fbpx
v.38

Jakten på den försvunna grisen – Nicolas Cages bästa film på åratal?

Vecka 38 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Spoiler alert

Jacob Lundström om höstnumrets tema.

Vad är det sista man ser innan allt blir svart? Låt oss välja tre svenska filmer på måfå från det senaste året och se efter.

I hämndtrillern Red dot är det Nanna Blondells ansikte på horisontalen, med blod rinnande ur ett kulhål i pannan. Hennes rollfigur har precis blivit skjuten till döds framför ögonen på sin man. Det är ett slut som innebär katarsis, om än inte för filmens huvudpersoner, som får sona sitt brott utan pardon.

I Beck – Döden i Samarra ser vi istället Peter Habers ansikte i profil. Efter att filmens kriminalintrig fått sin upplösning sitter den semi-pensionerade kommissarien bandagerad på en sjukhusbädd och stirrar på en olycksbådande röntgenplåt: hur lång tid har han kvar? Men snarare än ett öppet slut rör det sig om ett fortsättning följer, som uppmuntrar tittaren att vänta på del 42 i polisserien.

Coronafilmen Orca avrundas å sin sida med att filmens olika trådar knyts ihop, sida vid sida. Totalt nio utsnitt samsas om bildutrymmet, varav flera men inte alla från olika videosamtal. Ett kongenialt slut för ett relationsdrama om närkontakt på distans, som inrymmer både återförening och avsked.

Orca (2020)

Orca (2020)

Resultat: Ett chockerande mörker, en sad emoji-cliffhanger och en flerstämmig försoning. Alla funkar absolut, inom ramen för sina respektive berättelser. Men handen på hjärtat – hur många filmslut etsar sig fast? Jag var ändå tvungen att se om filmerna, eller rättare sagt scrolla fram till sluten, för att göra det här stickprovet. Är slutet filmens facit eller mer av ett nödvändigt ont?

I höstnumret riktar vi blicken mot de där skälvande ögonblicken innan eftertexterna. Maaret Koskinen skriver om frysbilder, Jan Holmberg om svindel, Johannes Hagman om ananas och så vidare. Temat bottnar dessutom i en upplevelse av att ingen vill sätta punkt. Håller slutet på att glida oss ur händerna nu när uppföljare, reboots och serier blivit åtminstone Hollywoods affärsmodell framför andra? Och hur hänger detta narrativa uppskjutarbeteende ihop med att självaste the end känns mer överhängande än på länge?

Tänk utanför boxen, heter det på samtida konsultspråk. För oss vanliga döda gäller det att inte glömma att tänka innanför slutet.

Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462 för att teckna årsprenumeration.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

FLM Höst 2021

Nu har vi lämnat höstnumret till tryck – beställ idag!

Vilket är filmhistoriens bästa slut? Och varför har samtiden så svårt att sätta punkt? I höstnumret av FLM når vi klimax.

Vi frågar sju filmare om slutet, Tobias Rydén Sjöstrand undersöker varför svenska filmslut är så o-minnesvärda, Sonya Helgesson Ralevic undrar om filmkyssen kan rädda oss från apokalypsen, Jacob Lundström skriver om vägskälen i Pleasure och Tigrar, Joni Hyvönen tyder drömfilmens besvikelser, Jan Holmberg förklarar varför Studie i brott har det bästa slutet, Maaret Koskinen skriver om den hoppfulla frysbilden i En runda till, Johannes Hagman om en avgörande ananas i Buñuels Nazarin och Charlotte Wiberg om filmer som lämnas oss i totalt jävla mörker.

Dessutom: Sebastian Lindvall om Julia Ducournaus Titane, Maaret Koskinen om Mia Hansen-Løves Bergman island, Johannes Hagman om 40-årsjubilerande pratfilmen Min middag med André, vi tittar in i huvudet på Hawa Sanneh, Anna Sofia Rossholm skriver om Det svenska filmmanusets historia, med mycket mera.

Medföljer gör ett nytryck av affischen till Jag är nyfiken – gul från 1967 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


Artikel

Nicolas Cage är drabbande stillsam i kulinariska dramat Pig

För en gångs skull spärrar Cage inte maniskt upp ögonen, gapar eller skriker. Istället serveras ett lika absurt som lågmält relationsdrama om en tryffeljägare och hans älskade gris. Calle Wahlström har sett Pig.

Artikel

Melvin Van Peebles gjorde blaxploitation innan blaxploitation fanns

Den amerikanske filmaren, skådespelaren och musikern har dött. Nathan Hamelberg skriver om hur hiphopen öppnade ögonen för Melvin Van Peebles gärning.

Artikel

Chantal Akermans isoleringsfilmkonst

Hemmet intar en speciell plats i Chantal Akermans filmografi – i videoessän Lá-bas skildrar den 56-åriga filmaren sin avskilda vardag i en lånad Tel Aviv-lägenhet. Kim Ekberg skriver om en hemmasittare med en särskild blick för isolering.

Artikel

Barbara Lodens Wanda är deprimerande bra

Huvudpersonen i Barbara Lodens enda spelfilm är svår att tycka om, men varför är hennes handlingsförlamning så provocerande? Kanske för att hon inte var en upplyftande hjältinna utan just svag och passiv. ​Charlotte Wiberg har sett Wanda.

Artikel

De Palmas debutroman en förlängning av hans filmiska gärning

Brian De Palmas tematik är kopplad till det visuella, men vad ska en åldrad voyeur göra när både finansiärer och publiken sviker? Regissörens debut som författare håller samtidigt vad den lovar – och visst är läsningen högst njutbar för hans fans, skriver Ari Gunnar Thorsteinsson.

Artikel

Nicolas Cage spårar perfekt i den euforiska hämndfilmen Mandy

Våldsodyssén är så enkelriktad att en regeltrogen dramaturg förmodligen skulle avfärda manuset som en novellfilm, men Panos Cosmatos Mandy är större än så. Sebastian Lindvall uppslukas av en mardrömsfilm som är synkroniserad med Nicolas Cages karakteristiska spelstil.

Annons

Tidigare FLM Weekend