fbpx
v.23

Minari balanserar mellan sublimitet och kitsch i landsbygdsamerika

Vecka 23 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Stopp och belägg

Jacob Lundström om temat för nya FLM-numret

Kanske borde det här temat haft ett frågetecken i slutet. För vad är egentligen cancelkultur? Är det ett akut hot mot yttrandefriheten eller ett hjärnspöke som sprider skräck i kulturkriget? Importerat från USA, enligt välbekant mönster, har det blivit ett av samtidens mest populära slagträn. Och det svingas åt alla håll.

Men den övergripande tendensen tycks ju vara att vi har rört oss från censurmyndigheter till nyckfulla folkdomstolar i sociala medier. Eller? För filmskapare som aktivt motarbetas av auktoritära regimer år 2021 är det knappast en korrekt beskrivning. Det krävs heller ingen avancerad backspegel för att upptäcka moralpanik och uteslutningsmekanismer genom hela filmhistorien. Det finns gott om filmer och personer som har placerats i giftskåp. Offentligheten har alltid varit villkorad, på ett eller annat sätt.

Det finns gott om filmer och personer som har placerats i giftskåp.

Därför har vi använt cancelkultur som utgångspunkt för att diskutera diverse ifrågasatta filmskapare. Inte för att avkunna dom, utan för att i bästa fall nyansera debatten om verk och person. Några fallstudier är mer aktuella, andra gäller alltjämt omtvistade livsöden från förr. Eftersom det främst är insiders som kan komma ifråga för cancel, handlar det här temat mestadels om män som betett sig suspekt eller kvalificerat illa. Inte för att det saknas kvinnliga filmskapare som mött motstånd i sitt konstutövande, alltså.

Farlig frihet (1954) av och med Arne Ragneborn, som jagades ut ur filmoffentligheten. Här tillsammans med Maj-Britt Lindholm.

Farlig frihet (1954) av och med Arne Ragneborn, som jagades ut ur filmoffentligheten. Här tillsammans med Maj-Britt Lindholm.

Fallet Arne Ragneborn visar hur filmkulturen kan stänga ute dem som inte passar in. När hans råa 50-talsfilmer hamnade under lupp handlade det inte heller bara om top down-censur, utan ett samhälleligt konsensus kring smak och moral, där även allmänheten och kritiken spelade in. Medan Suzanne Ostens film Mamma från 1982 visar hur Gerd Osten ungefär samtidigt förgäves försökte få tillträde till registolen. Cancelkultur är med andra ord varken ett nytt fenomen eller ett heltäckande begrepp för konstnärlig ofrihet. Olika slags bildförbud har förföljt filmkonsten sedan begynnelsen. Det innebär inte att vi ska acceptera nya – eller för den delen titta åt ett annat håll när filmskapare beter sig förkastligt mot omgivningen. Så det är bara att ställa in sig på fortsatta förhandlingar om inställda konstnärskap.

PS. Läs mer om innehållet i nya numret nedan! DS.

PS2. Arne Ragneborns filmer finns på nya strömningstjänsten Cultpix – fokuserad på, just det, kultfilm – inklusive Det händer i natt som pryder sommarnumrets filmaffisch. DS.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Sommar 2021

Kan vi skilja på verk och person?

I sommarnumret av FLM tittar vi närmare på fenomenet cancelkultur.

Julia Finnsiö och Anna Sofia Rossholm skriver om olika sidor av Woody Allens ifrågasatta filmografi, Charlotte Wiberg skriver både om den tyska filmens enfant terrible RW Fassbinder och Tredje rikets omstridda filmare Leni Riefenstahl, Sebastian Lindvall minns den sydkoreanske provokatören Kim Ki-duk som nyligen dog i metoo-exil, Sanjin Pejkovic skriver om hur den självutnämnda revolutionären Emir Kusturica lierar sig med makten, Jacob Lundström tinar upp Louis CK-filmen I love you, daddy ur frysboxen, Bengt Bengtsson skriver om censurfallet Arne Ragneborn, med mera!

Dessutom: Malena Janson om Ronnie Sandahls Tigrar, Jan Holmberg om Litteraturens slut, Tobias Rydén Sjöstrand om den första svenska animerade långfilmen, Mikaela Kindblom om dansk stumfilm, Johannes Hagman om Minari, vi tittar in i huvudet på Elsa Rosengren, Oscar Westerholm skriver om Adam Curtis Can’t get you out of my head. Och så vidare.

Medföljer gör ett nytryck av svenska originalaffischen till Arne Ragneborns totalförbjudna Det händer i natt från 1956 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


FLM rekommenderar

Bäst på bio

Nu har biograferna – äntligen – öppnat sina salongsdörrar för fler besökare. Till exempel Roxy i Örebro (bilden). Men går det något annat än Godzilla vs Kong och Tom & Jerry och Cruella med dalmatinerna på bio? Jo! Vi har listat åtta sevärda biofilmer just nu.


Trailer

Petrov's flu (2021)

Apropå cancelkultur: hur ska man kategorisera den ryska behandlingen av Kirill Serebrennikov? När regissören augusti 2017 anklagades för förskingring, sattes i husarrest, osäkrades tillvaron ytterligare för många i det ryska kulturlivet. Han lyckades åtminstone färdigställa Leto hemifrån – en film som också handlar om konstnärer i auktoritär motvind – som hade premiär i Cannes 2018. Våren 2019 släpptes Serebrennikov och i sommar tävlar hans nya film, serietecknarporträttet Petrov’s flu, om Guldpalmen. Om den är i närheten av lika bra som Leto kan det vara tal om ännu en metakonstnärlig sensation.


Artikel

Minari är en inkännande film om att frodas på nya platser

Lee Isaac Chung visar upp en välkomnande sida av landsbygdsamerika i Minari, även om den koreanska familjen i filmen kämpar för att slå rot i det nya landet. Känsligheten inför miljöer och scenografi gör att skildringen känns ovanligt grundad i en verklig erfarenhet, skriver Johannes Hagman.

Artikel

Redan den allra första Beckfilmen var en ganska blek historia

Sjöwall och Wahlöö visade att man kan framställa spänning på svenska, även om vare sig kvinnosynen eller försvaret för öststatskommunismen har åldrats väl. Ifjol gavs Roseanna och Uppdraget på dvd, bägge med skönhetsfläckar men kvaliteter som tidsdokument, skriver Kalle Lind.

Artikel

Sanna Lenken: Jag hoppas mer pengar hamnar hos de modiga – inte hos jättarna

I april aviserade Filminstitutets vd Anna Serner sin avgång. Vi har frågat sex personer i filmbranschen om vad de anser att hon lämnar efter sig. Och vad borde Serners efterträdare hugga tag i? Idag skriver Sanna Lenken.

Artikel

Katarina Hedrén: Ingen kan sudda ut visionen om jämställdhet

I april aviserade Filminstitutets vd Anna Serner sin avgång. Vi har frågat sex personer i filmbranschen om vad de anser att hon lämnar efter sig. Och vad borde Serners efterträdare hugga tag i? Idag skriver Katarina Hedrén om vägen framåt för en rättvis filmsektor.

Artikel

David Cronenbergs smittoläxa

En onämnbar parasit sprider sig från ett avskilt lyxområde in till Montreals stadskärna i David Cronenbergs film från 1975. Charlotte Wiberg skriver om regissörens sublima känsla för skräckel.

Annons

Tidigare FLM Weekend