v.40

Allt om Theodor Kallifatides bortglömda filmpärla från 70-talet

Vecka 40 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Störst går först

När Hollywood sätter villkoren för filmkritiken.

I den här utgåvan av FLM Weekend hade det kanske varit på sin plats att skriva något om den länge befarade alternativt efterlängtade uppföljaren till Ridley Scotts Blade runner från 1982. Istället får jag lov att länka vidare annan intressant läsning om filmen, som den här, här och här texten. Denis Villeneuves Blade runner 2049 har nämligen inte pressvisats för svenska filmkritiker. Det var åtminstone beskedet jag först fick från PR-byrån UMG, som numera hanterar pressvisningar för en rad amerikanska storbolag, när jag hörde mig för om tid och plats. Sedan twittrade Svenska Dagbladets filmredaktör Elias Björkman att Blade runner 2049 visst skulle visas för kritiker, dagen innan premiären. När jag kontaktade PR-byrån igen fick jag svaret att filmbolaget, det vill säga Sony Pictures, hade beslutat att bara visa filmen för ett fåtal journalister (från stora medier), så nära inpå världspremiären som möjligt. FLM fanns inte på VIP-listan.

Blade runner (2017)

Blade runner (2017)

De här försvårande arbetsvillkoren är kanske en intern angelägenhet för svenska filmkritiker, men det säger också något om Hollywoodgiganternas rädsla och arrogans. Det har redan blivit standard med säkerhetspersonal, beslagtagna mobiltelefoner och övervakning i salongen under pressvisningar av storfilmer – uppenbarligen av oro för att filmkritiker ska försöka filma av duken. Lika vanligt är det med embargon, som förbjuder filmkritiker att yttra en åsikt om filmen innan ett visst klockslag.

Frågan är vad som skrämmer filmbolaget den här gången, när det inte längre räcker att lämna ifrån sig mobilen och skriva under ett yppandeförbud. Är det negativ kritik? Eller spoilers? Det blir isåfall särskilt märkligt eftersom filmen pressvisades för utländska filmkritiker redan förra veckan och sedan dess har det också publicerats otaliga recensioner. ”Kritikerna har sagt sitt”, som det heter i marknadsföringen av Blade runner 2049, med hänvisning till kritikernas hyllningar. Då finns det kanske inte heller något behov av svenska filmkritikers analyser eller åsikter. Det bådar inte gott för den oberoende filmkritikens framtid.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons





Detta har hänt

Biovanor, Sucksdorff och Pordenone

Film på bio i Norden

Kulturanalys Norden har släppt en rapport om nordiska biovanor, som bland annat visar att antalet biobesök varit stabilt i Norden under perioden 2005 till 2016. Men rapporten visar också på fascinerande skillnader mellan olika nordiska länder – som att islänningar går på bio 4,3 gånger om året medan svenskarna snittar 1,8 biobesök.

Sucksdorff 100

I våras firades Arne Sucksdorffs hundraårsdag med bland annat en dvd-box. Och vi valde ut hans film Pojken i trädet till vår lista med 21 dolda pärlor ur svenska filmhistorien i sommarnumret av FLM. Nu har också filmvetaren Fredrik Gustafsson uppmärksammat jubilaren i en intressant text på sin blogg.

Sverige i Pordenone

Det är inte bara regissörer utan även guldåldrar som firar jämnt i år. På den pågående stumfilmsfestivalen i italienska Pordenone, Le Giornate del Cinema Muto, uppmärksammas den svenska filmens guldåldern. Fokus ligger på filmer bortom de mest kända mästerverken, som till exempel Victor Sjöströms Vem dömer från 1922. Så här twittrade Dave Kehr, tidigare dvd-kolumnist i New York Times och numera curator på Moma, om visningen:


FLM rekommenderar

Tre filmtips

Du och jag

Innan Maren Ade gjorde succé med Min pappa Toni Erdmann hade hon gjort två långfilmer, varav åtminstone den andra smög upp på svenska biografer. Relationsdramat Du och jag från 2009 har heller inte samma iögonfallande kvaliteter som pappakomedin men är definitivt en pärla i sin egen rätt. Den som befinner sig i närheten av Filmhuset i Stockholm på lördag bör inte missa Cinematekets visning. Andra får dessvärre hålla till godo med importdisk.

Se Du och jag på Cinemateket.

