fbpx
v.3

Euphoria är passionerat engagerad i både berättelse och form

Vecka 3 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Verklighetsknäpp

Jacob Lundström om äkta begär

Det är känsligt att göra drama om äkta människor. Hur man än gör blir det skevt när ett livsöde ska pressas in i ett miniserieformat. Därför var, ja, sannolikheten stor att Den osannolika mördaren skulle bli omdebatterad. Netflixserien om Skandiamannens hypotetiska skuld i statsministermordet 1986 lanserade samma teori som den nedlagda Palmeutredningen. Rimligen hade produktionen räknat kallt med en JK-anmälan.

Högst förutsägbart blev också SVT:s En kunglig affär, om Kurt Haijbys eventuella relation med Gustav V, kritiserad för sin verklighetsdramatik. Till SVT-dramachefen Anna Cronemans förtret. Det är lätt att ge henne rätt: inte ska väl historisk fiktion reduceras till en ren faktautmaning, där flest antal dokumenterat korrekta detaljer vinner.

Den osannolika mördaren (2021)

Den osannolika mördaren (2021)

Samtidigt förtjänar konstnärliga val att diskuteras. Berättarperspektiv, till exempel. Helt uppenbart artar sig En kunglig affär till ett försvar av Haijby, en vanärad figur som 1952 dömdes för utpressning mot hovet. Därför var det intressant att ta del av upphovsmakarnas försäkringar om att Haijby absolut framställs som en komplex figur – och fundera över varför det misslyckas. 

Rimligen beror det på att det dramaturgiska bygget ger honom den entydiga funktionen som ett offer för makten. Men bilden av Haijby i minserien är inte enbart en manuskonstruktion utan handlar lika mycket om regi och skådespeleri. Det finns inte spår av beräkning i Sverrir Gudnasons rolltolkning, utan visst framstår Haijby som en utsatt om än alltmer hämndgirig stackare.

Å andra sidan framstår inte En kunglig affär som ett personporträtt av Haijby lika mycket som en berättelse om homofobiskt förtryck. Det är ett angeläget upplysningsarbete som man absolut kan använda fiktionen till. Det blir dock mindre intressant när vi inte förväntas begripa detta om Haijby inte framställs som en storögd syndabock.

Nej, miniserien har inte rentvättat hans historia, här förekommer exempelvis övergrepp mot minderåriga. Däremot har så många komprometterande omständigheter som möjligt valts bort, eller tonats ned, för att Haijby ska vara ett så trovärdigt offer som möjligt. Samspelet med Staffan Göthes mer ståndaktiga kungagestalt övertygar inte heller.

En kunglig affär (2021)

En kunglig affär (2021)

Det intressanta är ju inte om man får utan hur man skriver om historien. Vinkla på bara, men gör det bra. Trots att serien gör en poäng av att fabulera valde man ändå att göra Haijbys hustru endimensionell. I linje med hur kvinnor tenderar att gestaltas i historieskrivningar som fokuserar på männens värld: som ovetande och handfallen inför omgivningens spel. 

Själv räknar jag true crime-dramat Knutby till en av fjolårets bästa svenska serier, utan att jag har samkört den mot några rättegångsprotokoll för avvikelser. Möjligheterna till omdiktning av historien är dessutom oändliga, och inte nödvändigtvis suspekta. Se till exempel Quentin Tarantinos lika transparenta som trösterika förvanskningar i Inglourious basterds och Once upon a time i Hollywood. Men kontrakfaktisk fiktion är någonting annat än drama baserat på verkliga händelser, och En kunglig affär håller sig inom det konventionella dramats hägn.

“Men vi måste också ta hänsyn till vår genre”, skriver Anna Croneman, och visst är det så. Kritiker kan å sin sida problematisera valet av genre. En kunglig affär är en serie som avtäcker rojalistiska skandaler i The crowns efterföljd och skildrar passion i slottsmiljö à la Familjen Bridgerton. Det är inget att yvas över, SVT hänger med sin tid. Det betyder dock inte att resultatet blir lyckat. I sin iver att göra ett offerporträtt från det duktigt upplysta 2020-talet har historiens nyanser suddats bort.

I veckans FLM Weekend är Madelene K Askevik inne på ett liknande spår i sin text om Utvandrarna, som anpassat Mobergs berättelse till en nutidsspegel, medan Johannes Hagman skriver om en biopic som (tack och lov) tar sig konstnärliga friheter. Verkligheten kommer vi inte undan i första taget.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Enkel underhållning och fullvuxen filmkonst i Euphoria

Vid en första anblick verkar ungdomsserien som en blinkande julgran, med översnygga övergångar och snärtiga musiksignaturer. Men cineastens misstänksamhet om tom estetik kommer på skam – Sam Levinsons Euphoria visar sig vara passionerat engagerad i både berättelse och form, skriver Anton Halldin.

Artikel

Kristina från Duvemåla 2.0 ifrågasätter inte Guds existens

Den nya Utvandrarna anpassar Vilhelm Mobergs berättelse för att nutidsmänniskan ska kunna spegla sig i den. Men någonting går förlorat när 2020-talskaraktärer ska försöka fylla ut 1850-talskostymer, skriver Madelene K Askevik.

Artikel

Så här ser en moralpanik ut, Jens Liljestrand

Varken innehållet eller plattformen i sig är fria från problem, men vi behöver bättre kunskap om Tiktok än fördomsfulla snabbesök, skriver Sanjin Pejkovic.

Artikel

Spencer är ett sammelsurium av drabbande känslor och tomma poser

Pablo Larraín fortsätter att leka med fakta och form. Hans film om prinsessan Diana utgår från ett känslomässigt sammanbrott, och skapar ett psykologiskt drama med surrealistiska inslag. Spencer är klart att föredra framför en sömnig biopic, skriver Johannes Hagman.

Artikel

Man måste ju leva… är ett ovanligt rättframt stycke svensk arbetarfilm

Margareta Vinterheden gjorde sin långfilmsdebut med dokumentären Gruvstrejken 69/70, och hennes först spelfilm är en fortsättning på berättelsen om svensk industri. Kim Ekberg har sett Man måste ju leva… som visas på Cinemateket.

Artikel

Rape and revenge med vapenproteser i Rise of the machine girls

Den generiska storyn om hämnande cyborgflickor berättas i hastig stil, vilket gör att filmen både känns genomstressad och kaotisk. Men för alla med smak för japansk splatter-pop är Rise of the machine girls klart sevärd, skriver Oscar Westerholm. Nu finns den på bluray/vod.

Annons

Tidigare FLM Weekend