fbpx
v.13

Oförglömlig japansk bilutflykt i Drive my car

Vecka 13 2022 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Femårskontroll av filmpolitiken

Jacob Lundström om nya numrets tema

”Den som följer debatten om film i svenska medier får lätt intrycket att: 1. Det finns för lite pengar 2. Det finns för få begåvade filmare 3. Det görs för dåliga filmer. 4. Filminstitutets verkställande direktör är en idiot.”

Filmvetaren Mats Björkins sammanfattning av filmdebatten från 1999 känns inte helt off 2022 (själv menade han att det var mer konstruktivt att betrakta dessa slappa slutsatser som felaktiga). Formulering kommer från en Filmhäftet-recension av PO Enquists filmutredning, och således diskuterar Björkin det daterade filmavtalet. Sedan 2017 styr ju istället staten över filmpolitiken, utan förhandlingar med filmfolkets intresseorganisationer. Vad innebär det egentligen?

Debatten upprepar sig uppenbarligen ändå, men visst har det blivit hög tid för en mer noggrann femårskontroll. Det går ju att börja överblicka utfallet – och blicka tillbaka på filmpolitikens historia för att förstå hur vi har hamnat här.

Kenne Fant, froduktionschefen på SF, och Harry Schein, vd för SFI, hade en deal ihop.

Kenne Fant, froduktionschefen på SF, och Harry Schein, vd för SFI, hade en deal ihop.

En given ingång till temat är förstås Harry Schein, som tronar på omslaget. Oklart dock om hans belackare avfärdade honom som en idiot – snarare som en despot. Hans kvalitetsbegrepp hemsöker fortfarande filmdebatten, på gott och ont.

Frågan är dock om inte den eviga kvalitetsdebatten numera överskuggas av diskussionen om konstnärlig frihet. Dels för att samtidens kulturkrig griper in i filmdebatten. Slaget om yttrandefriheten, med signalord som deplattformering och cancelkultur, vare sig det gäller Joe Rogan eller Mr Cool, dominerar ju offentligheten. Dels på grund av Myndigheten för kulturanalys omtalade rapport ”Så fri är konsten”. Den undersöker inte uttryckligen konsekvenserna av statens nya roll men sätter fingret på en filmpolitisk knäckfråga. En anledning till filmreformens speciella utformning, där Filminstitutet fungerade som en självständig mellanhand, var ju att staten inte skulle peka med hela handen. Men går det någonsin att komma runt styrningen?

En tredje är frågan om hur staten ska navigera i det globala strömningslandskapet. Har den statliga filmpolitiken redan har blivit obsolet (den senaste regelrätta filmutredningen presenterades 2009)? Jo, nog finns det anledning att komplettera filmdebattens 1, 2, 3 och 4 med några nya talepunkter.

Beställ nya numret på shop.flm.nu eller swisha 249 kr till 123 464 0462.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

FLM Vår 2022

Hur fungerar förhållandet mellan staten och filmen? Och vad fan får vi för pengarna?

I vårnumret av FLM firar (?) vi de första fem åren med en statlig filmpolitik.

Det har snart gått 60 år sedan Harry Schein blev ansiktet utåt för Filminstitutet, och filmen officiellt började räknas som kvalitetskultur. Vad har egentligen hänt sedan dess? Hur står det till med den konstnärliga friheten och jämställdheten? Och hur påverkar egentligen det globala strömningskapitalet den nationella filmpolitiken?

Dessutom: Oscar Westerholm undersöker den odödliga slasherfilmen, vi tittar in i huvudet på Ylva Forner, Rebecka Kärde har sett A hero, Anton Halldin intervjuar Lucile Hadžihalilović, Sanjin Pejkovic skriver om Abu Ghurayb-filmer, Julia Finnsiö om Licorice pizza, Katarina Hedrén om Dödgrävarens hustru, med mycket mera.

Medföljer gör ett nytryck av affischen till De blodröda hästarna från 1965 (30×42 cm). I höstas röstades den fram till den bästa ukrainska filmen genom tiderna.

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


Artikel

Drive my car når existentiella bråddjup i återhållsamma bilsamtal

Sammanträffanden, paralleller, förväxlingar och förskjutningar. I vår är den japanske regissören Ryūsuke Hamaguchi dubbelt bioaktuell med Drive my car och Tillfälligheter och fantasier. Johannes Hagman skriver om filmer som utforskar mellanmänsklig dialog och pregnanta tystnader.

Artikel

A hero är ännu ett prov på Asghar Farhadis storhet som sagoberättare

Precis som manuset präglas det filmtekniska hantverket av subtil briljans i Asghar Farhadis senaste film, där alla förbipasserande gestalter verkar bära en värld av mysterier inom sig. Rebecka Kärde har sett A hero.

Artikel

Den hoppfulla frysbilden i En runda till

Just när Mads Mikkelsen slänger sig över kajen i triumfatorisk flykt fryser Thomas Vinterberg bilden i En runda till. Maaret Koskinen om filmkonsten att sluta i rätt ögonblick.

Artikel

Bellum kopplar ihop den spretiga krigsmaskinen

I dokumentären Bellum – krigets demon möter vi en drönarutvecklare, en yrkessoldat och en krigsfotograf. Sanjin Pejkovic pratar med regissören David Herdies om den moderna krigföringens distanserade logik.

Artikel

Who killed the KLF? är ett underhållande stycke popobduktion

Drummond och Cauty får berätta om det oberäkneliga bandets uppgång och fall i Chris Atkins dokumentär. Trots duons upproriska inställning till musikindustrin framgår det att The KLF tillskrev sin popmusik ett konstnärligt värde, menar Calle Wahlström som har sett filmen.

Annons

Tidigare FLM Weekend