att säkerställa luftkonditioneringen i arkivet under den heta sommarsäsongen.

Iris Elezi vid det albanska filmarkivet, som redan tidigare fått sänkt finansering, tror inte att regeringen lär prioritera kultursektorn i kommande budgetar. Trots att arbetet med att bevara den analoga samlingen, och samtidigt förhålla sig till digitaliseringen, skulle kräva dubbla resurser.

Det är alltid angeläget att hålla samlingarna vid liv, men under närsynta kristider känns det särskilt akut. För att motverka aktiv historielöshet, och inte låta dimmorna sänka sig över gårdagen, finns det bara en sak att göra: arkivera mera.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Myter

I höstnumret av FLM undersöker vi filmens skimmer och vanföreställningar.

Oscar Westerholm skriver om olika bilder av Kina i Ai Weiweis Coronation och Disneys Mulan, Sebastian Lindvall om mytbildningen kring den galne vetenskapsmannen, Mikaela Kindblom om Flicka och hyacinter, Jacob Lundström om cinefila myter, Katarina Hedrén om Lovecraft country, Johannes Hagman om den självförgörande västernmyten, Charlotte Wiberg om DEFA, med mera.

Dessutom: Sanjin Pejkovic pratar med David Aronowitsch om Idomeni, Malena Janson har sett Inland, Sebastian Lindvall har sett Babyteeth, Tomas Hemstad har sett Irresistible, Tobias Rydén Sjöstrand skriver om Bergman vs. Ekman, Charlotte Wiberg om geriatrisk skräck! Och så vidare.

Medföljer gör ett nytryck av affischen till Benjamin Christensens Häxan från 1922 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kr. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


Trailer

Minari

Steven Yeun, som i Bränd hade ett av fjolårets mest punchable filmansikten, spelar familjefar i migrationsdramat tillika Sundancevinnaren Minari. Filmen har ännu inget svenskt premiärdatum men eftersom den är A24-märkt lär det väl inte dröja alltför länge.


Trailer

His house

En annan Sundancefilm med migrationstema går istället upp på Netflix. Den 30 oktober är det premiär för His house,  en brittisk skräckfilm som delvis utspelar sig på det sydsudanesiska dinkaspråket, som sällan hörs på någon strömningstjänst överhuvudtaget. Och för nyfikna i Sydsudan, ett land som saknar biografkultur och just börjat bygga upp sin filmindustri, passar en Netflixpremiär ganska bra.



Artikel

Äktenskapsdrama möter screwball i On the rocks

Ett förhållande knakar i fogarna när Sofia Coppola och Bill Murray återförenas i det uppsluppna New York-äventyret On the rocks. Calle Wahlström har sett den.

Artikel

This is not a burial, it’s a resurrection vibrerar av patos

Lemohang Jeremiah Moseses fenomenalt vackra drama är ett av utropstecknen på årets upplaga av filmfestivalen Cinemafrica. This is not a burial, it’s a resurrection präglas av både stilsäkerhet och utforskarlusta, menar Katarina Hedrén.

Artikel

Her smell är en stökig rockfilm som är helt egen

Elisabeth Moss ger sig ut på en självdestruktiv bana i rollen som rocksångaren Becky, men Her smell väjer samtidigt inte för välförtjänt sentimentalitet. Sebastian Lindvall ser en lika utmattande som underbar film.

Artikel

Den skamlöst fåniga Airplane! är fortfarande anarkistisk

Airplane! tog spjärn mot 70-talets katastrofhysteri och banade väg för en hel genre med parodifilm. Oscar Westerholm har sett en karnevaliskt skojfrisk kaoskomedi.

Annons

Tidigare FLM Weekend