fbpx
v.12

Är en svensk Small axe möjlig? Eller väntar den på oss i framtiden?

Vecka 12 2021 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Konsten att vila i film

Jacob Lundström om en förlorad filmtidskrift

Flera internationella kritiker rankade den som en av fjolårets bästa filmer. Ja, redan vid premiären på Berlins filmfestival 2020 prisades den svenska filmaren Anders Edströms The works and days. Men kom det något skrytigt pressmeddelande från Filminstitutet? Nej. Skrev TT, Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter om filmen? Nej. FLM? Nope. Visades den på Stockholms eller Göteborgs filmfestival? Icke.

Den krassa förklaringen är förstås att The works and days, ännu ett samarbete med amerikanen CW Winter, klockar in på 480 minuter. Därför räknas den som den sjunde längsta långfilmen någonsin. Så visst är det längden som räknas, fast omvänt. Den svenska filmoffentligheten har helt enkelt inte tid med åtta timmar filmkonst. Även om det är skillnad på speltid och speltid – den jätteomskrivna första säsongen av Tunna blå linjen är till exempel tio timmar.

Därför är det hur som helst extra glädjande och upplysande att läsa Martin Grennbergers intervju med Anders Edström i det senaste numret av Magasinet Walden. Mindre roligt är det att nummer 19/20 också blir det sista av tidskriften, som sedan 2012 har fyllt ett vakuum i filmkulturen. Och som i den digitala samtiden envetet har insisterat på att konstens uttrycksrikedom knappast täcks av strömningstjänsternas kataloger. Inte minst har man gjort gedigna utgrävningar av experimentfilmhistorien, inklusive en ambitiös visningsverksamhet.

The works and days (2020)

The works and days (2020)

Under åren har det också funnits gott om sidutrymme för annat, som till exempel intervjun med Anders Edström. Medan The anchorage från 2009 filmades i Stockholms skärgård, och utgick från en historia hans mamma berättat, har The works and days en annan men lika personlig bakgrund. Filmen utspelar sig i den japanska byn Shiotani utanför Kyoto och följer hans svärmor Tayokos vardag, men innehåller samtidigt fiktiva inslag och japanska dödspoem. Om speltiden formulerar sig Edström såhär: ”Vi har inte försökt skapa något som känns jobbigt, svårt eller tråkigt, utan vi har tvärtom gjort vårt bästa för att det ska vara en njutning att se filmen. För att kunna känna årets gång, hinna bekanta sig med människorna och platsen och skapa de övergångar vi vill ha, så behövs tillräckligt med tid.”

Visst är det trösterikt, tankeväckande och absolut nödvändigt med perspektiv på film som inte begränsar konstformen till content. Det har Magasinet Walden varit skickliga på att komma ihåg.

Jag lyssnar på ett avsnitt av Filosofiska rummet i P1, om fenomenologiska vinklar på digitala medier, som bland annat nämner sovrum i virtual reality. En nymodighet som isåfall vilar på filmiska grunder.

Edström fortsätter att berätta om The works and days: ”Om man skulle bli sömnig behöver man inte stålsätta sig för att hålla sig vaken. Man hör fortfarande ljuden i bakgrunden och fortsätter att tillbringen dagen där i byn. När man vaknar upp så är filmen förmodligen fortfarande där.”

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Vår 2021

I vårnumret av FLM far och flyger vi till filmkonstens platser.

Nathan Hamelberg skriver om hur Steve McQueens storverk Small axe ger en ny filmvinkel på London, Tobias Rydén Sjöstrand pratar med Carl Johan De Geer om den dammiga drömfabriken Meyerateljéerna, Maaret Koskinen undersöker filmens urbana känningar, Jakob Abrahamsson fastnar för samhällets skuggsidor i film noir, Johannes Hagman skriver om koloniala fantasier och urbana bilder av Calcutta, Malin Wahlberg ser Los Angeles som filmisk dröm i Tova Mozards filmer, Anna Sofia Rossholm om exotifiering och nya perspektiv på den svenska filmvärlden, med mera!

Dessutom: Rebecka Kärde om Thomas Vinterbergs En runda till, Tobias Rydén Sjöstrand om Lars Noréns filmiska arv, vi tittar in i huvudet på Yana Martsynkevych, Oscar Westerholm skriver om Armond Whites Make Spielberg great again. Och så vidare.

Medföljer gör ett nytryck av svenska originalaffischen till Victor Sjöströms Berg-Ejvind och hans hustru från 1918 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor. Beställ på shop.flm.nu – eller swisha 249 kr till 123 464 0462.


RIP

Bertrand Tavernier (1941-2021)

Den franske regissören Bertrand Tavernier har dött. Han har bland annat regisserat Kring midnatt från 1986, med den verklige saxofonisten Dexter Gordon i rollen som den fiktive 50-talsjazzaren Dale Turner (om än delvis baserad på både Lester Young och Bud Powell). Som av en händelse finns just nu Taverniers En söndag på landet från 1984 på SVT Play – se den.


Artikel

Small axe skapar ett hem åt karibiska liv

London visar sig från en ny filmvinkel i Steve McQueens Small axe, som fokuserar på stadens karibiska community. Nathan Hamelberg ser ett storverk som gör historien rättvisa – och undrar om det vore möjligt att skapa en svensk motsvarighet.

Artikel

Nomadland känns som något av en kompromiss

Chloé Zhaos Nomadland skildrar ett liv på drift med Frances McDormand i ännu en roll som autentisk landsbygdsamerikan. Det är en film full av potential, men där det dokumentära råmaterialet har pressats in i en förutbestämd karaktärspsykologi och utstakad dramaturgi. Johannes Hagman har sett den.

Artikel

Historiska fiktioner är värda att ta på allvar

Kan filmen vara en port till historiens rum? I en spännande ny antologi undersöker såväl filmvetare som historiker filmmediet som historieförmedlare. Charlotte Wiberg har läst den.

Artikel

Så blev Mike Nichols personregins mästare

I en initierad och uttömmande biografi skriver Mark Harris om improvisationskomikern som blev en hyllad regissör, även om han varvade succéer med floppar – från Mandomsprovet till scifi-thrillern The day of the dolphin. Calle Wahlström berättar om Mike Nichols ojämna som betydande karriär.

Artikel

Snyder överskattar sin förmåga att skapa monumental konst

Justice League från 2017 har blivit dubbelt så lång i en efterlängtad nyklippning. Det är ett filmmonument till makt, som nästan har något marmorlikt över sig i de digitalt slätslipade bilderna. Det är storvulet, egenkärt och alldeles för långt. Oscar Westerholm har sett Zack Snyder’s Justice League.

Annons

Tidigare FLM Weekend