fbpx
v.14

Memoria är en filmupplevelse som angränsar till det sakrala

Vecka 14 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Den förskräcklige går igen

Jacob Lundström om despotiska porträtt

Det blev ingen trilogi, men med nöd och näppe lyckades Sergej Eisenstein åtminstone föreviga två filmer om Ivan den förskräcklige. Även om premiären av den andra delen dröjde till tio år efter regissörens död – och fem år efter Josef Stalins. Det var sovjetledaren själv som hade beställt porträttfilmen av 1500-talsregenten, och inledningsvis uppskattade han resultatet (den första delen från 1944 tilldelades Stalinpriset). Men när diktatorn fick se film nummer två, där tsaren över Moskvafurstendömet utvecklar en farlig paranoia, blev han så förargad att den stoppades. Inspelningen av trilogins avslutning fick avbrytas. Eisenstein gjorde aldrig film igen och dog två år senare, 50 år gammal.

Det var ju knappast otippat att Stalin ville spegla sig själv i nationalikonen, som enade Ryssland med järnhand. Ivan var ju härskaren som satte hårt mot hårt, men hela tiden intrigerade med nationens bästa för ögonen. Att tsaren var brutal – möjligen rentav förskräcklig – utgjorde alltså inget problem. Snarare ett historiskt rättfärdigande av Stalins egen regim.

Ivan den förskräcklige II (1958)

Ivan den förskräcklige II (1958)

Vet ni vem som också vill gå till historien för att ha enat Ryssland? Just det, grundaren av partiet Enade Ryssland tillika landets president. Mycket har redan sagts om Vladimir Putins historiska pretentioner, och om att den grymma invasionen i Ukraina måste förstås i ett tidsperspektiv bortom dagspolitiken. Till exempel att Putin aldrig accepterat den postsovjetiska geografin, eller att han resonerar som en stormaktspolitiker på 1800-talet. Den polske historikern Lucjan Fac har också gjort en parallell till just 1500-talets expansionistiske härskare. Inte taget ur luften med tanke på att Putin, precis som Stalin, verkar vilja restaurera bilden av Ivan. Inte bara avtäcktes den första statyn till despotens ära 2016, en åttameterspjäs i mörk brons i staden Orjol, utan 2017 hävdade Putin att Ivan inte alls mördade sin egen son – det var bara desinformation från Vatikanens dåtida sändebud. Varför, undrade Putin då, vill väst smutskasta landets historia? Jo, för att alla fruktar det väldiga Ryssland. Så sent som ifjol menade Nikolaj Patrusjev, sekreterare i säkerhetsrådet, att samtidens russofobi går att spåra tillbaka till svartmålningen av Ivan. I Sovjet döptes Eisensteins film kort och gott till Ivan Groznyj.

Jag vet inte vad Putin anser om filmen, men den får väl knappast ståtlig nypremiär med anledning av kriget i Ukraina. När utländska filmbolag började dra tillbaka premiärtitlar svarade ryska biografer med en helt annan favorit i repris på visningsschemat: den anti-ukrainska gangsterklassikern Brat-2 (2000).

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Artikel

Apichatpong Weerasethakuls Memoria är den bästa biopremiären på tio år

Som vanligt hos Apichatpong Weerasethakul ställs moderniteten i bjärt kontrast till den besjälade världen. Den sistnämnda förefaller vara mer utrotningshotad än någonsin tidigare. Memoria är lika magisk som krass, skriver Kim Ekberg.

Artikel

Därför är Volvo 240 bilen som aldrig dör i amerikansk populärkultur

I Drive my car känns det som att Saabens filmresa kulminerar, medan Volvos trygga familjestämpel fortfarande gör avtryck i amerikansk film. Lisa Ehlin skriver om hur svenska bilmärken används för att spegla nostalgi och socialt kapital.

Artikel

Michael Francos Sundown är en tankeväckande ospännande film

Sundown försätter publiken i ett lika avtrubbat tillstånd som sin huvudperson, i Acapulcos solblekta strandmiljöer. Calle Wahlström skriver om sorg och blod i den mexikanske regissörens senaste mörkertripp.

Artikel

Det snurrar i min Hitchcockskalle

När Alfred Hitchcocks höjdskräckis Studie i brott slutar i ett kyrktorn lämnar den åskådaren med en isande svindel. Jan Holmberg om varför världens bästa film har det bästa slutet.

Artikel

Emir Kusturicas revisionistiska rebranding

Får inte Emir Kusturica komma till Cannes för att han polar med Putin? Sanjin Pejkovic skriver om en självutnämnd revolutionär som lierar sig med makten.

Annons

Tidigare FLM Weekend