fbpx
v.35

Kan en svensk film från 2022 konkurrera med de bästa genom tiderna?

Vecka 35 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Nu listar vi filmhistoriens bästa filmer

Jacob Lundström om rucka på kanon

Fick ett roligt mess häromdagen: ”Byt ut Körkarlen mot Stammisar!” Jo, listsäsongen har börjat och det har blivit dags att omvärdera filmhistorien. Precis som jag meddelade i förra FLM Weekend kommer vi att göra en uppdatering av 2012 års omröstning i nästa nummer av FLM. Det blir ett fett dubbelnummer som utkommer i början av oktober (så glöm inte prenumerera).

Och en av de röstberättigade slängde alltså ut en hundraårig klassiker från sin lista efter en berusande filmupplevelse dagen innan. (Vem det var framgår av Stammisar-texten i veckans FLM Weekend.) Uppfriskande! Väl? Eller är grejen med kanon att den inte ska rubbas så lättvindigt?

Jag tänker att rockaden sätter fingret på flyktigheten i listprocessen: man har inte nödvändigtvis samma filmhistoriska favoriter på tisdag som på torsdag. Det är det ena. Det andra är att många klassiker, på det stora hela, när alla röster är räknade, förmodligen sitter ganska säkert. Så minst lika intressant att följa blir ju små skiftningar och personliga avvikelser.

Måns Nymans Stammisar ingick i startfältet när den svenska filmhösten traditionsenligt presenterades på Filmhuset i Stockholm tidigare i veckan. Finns det några fler filmer där som kommer att konkurrera om listplaceringar om inte i höst så åtminstone 2032?

Med tanke på att filmdebatten handlat så mycket om publiksiffror tänker jag att den filmhistoriska tidshorisonten kan vara en viktig påminnelse om andra värden: filmkonst som lämnar bestående intryck och väntar på att återupptäckas.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Stammisar kommer skrivas in som en klassiker bland svenska generationsfilmer

Under en överhettad sommardag på Södermalm i Stockholm väver Stammisar ihop möten, besvikelser, dejter, skitsnack och dans till en överväldigande enhet. Måns Nymans debutfilm på rim får Nathan Hamelberg att kapitulera totalt.

Artikel

Salad Hilowle: Filmvärlden är för rädd för det abstrakta

Hur kan man ge röst åt glömda liv? I kortfilmen Sylwan ger Salad Hilowle liv åt en bortglömd birollsinnehavare. Katarina Hedrén pratar med filmaren om seende, arkiv, hem och vila.

Artikel

De många lagren av mening i Everything everywhere all at once

Everything everywhere all at once gestaltar terrorn av alltet i den uppkopplade samtiden, men är också ett familjedrama i actionfilmkostym. Ett slags meta-skämt om vår oförmåga att förstå världen omkring oss enligt andra parametrar än våld och heroism. Lisa Ehlin gör en djupdykning i filmsuccén.

Artikel

Iranska Chess of the wind är en märkvärdig spökfilm

För två år sedan återfanns originalnegativen till Mohammad Reza Aslanis Chess of the wind i en lumpbod i Teheran. Kim Ekberg har sett en enastående restaurering av filmen från 1976.

Artikel

Gå hem Jordan Peele, du är full

Jordan Peele är otroligt skicklig på att bygga upp spänning, men istället för att bilda någonting delikat tar alla ingredienser snarare ut varandra. Charlotte Wiberg blir besviken igen.

Artikel

Väggarna kan tala i nya Chelsea Hotel-dokumentären

I Dreaming walls håller det mytomspunna Chelsea Hotel på att försvinna – för att bli ett boutiquehotell. Den bioaktuella dokumentären följer hotellets sista hyresgäster i byggkaoset och bråten av 1900-talets amerikanska kulturhistoria. Calle Wahlström har sett den.

Artikel

Nitram är ett gnistrande porträtt av en massmördare

Justin Kurzel och Shaun Grant fortsätter i Nitram sin inventering av destruktiv maskulinitetshistoria. Med ett närmast impressionistiskt visuellt och ljudmässigt språk skapas ett porträtt av någon som inte är ett simpelt monster, skriver Charlotte Wiberg.

Annons

Tidigare FLM Weekend