v.37

Regissören Hans Alfredson (1931-2017)

Vecka 37 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

God helg!

FLM Weekend är tillbaka efter sommaruppehållet

Okej, FLM Weekend gör en något försenad ankomst till en filmhöst som redan är i full gång. Men så har vi hunnit färdigställa och trycklämna höstnumret också!

FLM Höst 2017

FLM Höst 2017

Prenumerera bums genom att swisha 249 kr till 123 464 0462. Eller beställ här.

I numret skriver vi bland annat om animationens gränser, den svenska guldåldern och televisionens bildstormare. Numret till ära har vi dessutom lyft upp vår serietecknande tv-kritiker Pontus Lundkvist till affischkonstnär, missa inte hans Twin Peaks-tolkning. Trevlig läsning!

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

Venedig 2017

Tre filmer

The shape of water

Det finns som vanligt mycket att se fram emot från Venedigs filmfestival som avslutades i helgen. Guillermo del Toro mottog Guldlejonet för sin senaste vuxensaga med två favoriter på rollistan: Michael Shannon och Sally Hawkins. The shape of water har svensk premiär 18 januari.

Wild boys

Den franske konstnären Bertrand Mandicos regidebut Wild boys (eller Les garçons sauvages som den heter på originalspråk) utspelar sig på den franska ön Réunion i Indiska oceanen i början av 1900-talet och följer fem tonårspojkar på vift. Experimentellt och intimt.

Zama

Lucrecia Martel är tillbaka! Det har gått nio år sedan den argentinska auteuren gjorde The headless woman (däremellan har hon förvisso gjort allt från kortfilm och dokumentär till tv). Hennes nya film Zama handlar om en spansk officer i 1600-talets Paraguay.


Video

Lady bird

Greta Gerwigs gradvisa maktövertagande fortsätter. Efter att ha skrivit manus till Noah Baumbachs filmer Frances Ha och Mistress America gör hon nu sin regidebut med Lady bird. Den här gången syns hon heller inte till framför kameran, huvudrollen spelas istället av Saoirse Ronan. Att filmen just fick ett jublande mottagande vid världspremiären på filmfestivalen i Telluride sänker inte direkt förväntningarna. Inget klart svenskt premiärdatum än.


Video

You were never really here

Lynne Ramsays You were never really here, ett slags modern Taxi driver med Joaquin Phoenix istället för Robert De Niro i huvudrollen, var en av de stora snackisarna i Cannes. Nu finns en första trailer ute. Inget klart svenskt premiärdatum.


Video

Ruby

Vem ska göra satir om satirikerna? Ruben Östlund har både tilldelats Guldpalmen och fått stående ovationer av svenska kritiker för sin senaste film The square, som närmar sig konstvärlden i synnerhet och samtiden i allmänhet med satiriska gliringar. Samtidigt har John Eneroth och Julian Hase lanserat Youtube-följetongen Ruby som behandlar Göteborgsfilmarens skrivkramp och von Trier-komplex. Den mest ambitiösa holmgången med en svensk filmare sedan Bergmanparodin De düva från 1968? PS1. En svensk kritiker som var mindre imponerad av The square är Sanjin Pejkovic, läs hans text här. PS2. Missa inte att Östlunds kanske mest fulländade film, Händelse vid bank från 2009, nu finns att se online här. DS.


Evenemangstips
  • 20 Sep

    Panoramica

    På onsdag drar den latinamerikanska filmfestivalen Panoramica igång för tredje gången i Stockholm. Invigningsfilm är Pablo Larraíns poetporträtt Neruda om den chilenske politikerna tillika diktaren med Pablo som förnamn. Kolla in hela programmet här.


Instagram

Glöm inte vara redo för hösten som Jean Seberg. Och lyssna på senaste säsongen av Hollywoodnostalgipodden You must remember this som hade just Jean Seberg (och Jane Fonda) i fokus.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Regissören Hans Alfredson

Med sin respektlösa blandning av melodram, svärta och drastisk humor, med en bubblande livsglädje i botten, gjorde Hans Alfredson avtryck. Tobias Rydén Sjöstrand skriver om regissören Hans Alfredson.

Artikel

Dålig stämning i energiska heistfilmen Good time

Robert Pattinsons förvandlingsnummer fortsätter i bröderna Safdies intensiva heistfilm Good time. Calle Wahlström har sett en energisk skildring av New Yorks marginaler.

Artikel

Ruben Östlund trollar bort sig själv i The square

Vad vill Ruben Östlund? Sanjin Pejković ser ett hånflin förklätt till satirisk observation i hyllade Guldpalmsvinnaren The square.

Artikel

Oklara roller i Sofia Coppolas De bedragna

De bedragna är ett avsteg från den stil som regissören har gjort sig känd för, men precis som tidigare är Coppolas kvinnor bara oskyldiga och bekymmerslösa på ytan.

Annons




Tidigare FLM Weekend