Fröken April

Arne Sucksdorff är inte den enda hundraåringen – Göran Gentele är en annan svensk regissör som föddes 1917. Det uppmärksammade SVT förra veckan genom att visa den bedårande förväxlingskomedin Fröken April och lyckligtvis finns den nu också på SVT Play. Gunnar Björnstrand spelar bankdirektören som tack vare ett olyckligt missförstånd börjar arbeta på Kungliga operan istället – och vips har tre balettflickor flyttat in hos honom. Missa inte heller Jonas Holmbergs text om filmen ur andra numret av FLM.

Se Fröken April här.

Free fire

John Denvers musik trendar på allvar i filmvärlden. ”Take me home, country roads” har i år kunnat höras i Alien: CovenantLogan Lucky och Kingsman: The Golden Circle medan ”Annie’s song” spelats i såväl Okja som Free fire. Med tanke på att Ben Wheatleys skjutglada actionkomedi hade festivalpremiär redan ifjol förtjänar den också kredden (?) för att ha startat John Denver-trenden. Nu finns hur som helst Free fire tillgänglig för hemmabruk – läs mer om filmen och Ben Wheatley i första numret av FLM Weekend.

Se Free fire här.

Instagram

Så sorgligt att Anne Wiazemsky är död. Här i Robert Bressons Min vän Balthazar från 1966, hennes första roll tillika en av filmhistoriens sorgligaste filmer. Upplevelsen skildras i hennes bok Debutant, utgiven i Sverige på Elisabeth Grate förlag. Hennes därpå följande filmsamarbete och kärlekshistoria med Jean-Luc Godard återberättades också i bokform, varav Ett avgörande år finns på svenska och Un an après nyligen filmatiserades av Michel Hazanavicius. Både filmtips och lästips alltså.Anne Wiazemsky blev 70 år.

Följ FLM på Instagram.

Trailer

Wonder wheel

Allas darling Woody Allen (lyssna bara på den här låten av Allo Darlin’) eller favorithackkyckling (läs den här anklagelseakten om hans lathet i The Atlantic) har snart premiär för årets film, den här gången med Kate Winslet huvudrollen. Det är första gången de samarbetar och bland det roligaste med komediveteranens filmer numera är att studera hur olika skådespelare antar utmaningen att medverka i en Woody Allen-film (i rollistan för nästa års ”Untitled Woody Allen Project” återfinns bland andra Selena Gomez och Elle Fanning).


Video

Black out 2022

Apropå helgens stora premiär: Vad hände mellan Blade runner och Blade runner 2049? En ledtråd finns i Shinichiro Watanabes animekortis Black out 2022 (kolla förresten också in kortfilmen 2036: Nexus Dawn regisserad av Ridley Scotts son Luke).


Evenemangstips
  • 07 Okt

    Hellraiser på Monsters of film

    Igår invigdes festivalen Monsters of film och håller på hela helgen i Stockholm, med visningar av skräckgott och blandat. I programmet ingår en jubileumsvisning av Hellraiser med föreläsning av filmvetaren Anna Arnman, som skrev sin avhandling om just Clive Barkers film från 1987.


Instagram

En av bilderna Salvador Dalí gjorde för drömsekvesen i Alfred Hitchcocks Trollbunden från 1945.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

In kommer Stelios från den svenska filmhistorien

Knappt sju tusen biobesökare när det begav sig, inte visad på tv sedan 1975 och ingen dvd-utgåva. Nu är det dags att återupptäcka Jag heter Stelios. Leonidas Aretakis pratar med Theodor Kallifatides om en svenskgrekisk pärla.

Artikel

Allt du skulle vilja veta om Preston Sturges birollsensemble

Många av de förbryllande inslagen i Preston Sturges filmer involverar hans jättelika grupp av excentriska birollsskådespelare. Linn Lönroth tittar närmare på dessa scenstjälande figurer.

Artikel

Adieu tristesse

Hon var författaren François Mauriacs dotterdotter, Godards hustru men framför allt kom hon att bli en av 1960-talets märkvärdigaste skådespelare. I Une année studieuse minns Anne Wiazemsky en omtumlande period från sina sena tonår.

Artikel

Det hände i maj

Vad hände egentligen under den turbulenta Cannesfestivalen 1968 när festligheterna avbröts av radikala filmare. Jon Asp har läst Anne Wiazemskys självbiografiska bok om sitt år i händelsernas filmcentrum.

Artikel

Onda andar från Koranen i exiliranska skräckmåstet Under the shadow

Babak Anvaris Under the shadow är Storbritanniens bidrag till bästa icke-engelskspråkiga Oscar – och en av 2016 års bästa skräckfilmer.

Annons




Tidigare FLM Weekend