fbpx
v.18

Children of the enemy skildrar en uppfordrande räddningsaktion

Vecka 18 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Fönstret åt filmkonsten

Jacob Lundström om början till slutet

På pressbilden till Corona film club har Stig Björkman öppnat upp sitt fönster, och blickar fundersamt ut mot världen. Han har ingen pyjamas på sig, som hemmasittaren i Fönstret åt gården, utan skjorta och fluga. Men så är det inget benbrott utan en pandemi som håller honom inomhus – och genom ett annat fönster kan han hålla kontakten med filmfolk jorden över. I Stina Gardells film som hade premiär i veckan spanar Björkman alltså inte på grannar utan skärmpratar med sina vänner.

Sverige har inte haft någon lockdown, men för många människor har isoleringen ändå varit verklighet. Instängda i våra hem har fönstret blivit ett globalt motiv under pandemin, och det har självklart också en metaforisk koppling till just filmkonsten.

Corona film club (2021)

Corona film club (2021)

Det här är så att säga inte den första coronatexten om film som rymmer en referens till Hitchcocks thrillerklassiker från 1954. En artikel i nya numret av Senses of cinema om filmiska fönster är ett exempel, men den påminner mig också om fjolårets lockdownprojekt From my window / From your window.

Se men inte röra, är som bekant cineastens grundvillkor. Inte för att det saknas fantasier om att upplösa avståndet till bilden.

Fönstret är ju en hinna, eller ett slags film, som markerar gränsen mot omvärlden. Se men inte röra, är som bekant cineastens grundvillkor. Inte för att det saknas fantasier om att upplösa avståndet till bilden. Omslaget till Stig Björkmans kommande artikelsamling, Uppenbarelseboken, pryds av en bild från introt till Persona där pojken känner på närbilden av ett ansikte. Samma impuls som många barnbarn har haft under det senaste året i videosamtal med sina far- och morföräldrar. Eller otaliga älskande par på distans, för den delen.

Den bästa symbolen för att världen långsamt öppnar upp igen är förstås att alltfler biografdukar börjar leva på nytt. Det är början till slutet. På pandemin? Eller på sakernas ordning i filmkulturen? Det återstår att se. Jag hoppas hur som helst att jag snart får heja på Stig Björkman i salongen.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Trailer

Benedetta (2021)

Cannes fortsätter att lysa upp den långa coronavåren med filmglans från sommarens festivalprogram: nyligen släpptes en trailer till Paul Verhoevens efterlängtade nunnefilm Benedetta. OMG.


Trailer

The amusement park (1973)

George A. Romero gick bort 2017 men nu är zombiemästaren aktuell från andra sidan graven. Hans förlorade film från 1973, The amusement park, har grävts upp och restaurerats. I sommar får den premiär på amerikanska skräcktjänsten Shudder. Förhoppningsvis blir det ännu mer Romero eftersom det också planeras en film baserad på hans allra sista filmmanus, Twilight of the dead. För den som orkar vänta på något gott eller inte håller till godo med Zack Snyders kommande zombiefilm Army of the dead, alltså.


Artikel

Gorki Glaser-Müller: Ingen trodde att han skulle lyckas

Efter att Gorki Glaser-Müller fått samtalet från Patricio Galvez går det snabbt. Inte många dagar senare är de på väg till fånglägret i al-Hawl för att rädda Patricios barnbarn – och göra en dokumentär om processen. Sanjin Pejković har pratat med honom om att göra film i flykten.

Artikel

Västernvärlden som målas upp i First cow är både solkig och sinnlig

Den som någon gång sett en film av Kelly Reichardt kommer omedelbart känna igen sig. I First cow är hon djärv nog att inte låta de dramatiska konflikterna överskugga de hotfulla stämningarna och gestaltningen av nybyggarandan. Kim Ekberg har sett den.

Artikel

Filmstaden Calcutta – från Renoir till Ray

Koloniala fantasier varvas med urbana skildringar när Calcutta avspeglas på vita duken. Johannes Hagman skriver om den västbengaliska stadens filmhistoria.

Artikel

Staffan Lamm har inmutat en egen plats i svensk dokumentärfilm

Diverse konstnärliga projekt passerar revy i Staffan Lamms dokumentär från 1987 – som också ger prov på en egensinnig filmares nyfikenhet. Martin Grennberger skriver om Fantasterna som nu finns på SVT Play.

Artikel

Ett annat heimat

I tjugo år har Kelly Reichardt arbetat i marginalen. Charlotte Wiberg ser en regissör som inte räds det främmande i sitt amerikanska homeland.

Annons

Tidigare FLM Weekend