fbpx
v.34

Ytterst lite påminner om en pojkdröm i Ronnie Sandahls fotbollsfilm Tigrar

Vecka 34 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Afghanistans filmare på flykt

Jacob Lundström om historiska filmer som rimmar med samtiden

I måndags rapporterade den danska filmtidskriften Ekko att den afghanska regissören Shahrbanoo Sadat lyckats lämna kaosets Kabul. Hennes bägge långfilmer Wolf and sheep och Barnhemmet ger också en känslig inblick i Afghanistans historia. De är baserade på opublicerade dagboksanteckningar av Anwar Hashimi, som också gör en roll i den senare filmen. I den första delen levde huvudpersonen Qodrat som herdepojke på landsbygden, i uppföljaren har han kommit till huvudstaden men förs snart till en uppfostringsanstalt. Vad som nu händer med fortsättningen på den planerade filmsviten återstår att se.

Givet det kronologiska upplägget torde nästa film skildra 1990-talets stridigheter som sedermera ledde fram till talibanernas maktövertagande. Eller har Qodrat hunnit fly Afghanistan vid det laget? Barnhemmet innehåller en bedårande kontrast mellan hans torftiga vardag och dagdrömmar med inspiration från Bollywood. Kanske tar han sig till Indien? Eller snarare Iran eller Europa? I bioaktuella dokumentären Flykt tvingas Amin, som har en Jean-Claude Van Damme-filmaffisch på pojkrummet, lämna landet vid ungefär samma tid och kommer så småningom till Danmark.

Barnhemmet utspelar sig i slutet av 1980-talet, när Sovjetockupationen håller på att falla samman. Åtminstone någonstans utanför bild, eftersom livet på barnhemmet är isolerat från omvärlden. Därför kommer det som en chock när elevernas ryska favoritlärare plötsligt försvunnit från klassrummen.

Barnhemmet (2019)

Barnhemmet (2019)

Man kanske inte ska säga att historien upprepar sig men, tja, den rimmar. I en särskilt kuslig scen berättar skolpersonalen som finns kvar att mujahedinstyrkor kan komma att inta Kabul, men att regeringen fortfarande styr över landet. De oförstående ungdomarna vet inte vad de ska vänta sig, när verkligheten ställs på ända. I Afghanistan 2021 måste människor göra samma slags hastigt omprövade överlevnadskalkyler.

I slutet av 2020 hade Barnhemmet svensk biopremiär på försvinnande få dukar i närmast total medieskugga (jag hittar ett inslag i P1 Kultur). Johannes Hagman recenserade filmen i FLM och beskrev den träffande som en mikrohistorisk ingång till Afghanistans historia, som genom att göra nedslag i ett enskilt livsöde ger ett perspektiv på striderna och tragedierna bortom geopolitiken. Därför blir det en film som med små medel uträttar någonting storartat: mänskliggör dem som i regel reduceras till anonyma offer i den skrämmande fjärran. Se den.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Fotbollspassionen blir en mental besatthet i Tigrar

I Ronnie Sandahls Tigrar leder motgångar till självbestraffning, medan nacken spänns allt hårdare och den intensiva blicken viker inte en millimeter. Erik Enges hyperempatiska gestaltning av Martin Bengtsson lär knappast undgå Guldbaggejuryn, skriver Malena Janson.

Artikel

Ronnie Sandahl: Allt blir tre gånger mer absurt i fotbollsvärlden

Både Ronnie Sandahl och Peter Grönlund har skapat dramatik ur idrottens maskulina gråzoner – från fotbollsstress i talangskildringen Tigrar till hockeyproblem i småstadsthrillern Björnstad. Vi sammanförde regissörerna för ett samtal om att våga vara löjlig och söka försoning.

Artikel

Candyman hemsöker fortfarande samtiden

I Candyman förflyttades handlingen i Clive Barkers novell till USA – och filmen från 1992 förbinder en övernaturlig berättelse med skräck, rasism och urban segregation. I den bioaktuella nyinspelningen fortsätter dialogen mellan samtiden och det historiska arvet. Anna Arnman skriver om det undertrycktas återkomst.

Artikel

Därför återvänder vi till Fu-Ho Grand i Taipei

En biograf på fallrepet är spelplatsen och temat i Tsai Ming-liangs Goodbye, Dragon inn från 2003. Sebastian Lindvall skriver om en spöklik film – som inte förvånande givit upphov coronavinklade spaningar.

Artikel

Litteraturens slut hade tjänat på mer undergångsstämning

Under läsningen av Litteraturens slut framgår det att bokens titel mest är clickbait – och att Sven Anders Johansson hellre vill äga libsen med Adorno. Det kan de i och för sig ha, men boken övertygar inte om att litteraturens slut skulle vara nära förestående. Jan Holmberg har läst den.

Artikel

Anthony Hopkins gör en av sitt livs roller i The Father

Livets sista suck skildras sällan på film i allt sitt osmickrande förfall. I Florian Zellers The father får däremot åskådaren dela pappagestaltens tilltagande förvirring och till slut fullständiga hjälplöshet. Charlotte Wiberg har sett den.

Artikel

Summer of soul ger upprättelse till en musikfest i takt med tiden

Samma sommar som Woodstock ägde Harlem Cultural Festival rum – den hade hundratusentals besökare men fick aldrig samma mytologiska status. En ny dokumentär vidgar perspektiven på musikhistorien, samtidigt som den är en fantastisk konsertfilm. Calle Wahlström har sett den.

Annons

Tidigare FLM Weekend