v.41

Jens Assurs Korparna är en genial katastroffilm om svenskt bondeliv

Vecka 41 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Filmtipset lever

Jacob Lundström om framtiden för det 18-åriga filmcommunityt.

I vårnumret av FLM skrev jag ett reportage om det nedläggningshotade cineastcommunityt Filmtipset. Eller cineast och cineast, som en av grundarna Magnus Hoem förklarade för mig var tanken aldrig att sajten främst skulle bli ett tillhåll för Yasujirō Ozu-fanatiker utan för vem som helst som ville ha filmtips till fredagsmyset. Men sajtens mest hängivna besökare är onekligen mer åt det filmnördiga hållet.

I veckan stod det klart att Filmtipset överlever – nyheten togs emot med glada tillrop i Facebookgruppen Rädda Filmtipset.se. Och som en del av veckans FLM Weekend publiceras mitt reportage nu på nätet.

Yasujirō Ozu.

Yasujirō Ozu.

Men med tanke på sajtens historia och det faktum att den redan innan nedläggningshotet varit något styvmoderligt behandlad, eller åtminstone inte blivit mobilanpassad eller någorlunda värdigt redesignad, kan det också vara värt att titta lite närmare på Filmtipsets räddande änglar: SESN AB.

Bolaget bildades så sent som i år och har förutom Filmtipset förvärvat en rad andra nedläggningshotade communityvarumärken. Dayviews, som tidigare hette Bilddagboken, är ett exempel. Kamrat.com, som fått kritik för sin bristande i säkerhet och blivit ett populärt forum för pedofiler, är ett annat. Affärsidén är inte mer komplicerad än att maximera antalet användare i portföljen för att attrahera annonsörer.

Det är kanske inte det cineastiska partnerskap som många filmtipsare drömt om, men i bästa fall leder affärsidén till en målmedveten omsorg om sajtens besökare.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons





Detta har hänt

Weinstein med mera

Weinstein

Hollywoodmogulens Harvey Weinsteins sexuella övergrepp, samt vilka som kände till och tystade ned dem, har varit filmvärldens stora debattämne senaste veckan. Läs till exempel den här genomgången av anklagelserna från Vice. Bland dem som har blivit utsatta finns skådespelaren och filmskaparen Asia Argento som twittrade följande:

Larry David hjärta filmhistorien

Den nya säsongen av Curb your enthusiasm, förlåt, Simma lugnt, Larry!, är igång. De två första avsnitten har innehållit varsin referens till klassisk Hollywoodfilm: i första avsnittet skymtas en filmaffisch för Ida Lupinos Flickan är ett fynd från 1951, i det andra tittar huvudpersonen på Första gången jag såg dej… från 1941 med Cary Grant och Irene Dunne. Ser fram emot vilken filmreferens det blir i avsnitt tre.

Scorseses moderskänslor

I en gästkolumn i The Hollywood Reporter, som har blivit uppmärksammad för sina utfall mot recensionsaggregatorn Rotten tomatoes, bland annat av Richard Brody, tar Martin Scorsese Darren Aronofskys relativt utskällda mother! (som ändå har 68% på RT) i försvar: ”Is it a picture that has to be explained? What about the experience of watching mother!? It was so tactile, so beautifully staged and acted — the subjective camera and the POV reverse angles, always in motion…”



Premiär

The Meyerowitz stories

Fakta

  • Regi: Noah Baumbach
  • Medverkande: Adam Sandler, Elizabeth Marvel, Ben Stiller, Dustin Hoffman
  • Speltid: 112 minuter
  • Netflix: 13 oktober

Ska vi prata om att The squid and the whale är överskattad? Eller åtminstone erkänna att den knappast är ohotad som Noah Baumbachs bästa film. Baumbachs högkvalitativa streak på 10-talet fortsätter hur som helst med The Meyerowitz stories (som utöver Okja var den andra Cannestävlingsfilmen med Netflix-logga, även om rättigheterna köptes först när filmen var klar). Öppningsscenen, där Adam Sandler letar parkering på Manhattan med sin strax utflugna tonårsdotter, är ett komiskt kammarspel i sin egen rätt.

Och visst är det roligt att se Sandler i en vettig roll igen (påminner om Paul Thomas Andersons mästerverk Punch-drunk love) där han samtidigt får använda sina patenterade utbrott. Han spelar försmådd storebror till Ben Stillers mer framgångsrika rollfigur (men egentligen är de bara halvbröder, vilket båda inflikar så fort tillfälle ges). Systern är familjens bortglömda mellanbarn (Elizabeth Marvel totalt olik sig från senaste säsongen av Homeland). Pappa är en egocentriskt enerverande konstnär spelad av Dustin Hoffman.

Om The squid and the whale brukar kallas Baumbachs mästerverk är While we’re young förmodligen hans minst hyllade film (om vi håller oss på den här sidan millennieskiftet). Olyckligt nog med tanke på antalet minnesvärda repliker per minut (påminner om den här scenen). Samma slags avspända humor återkommer i The Meyerowitz stories. Plus stora doser av sorg, som liksom fyller ut tomrummen när familjemedlemmarna ständigt pratar förbi varandra.


Video

How to talk with girls at parties

Neil Gaimans serieroman har blivit film i bearbetning av Hedwig and the angry inch-regissören John Cameron Mitchell. How to talk with girls at parties fick världspremiären på Cannes filmfestival i våras. Något svenskt premiärdatum? Näpp.


Soundtrack

Good time

Ovan hävdar vi att Good time är den bästa filmen som visas på bio just nu – men det är en sanning med modifikation att den finns på repertoaren. I Stockholm handlar det om enstaka strövisningar, vilket är ett sorgligt illustrativt exempel på att amerikansk kvalitetsfilm (det vill säga filmer utan blockbusterpotential eller mer förutsägbar arthouseprägel) har svårt att hävda sig på svenska biografer. I väntan på att filmen ska släppas för hemmabruk går det åtminstone att avnjuta Oneohtrix Point Nevers fina soundtrack.



Artikel

Korparna är en genial katastroffilm om svenskt bondeliv

Jens Assur har gjort något eget av Tomas Bannerheds augustprisbelönta roman Korparna. Malena Janson imponeras av en genomtänkt regidebut.

Artikel

Filmtipset och den digitala filmkulturen

Cineasternas vattenhål på nätet har levt under nedläggningshot. Hur ska det gå för Filmtipset? Jacob Lundström minns bråkiga regissörstävlingar och en bildningsresa i piratkopieringens guldålder.

Artikel

Om effekternas uppkomst

Digitala hajar simmar förbi mekaniska fiskar när datorkraft suddar ut gränsen mellan fotografi och animation. Men hur nytt är egentligen det allra senaste? Jacob Lundström träffar svenska effektmakare och frågar sig om vi någonsin har varit digitala.

Annons




Tidigare FLM Weekend