v.24

Äntligen är tiden inne för utomhusbio

Vecka 24 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Höstlegender

Jacob Lundström om premiärträngseln under biohösten.

Inga svenska filmer går upp på bio i sommar (åtminstone inte på SF Bio och inte i juli – Wiktor Ericssons regidebut Jordgubbslandet har premiär 30 juni). Men så har sommaren traditionellt sett varit mer populär som motiv än premiärsäsong för svensk film.

Publiken svek Kjell Sundvall-komedin Prästen i paradiset, trots Thailand och Kjell Bergqvist i huvudrollerna, när den hade premiär 3 juli 2015. Det framgångsrika juliexperimentet med Sommaren med Göran år 2009 får betraktas som ett undantag – regissören Staffan Lindbergs uppföljande solstolligheter En gång i Phuket och Micke & Veronica hade sina premiärdatum under vintern.

Publiken vill inte förspilla sällsynta soltimmar i biomörkret, men tittar gärna på sommarfilmer under vintern. Det kan vara en Sune på all-inclusive eller en kräftskiva med förhinder i skärgården. Bland de största svenska publiksuccéerna genom tiderna dominerar den vänliga grönskans rika dräkt – Sällskapsresan II är undantaget som kräver vinterkläder speltiden igenom.

Kampen om biohösten liknar ett chicken race där ingen verkar vilja väja.

Därför dröjer det till senare i höst innan lustigkurrarna från Solsidan badar i Torekov och Suzanne Reuter försvinner utomlands i charterkomedin All inclusive.

LaBeouf och Gudnason i Borg.

LaBeouf och Gudnason i Borg.

Problemet är bara att filmerna på hösten trängs med flera andra potentiella publikmagneter: Ruben Östlunds The square är visserligen ingen klassisk kioskvältare men lockar med glansen från Guldpalmen och sedan väntar biopics med Björn Borg (somrig!) och Ted Gärdestad (somrig!) samt Helena Bergströms jävla film.

Kampen om biohösten liknar ett chicken race där ingen verkar vilja väja.

Det är knappast idealiskt när svensk film kämpar med dåliga publiksiffror – om inte annat har Amanda Kernells vårsuccé Sameblod visat att allt inte står och faller med höstlöven.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLMMed elva nummer i ryggen tar FLM Weekend sommaruppehåll! Tillbaka i augusti för minst lika många hösthelger. Läs gärna sommarnumret av FLM under tiden!

Nytt nummer!

Detta har hänt

Stiller, århundradets bästa och Sommar i P1

Stiller-retro

Fira 100-årsjubileet för den svenska filmens guldålder (1917-1924) med en resa till Paris. Franska cinemateket startade nämligen just sin retrospektiv om mannen som blivit internationellt ihågkommen för att ha upptäckt Greta Garbo och tagit henne till Hollywood, men dessförinnan var han ju regissören som satte svensk film på kartan tillsammans med Victor Sjöström. Den här fina trailern ger mersmak.

Tjugoförsta århundradets bästa?

New York Times har listat århundradets 25 bästa filmer så här långt. Och det är en föredömligt spretig lista med allt från Carlos Reygadas Det tysta ljuset (woho) till The 40 year old virgin (nåja). Toppar gör Paul Thomas Andersons There will be blood och det är ju svårt att invända mot den saken.

Filmsommar

Ovanligt och glädjande filmisk upplaga av Sommar i P1. Vi ser förstås särskilt fram emot Harriet Andersson program den 2 juli liksom Stig Björkmans 90 minuter den 23 juli (de kanske kommer att prata om varandra?). Dessutom Stina Ekblad, Ruben Östlund, Lisa Langseth, Bahar Pars och Evin Ahmad. Alla datum finns här.


FLM rekommenderar

Tre filmtips

Daughters of the dust

Tidigare i vår besökte Julie Dash Sverige och visade sin avdammade filmklassiker Daughters of the dust från 1991. Missa inte Katarina Hedréns text om filmen som vi publicerade då: ”Dash betalade ett högt professionellt pris när hon inte gav vika för de envisa och skruvade genrekrav som, genomsyrade av rasism och misogyni, dikterar hur just sådant förtryck skall skildras och bekämpas på ett kommersiellt gångbart sätt.” Nu finns filmen på Netflix.

Se Daughters of the dust på Netflix.

Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv

Den här finska boxningspärlan har visserligen höjts till skyarna men verkar ändå ha flugit under mångas radar. Film handlar om ett stundande fjäderviktstitelmöte men boxaren ifråga har precis blivit förälskad och kan inte låta bli att drömma om Raija istället för att fokusera på knockout. Det är svårt att tänka sig en mer bedårande film om en slagskämpe.

Se Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv här.

Efter stormen

Den japanske filmskaparen Hirokazu Kore-edas förgyller sina lågmälda dramer med omsorg om vardagliga detalje. Till exempel mat. I hans förra film Systrarna fanns betydelsebärande diskussioner om fruktvin och vit fisk. I familjehistorien Efter stormen inmundigas både ramennudlar och isglass. Mellan tuggorna utspelar sig stor dramatik i det lilla. Släpps för hemmabruk 19 juni.

