fbpx
v.22

Huvudvärksframkallande spänning och pyspunka i Alex Garlands Men

Vecka 22 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Demiurgernas spelplats

Charlotte Wiberg om sommarnumrets tema

Varje film är en egen liten värld. Och den är som regel i själva verket en illusion, ett skickligt fuskverk uppbyggt av en grupp människor vi i vår fixering vid regissören, demiurgernas demiurg, tenderar att glömma bort. Visst, ibland bryr vi oss också om manusförfattarna, och skådespelarna förstås (särskilt om de är stjärnor), undantagsvis till och med filmfotografen, men däröver finns – i alla fall när det gäller film som har en budget att tala om – fortfarande ett litet myller av konstnärer och/eller hantverkare som är nödvändiga för filmens slutgiltiga framtoning. I det här numret tittar vi närmare på själva rummet i filmen, och synliggör litegrann den yrkesgrupp som mest direkt är sysselsatt med detta: scenografen, eller produktionsdesignern om det gäller ett övergripande ansvar över flera områden som handlar om vad som syns i bild. Jag har intervjuat en av de rumsliga snillen som svensk film vore fattigare utan, Josefin Åsberg, som samarbetat med såväl Moodysson som Östlund samt många andra. Vi har och har haft flera filmscenografer – eller arkitekter som de tidigare kunde benämnas– av rang i Sverige. En kan tänka på PA Lundgren, Henny Noremark och Anna Asp, eller varför inte på Carl Johan De Geer.

Josefin Åsberg under inspelningen av Triangle of sadness. Foto: Rikard Waxin.

Josefin Åsberg under inspelningen av Triangle of sadness. Foto: Rikard Waxin.

Sen är det förvisso också så att många regissörer verkligen har sina väl igenkännbara rum, som det lönar sig att titta närmare på för att få ett ordentligt grepp om konstnärskapet som helhet. David Lynch är onekligen en av de demiurger vars rum är ibland obehagligt, ibland behagligt välbekanta för oss. Joni Hyvönen har gått in i dem. Demiurger finns också på tv, och i den nya strömmade serievärlden. Vi går in även i några av deras rum. Jason Meredith vågar sig in i skräckens rum och Agri Ismaïl tittar in hos Haneke. Slutligen frågar vi oss också vad som händer när djuren träder in. Sonya Helgesson Ralevic kastar en flukt på detta.

Det vore förstås också möjligt att kliva ut ur det rent filmiska rummet för att titta på hur scenografi, uppbyggande av rum, också kan vara ett konstgrepp i sig. En konstnär som arbetat filmscenografiskt är Björn Lövin, som just nu och fram till hösten ställs ut på Moderna Museet. Vi rekommenderar alla läsare i Stockholmsområdet ett besök på Lövinutställningen efter läsning av detta nummer.

Charlotte Wiberg

Medarbetare i FLM.

Nytt nummer!

FLM Sommar 2022

I sommarnumret av FLM tittar vi närmare på filmens interiörer.

Vi pratar illusionskonst med Josefin Åsberg som varit produktionsdesigner på Triangle of sadness, vi tittar in hos David Lynch och Michael Haneke, skärskådar tapeterna i italienska tv-serien Gomorrah, känner scenografins fasa i Motorsågsmassakern, blickar tillbaka på SVT:s mest iögonfallande studiodekor någonsin i Fräcka fredag, med mycket mera.

Dessutom: Katarina Hedrén samtalar med Salad Hilowle, Kalle Lind skriver om Janne Halldoff, vi tittar in i huvudet på Marta Dauliute, Sanjin Pejkovic skriver om Chris Marker, vi rapporterar från filmfestivalerna i Cannes och Oberhausen, och så vidare.

Medföljer gör en ny affisch till Blue velvet från 1986 (30×42 cm) signerad Linus Nyström.


Artikel

Alex Garland struntar i att förklara alla absurditeter i Men

Det bästa med Men är att den lämnar publiken med fler frågor än svar, men det finns någonting krystat i den groteska vedervärdigheten. Oscar Westerholm ser hur Alex Garland dränker sitt slipade thrillerhantverk i hinkvis med slaskäckel.

Artikel

Staten och strömningskapitalet

På det filmpolitiska toppmötet inför Göteborgs filmfestival var ”Netflixskatt” en återkommande samtalspunkt. Calle Wahlström undersöker hur den nationella filmpolitiken ska hantera en gränslös filmvärld.

Artikel

Meredith Monks Book of days känns än idag helt egen

På 1980-talet gjorde kompositören och koreografen Meredith Monk även en långfilm – och ett soundtrack hon beskrivit som en ”en film för öronen”. Resultatet är spännande blandning av teatralitet och naturalism, skriver Kim Ekberg.

Artikel

Woody Allen målar in sig i ett hörn

Metoo hände mitt under produktionen av metafilmen A rainy day in New York – och gamla anklagelser mot Woody Allen fick förnyad aktualitet. Hur fortsätter man karriären efter cancelstämpeln? Julia Finnsiö ser hur hennes favoritregissör famlar efter relevans.

Artikel

På tal om Allen

Dokumentärserien om Woody Allen har mest handlat om en vårdnadstvist och anklagelser om övergrepp. Arkivdykningen kring manusutkasten har däremot mindre uppmärksamhet. Anna Sofia Rossholm skriver om reviderade flickroller.

Artikel

Hepburn och Grant förälskade sig igen i Holiday

Snurriga lekar mellan en tilltänkt bankdirektör och "en vild anti-kapitalist". Linn Lönroth skriver om filmen Katharine Hepburn gjorde efter floppen med screwballklassikern Bringing up baby.

Artikel

Språka på povelska

Dagens svenska filmskapare har en del att lära av 50-talets flugiga lekfullhet. Tobias Rydén Sjöstrand skriver om en box med Povel Ramel.

Annons

Tidigare FLM Weekend