fbpx
v.24

Så blev jämställdhet den mest omdebatterade filmpolitiska frågan

Vecka 24 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Lagerkransar och publikproblem

Jacob Lundström om lärdomar av Cannessuccén

För knappt tio år sedan skrev jag en artikel med en braskande rubrik: ”Varför är svensk film så dålig?” Jo, det var väl en provokation, men den saknade inte grund. Utgångspunkten var nämligen den senaste tidens facit på världens mest prestigefyllda filmfestivaler. Sedan Lukas Moodyssons Mammut missade Guldbjörnen 2009 hade ju noll av 257 filmer i huvudtävlingarna i Cannes, Venedig och Berlin varit svenska. Och om vi betraktar festivalframgångar som en filmkulturell värdemätare har det hänt en del sedan 2013. Inte minst har Ruben Östlund vunnit Guldpalmen två gånger om, först med The square och nu senast med Triangle of sadness. På årets Cannesfestival gick dessutom manuspriset till Tarik Saleh för Boy from heaven medan Ali Abbasis Holy spider tilldelades ett skådespelarpris.

Samtidigt, konstaterade jag i min klagotext, finns det förstås andra kvalitetsmått ”än mossiga lagerkransar, krönta av konservativa festivalledningar”. Det är ju knappast alla som anser att filmens avantgarde, eller mest intressanta uttrycksformer, paraderar på röda mattor (för att inte tala om mans- och västdominansen i startfältet). Och för den delen: ”Det är förstås inte alla som håller med om att Guldpalmen vore ett mer värdefullt erkännande än att en svensk polisserie får en amerikansk remake.”

Boy from heaven (2022)

Boy from heaven (2022)

Så där kan man hålla på. Och så där bör man hålla på. ”Det här är verkligen en gyllene tid för svensk film”, skrev kulturministern i en kommentar till DN apropå Cannes och påminde om att Ninja Thyberg även fick Women in motion-priset för debutfilmen Pleasure under festivalen. Huruvida Jeanette Gustafsdotter har rätt eller inte tål att diskuteras. I förra numret av FLM gjorde vi en inventering av den första femårsperioden med statlig filmpolitik, inklusive en tillbakablick på tidigare politisk filmpåverkan. Det räcker med att snabbscanna 2021-statistiken för att konstatera att den svenska filmen fortfarande har svårt att hävda sig publikmässigt på bio, vilket har varit ett annat återkommande debattområde. Så hur blir det med Triangle of sadness och Boy from heaven? Kommer deras framgångar att omvärderas om biljettköpen understiger… 100 000?

Det vore fatalt, för att inte säga kulturfientligt, oavsett vad man tycker om storfestivalerna som måttstock. Här kan det vara värt att påminna om att varken Östlunds eller Salehs första filmer var publikfriande säkra kort – tvärtom. Om något måste ju succén betraktas som en indikation på det finns en mening med experimenten – och en uppmuntran om att stärka ett filmklimat som möjliggör dem. Vare sig man främst uppskattar Gitarrmongot och Metropia eller bara vill sola sig i glansen av den mogna Canneskvaliteten.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer

FLM Sommar 2022

I sommarnumret av FLM tittar vi närmare på filmens interiörer.

Vi pratar illusionskonst med Josefin Åsberg som varit produktionsdesigner på Triangle of sadness, vi tittar in hos David Lynch och Michael Haneke, skärskådar tapeterna i italienska tv-serien Gomorrah, känner scenografins fasa i Motorsågsmassakern, blickar tillbaka på SVT:s mest iögonfallande studiodekor någonsin i Fräcka fredag, med mycket mera.

Dessutom: Katarina Hedrén samtalar med Salad Hilowle, Kalle Lind skriver om Janne Halldoff, vi tittar in i huvudet på Marta Dauliute, Sanjin Pejkovic skriver om Chris Marker, vi rapporterar från filmfestivalerna i Cannes och Oberhausen, och så vidare.

Medföljer gör en ny affisch till Blue velvet från 1986 (30×42 cm) signerad Linus Nyström.


Artikel

Den manliga blickens filmpolitik

Ingen filmpolitiskt fråga har debatterats lika intensivt som jämställdhet. Vad beror det på? Maria Jansson skriver om en konstant maktkamp för att verka och synas.

Artikel

Susin Lindblom-Curman: Manusförfattare behöver medverka även efter produktionsbeslut

Efter fem år av statlig filmpolitik har det blivit dags för utvärdering. Vi har frågat sex aktörer som inkom med remissvar när "Framtidens filmpolitik" presenterades 2015. Hur blev de första fem åren med en statlig filmpolitik? Och hur behöver den utvecklas? Idag skriver Susin Lindblom-Curman från Dramatikerförbundet.

Artikel

Ozploitationfilmen Road games är en stekhet vägrysare

Eftersom Jamie Lee Curtis var regerande skrikdrottning räckte det med hennes medverkan för att Road games skulle skapa förväntan på skräck. Sebastian Lindvall skriver om filmen från 1981 som nu finns ute på vod/bluray.

Artikel

Eva Hamilton: Om inte översynen av filmpolitiken kommer igång förlorar vi ett år

Efter fem år av statlig filmpolitik har det blivit dags för utvärdering. Vi har frågat sex aktörer som inkom med remissvar när "Framtidens filmpolitik" presenterades 2015. Hur blev de första fem åren med en statlig filmpolitik? Och hur behöver den utvecklas? Idag skriver Eva Hamilton, ordförande Film- & tv-producenterna.

Artikel

Sveriges Filmregissörer: Vi måste prata om Filminstitutets roll i det nya medialandskapet

Efter fem år av statlig filmpolitik har det blivit dags för utvärdering. Vi har frågat sju aktörer som inkom med remissvar när "Framtidens filmpolitik" presenterades 2015. Hur blev de första fem åren med en statlig filmpolitik? Och hur behöver den utvecklas? Idag skriver Christina Olofson, Karin Wegsjö och Carl Javér från Sveriges Filmregissörer.

Artikel

Befriande och utforskande attityd till filmkonsten i Oberhausen

Årets festival i Oberhausen var ett veritabelt kleine Schweden där Hannah Wiker Wikströms Weathering heights även vann dubbla priser. Johannes Hagman rapporterar från den anrika kortfilmfestivalen i Tyskland.

Annons

Tidigare FLM Weekend