v.38

Dags igen för Under Gottsunda att visa vägen

Vecka 38 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

När filmtidskriften blev filmdistributör

Hur mår svensk independentfilm?

Våren 2014 tog Viktor Johansson kontakt med FLM för att fråga om vi ville titta på hans debutfilm, nollbudgetproduktionen Under Gottsunda. Den hade ingen distribution eller festivalpremiär planerad och Viktor Johansson hade, med flera böcker som författare i bagaget, mer erfarenhet av litteraturvärlden än filmbranschen. Så hur ska man göra för att nå ut med en svensk independentfilm som inte går att genrepaketera?

Kanske är inte det en fråga som först och främst en filmtidskrift ska besvara, men den blev relevant eftersom filmen var unik i sitt slag. Det var en regidebut som förde tankarna till Harmony Korines skräpiga fiktion eller stämningen i David Gordon Greens George Washington – som vi formulerade saken i filmens marknadsföringsmaterial. För rätt vad det var släppte vi filmen på dvd, som en del av höstdubbelnumret 2014.

Under Gottsunda (Viktor Johansson, 2014)

Under Gottsunda (Viktor Johansson, 2014)

Inte minst var Under Gottsunda intressant i ett filmlandskap som annars präglas av snitslade banor – från filmskolbänken via första kortfilmen fram till konsulentansökan och långfilmsdebuten någonstans i fjärran. Under Gottsunda var istället ett experiment från utkanterna, eller kanske just underjorden, som representerade något helt annat och egensinnigt.

Trots begränsad distribution (det där FLM-höstnumret i all ära) blev Under Gottsunda det svenska filmårets mest hyllade regidebut. Här kommer skrytig blurbkavalkad:

”Jag faller handlöst genom dörren som Johansson öppnar. En trakt mellan dokumentär och fiktion med ungdomar i pekpinnelöst fokus”, hette det i Expressen. ”Filmen landar i vardagsförhöjda, lätt fantastiska tablåer. Bortom den sedvanliga socialrealistiska klagosången gräver ungdomarna efter sin egen subkultur”, skrev Aftonbladet. ”Resultatet är lika mycket angelägna historier om att vara ung i Sverige som ett sprakande, suggestivt stycke filmkonst i gränslandet mellan spelfilm och dokumentär”, konstaterades det i Svenska Dagbladet.

Under Gottsunda (Viktor Johansson, 2014)

Under Gottsunda (Viktor Johansson, 2014)

Genom den här utgåvan av FLM Weekend släpps filmen fri på Youtube (se nedan).

Men frågan är hur den svenska independentfilmen egentligen mår år 2017?

På andra håll i världen har den digitala tekniken vitaliserat indiefilmen, bland annat genom det amerikanska fenomenet mumblecorefilmer. Det institutionaliserade filmsverige är snarast konstruerat så att filmskapare ställer sig med mössan i hand. Nollbudget är ett undantagstillstånd, inte en frizon för kreativitet. Ändå händer det att det spelas in spännande långfilmer i Sverige som aldrig når den ordinarie biografrepertoaren, oftast inom ramen för de högre filmutbildningarna: Marcus Carlssons Din barndom ska aldrig dö, Alexis Almströms Rosa moln och Kim Ekbergs Vinden blåser vart den vill är tre exempel.

Jag gissar hur som helst, även om det kanske är i egenskap av distributör lika mycket som redaktör, att Viktor Johanssons Under Gottsunda kommer få fler tecken i filmhistorieböckerna än många lättförglömliga miljonproduktioner.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Detta har hänt

Nazister och strömning

Peele punkterar nazister

Det är kanske svårt att hålla sig från att vilja nita en nazist dessa dagar, men hjälp är på väg i form av Get out-regissören Jordan Peeles tv-serie The hunt. Serien är inspirerad av verkliga händelser på 1970-talet, när nazistjägare spårade människor som med hjälp av den amerikanska regeringen skapat sig ett liv i USA efter andra världskriget. Rapporterar The Hollywood Reporter.

Filmhistorisk malström

Hur ser framtiden ut för en levande filmhistoria när streaminggiganter som Netflix dominerar marknaden? Inte särskilt ljus, om man får tro den här Newsweek-artikeln. Föga förvånande påverkar utbudet vår bild av filmkonsten, vilket innebär att dvd-formatets pågående marginalisering riskerar att göra oss ännu mer tunnelseende. Artikeln påminner bland annat om att filmvetenskapen på Stockholms universitet har tillgång till filminstitutets analoga filmarkiv – ett mer eller mindre världsunikt sätt att fortbilda sig i filmhistorien. 


Premiär

Om själ och kropp

Fakta

  • Regi: Ildikó Enyedi
  • Medverkande: Alexandra Borbély, Réka Tenki, Géza Morcsányi
  • Speltid: 116 minuter
  • Premiär: 22 september

”En egensinnig film, som med humor och värme berättar om mötet mellan två udda existenser.”

Så hade det kunnat heta om ungerska filmen Om själ och kropp i en festivalkatalog. Och med den beskrivningen förstår varje van festivalbesökare hur filmen gestaltar sig. Det schtick som är verktyget som för samman de båda känsliga själarna, arbetskamrater i brutal slakterimiljö, är att de drömmer samma dröm om natten. Det vill säga, nästan samma dröm. För om Endre, mannen, drömmer att han är en stilig hanhjort i vacker skogsmiljö så drömmer den kvinnliga parten Mária att hon är, just det, denne hanhjorts vackra honhjortspartner. Och sen fattar ni vad som händer när de båda mirakulöst, genom en psykologisk utredning på arbetsplatsen angående stöld av djurviagra, blir varse om denna märkliga omständighet. Ni kan lugnt luta er tillbaka och se hindren överkommas på den inslagna skogsstigen mot det kyskaste samlag vita duken någonsin projicerat.