 


Premiär

Sommarbio

It comes at night (30 juni)

Det våras som bekant för skräckfilm på sommaren. Vi får visserligen vänta till september på Bill Skarsgårds clownroll i Det men svenske regissören David F. Sandbergs mörka docksaga Annabelle 2 har premiär redan i augusti. Dessförinnan – och mig veterligen helt utan svenskkopplingar – går dock sommarens skräckhajp It comes at night upp på bio.

Heartstone (30 juni)

”Tack vare nyansrikedomen och humorn blir Heartstone en glad överraskning också för oss som redan sett otaliga tungsinta nordiska ungdomsfilmer.” Läs Malena Jansons recension av Guðmundur Arnar Guðmundssons coming-of-age-film.

Dunkirk (19 juli)

Säga vad vill om Christopher Nolans fläskiga filmkonst – han köttar åtminstone på i 70mm. Häromåret fixade Tarantino så att SF Bio återinstallerade projektorer som kan köra 70mm på Rigoletto i Stockholm. De kommer väl till pass nu när Nolans andravärldskrigetfilm har premiär.

The trip to Spain (28 juli)

Den italienska uppföljaren var visserligen svagare än den första matresan på den engelska landsbygden, men vem vill missa när Steve Coogan och Rob Brydon debatterar tapas.


I huvudet på

Simon Vahlne

Kortfilmen Fight on a Swedish beach (se den på SVT Play!) visades i Cannes förra året och nu arbetar Simon Vahlne på långfilmsdebuten Entrepreneur.

Vad tänker du på?

På idén till min långfilm Entrepreneur, som handlar om en övre medelklassfamilj i en västsvensk småstad. Filmen behandlar machoattityd, statusjakt och en slags entreprenörsromantik som jag tycker präglar det Sverige jag vuxit upp i. Projektet görs på Plattform Produktion.

Just nu låter jag idéerna flöda fritt och skriver om och funderar på allt från skattebrott till hip-hop-workshops till ostbrickor. Lusten kommer när jag unnar mig själv att gå in i specifika situationer och får fundera över vilka detaljer som kommer att få dem att leva. Igår skrev jag en scen jag blev nöjd med, när pappan i familjen soundcheckar inför ett föredrag han skall hålla på Svenska Mässan, där han njuter väldigt mycket av att få ha på sig ett headset.

Det jag brottas med är filmens form och hur jag skall kunna få med alla familjemedlemmarna utan att berättandet upplevs som spretigt. Då tänker jag på ett citat från min kollega Mikael Bundsens magisteruppsats – att det är bilderna som skall skapa berättelsen och inte tvärtom.

Varför arbetar du med film?

För att kunna spegla och reflektera över mina och mina medmänniskors värderingar.

Vilka är dina förebilder?

De varierar. Just nu är det författarna Elena Ferrante och Jonathan Franzen (för innehåll), Michael Haneke (för form) och tennisspelaren Garbiñe Muguruza (för målbild).

Vad tycker du om dagens svenska film?

Filmpolitiskt så är jag positiv, det är bra att SFI har en strategi för mångfald. Sen tycker jag nog att alla filmare, mig själv inräknat, hade tjänat på att oroa sig mindre för storytelling och litat mer till sin förmåga att fånga ögonblick.

Vad gör du om tio år?

Jag kanske skriver på ”Entrepreneur 3”. I den skulle någon av föräldrarna i entreprenörs-familjen kunna ge sig på en politisk karriär!


Video

Regn hos Miyazaki

Mörka moln som tornar upp sig, regn som öser ner och smattrar mot marken, en himmel som klarnar och en regnbåge som sträcker ut sig. Fint ihopklippt om vädrets växlingar hos Hayao Miyazaki.


Soundtrack

Ghost world

Terry Zwigoffs första spelfilm från 2001 förärades nyligen en Criterion collection-utgåva. Då passade Criterion dessutom på att göra en låtlista av filmens soundtrack och återpublicera Zwigoffs egen text om musiken. Läs här.



Artikel

Tiden är inne för utomhusbio

Utomhusbio trendar, men hur påverkas filmupplevelsen när den svarta kuben ersätts av stimmiga torg eller öppna landskap? Patrik Sjöberg skriver om att se på film med vinden i håret.

Artikel

Peter Birro: "Jag har tagit bort mitt namn från Ted Gärdestad-filmen"

Vi pratar med författaren till Monica Z och Upp till kamp om den senaste manusdebatten – och om varför han inte längre står som manusförfattare till filmen om Ted Gärdestad.

Artikel

Bildskön skildring från pojklandet i Heartstone

Det finns mer än ett sätt att vara pojke och bli man på. Malena Janson välkomnar en isländsk coming-of-age-film.

Artikel

Vakna med The handmaid’s tale

Vad krävs för att vi ska vakna till den värld som kan trilla utför ett stup redan imorgon? Mikaela Kindblom drabbas av The handmaid’s tale.

Artikel

Äntligen nypremiär för Julie Dashs visionära Daughters of the dust

Lagom till 25-årsjubileet fick Julie Dashs klassiker Daughters of the dust nypremiär i USA. Det är hög tid att återupptäcka denna visionära milstolpe.




Tidigare FLM Weekend