Det märkliga är att den här filmen faktiskt vann Guldbjörnen på Berlins filmfestival tidigare i år. Jag förstår inte riktigt vad det är som juryn funnit värt att belöna. Troligast är kanske att Ildikó Enyedis Om kropp och själ är ett kompromissval i en oenig jury. Hur som helst är den ett exemplar av typen skruvad feelgoodromantik som det brukar finnas tretton på dussinet av på stora festivaler. Och i ett avseende är paret snarare konventionellt än udda: mannen är minst dubbelt så gammal som kvinnan, och hon är verkligen en skygg hind som aldrig har haft sex. Deras kärlek är så ren som den vackra snö hjortarna kliver runt i under inledningsscenen. Det är mer själ än kropp. Återigen – helt i enlighet med det större manus som filmen finns inskriven i.

Charlotte Wiberg


Video

Under Gottsunda

I helgen är det tre år sedan Viktor Johanssons debutfilm Under Gottsunda hade bejublad premiär. Filmen distribuerades på dvd med FLM nummer 27/28 och för att fira treårsjubileet släpps Under Gottsunda nu gratis på Youtube. Läs också gärna intervjun här nedanför med Viktor Johansson.


Intervju

Viktor Johansson

Tre frågor till Under Gottsunda-regissören.

Hur ser du tillbaka på arbetet med filmen?

Jag minns det inte som ett svårt arbete. Kidsen gav mig så mycket av deras tid, stories och ansikten. Jag cyklade till inspelning om sommarkvällarna. Första träffen hade jag ingen plan – förutom en allomfattande programplan i form av att visa bortglömda barn i skuggan av brinnande bilar som uppstod på halvårs skrivarworkshop i samarbete med lokalkidsen. Jag bara dokumenterade. Andra träffen hade jag en idé som vi körde impro kring, alla försökte vara tillspetsade men sanna. Sen efter två eller tre kvällar med varje gäng var filmen klar (plus hundra timmar klippning). Det var inte tungt. En av anledningarna till att jag orkade göra Himmel över Flogsta sommaren efter.

Varför valde du att släppa filmen via FLM?

Ni hade ju gett ut fina dvd:er förut med Gabriela Pichlers Skrapsår, Victor Lindgrens Ta av mig och Amanda Kernells Det kommer aldrig att gå över. Så jag chansade. Ni spred min film till tidningshyllan och tog nog den längre än någon svensk arthouse-independentfilm tagit sig förut. Sen tycker jag det är häftigt med alla b-filmer som kommer straight to dvd.

Vad arbetar du på för filmprojekt idag?

Filmatiseringen av min roman Bonsaikatt är ständigt i pipelinen, jag har ett fjärde utkast av manus som håller för en stormvind. Och jag vill gärna skapa en stormvind. Från början var det tänkt att mest improvisera kring boken i en flytande Terrence Malick-vision. Men där finns ju ett riktigt drama om att kidnappa och hemskola sina barn, så vi tänkte ta till vara på det i något strukturerat som mer liknar Tillsammans (ändå organiskt alltså). Vi, det är jag och mina fantastiska producenter Hedvig Lundgren och Jesper Ganslandt på Fasad.

Men först ska jag testfilma en nollbudgetproduktion, där vi fått nej från fan alla instanser. Allt från Bergman Revisited och Talang ACBD till Moving Sweden. Som en hämnd funderar vi på att göra en Chris Marker-essä eller typ Container där en stackars konstnär pratar med sitt eko och målar med hår i kloaken i 72 minuter. Vi, det är jag och fantastiska Linus Andersson på Lampray.


Evenemangstips
  • 27 Sep

    Vingarne @ Cinema Queer

    Den stockholmska queerfilmfestivalen invigs i år med stumfilmsfest. Det handlar om Mauritz Stiller fina kulturmansstudie Vingarne (komplett med utflykt till Millesgården) från 1916 som har blivit digitalt restaurerad och därmed får nypremiär – med musik av Sara Parkman. Kolla in hela festivalprogrammet här.


#tbt

Idag fyller Stephen King år men det finns ingen anledning att rusa till biografen för att se Det för den sakens skull – åtminstone inte för den som äger David Cronenbergs King-filmatisering The dead zone från 1983 på disk.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

De familjära kannibalerna i Raw

Den socialrealistiska kannibalsensationen Raw har äntligen släppts för hemmabruk. Julia Ducournaus film är knappast den första oaptitliga skräckisen. Charlotte Wiberg undersöker begäret efter människokött och frågar sig varför kannibalfilmen så ofta är en familjeangelägenhet.

Artikel

Fascister tittar på film

Den etablerade svenska filmkritiken präglas av en hyfsad ideologisk samsyn – men det finns andra sätt att titta på film. Charlotte Wiberg läser fascistisk filmkritik som bortom förutsägbar antifeminism och antisemitism är oroande normal.

Artikel

När Boyz n the hood satte orten på kartan

Boyz n the hood tog hiphopkulturen till Hollywood. Hur har filmen om Tre, Dougboy och Ricky påverkat närvaron av svarta på vita duken? Nathan Hamelberg minns tillbaka och blickar framåt.

Annons




Tidigare FLM Weekend