v.23

Varför tycker svensk filmbransch att manusförfattare är osexiga?

Vecka 23 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Auteurprivilegium

Jacob Lundström om den svenska filmens skrivkrämpor.

Vem är Sveriges främsta manusförfattare? Nästa år utkommer FLM-skribenten Jan Holmberg (som även är vd för Stiftelsen Ingmar Bergman) med boken Författaren Ingmar Bergman, som tar fasta på demonfilmarens skrivande. Och visst är det så att den svenska filmhistoriens största regissör förmodligen också är den mest utmärkande manusförfattaren.

Bergman har gjort flera filmer baserade på förlagor, men han är ändå själva sinnebilden av en auteur, en filmskapare som förädlar sin konstnärliga vision från ax till limpa.

Och tittar man på Guldbaggekategorin bästa manuskript, som funnits sedan 1989, är det regel snarare än undantag att regissörerna själva står som pristagare. Beror det på att skrivande regissörer är överlägsna renodlade manusförfattare? Eller beror det på att auteurtraditionen fortfarande står sig så stark att manusförfattares visioner knappt får chansen att förverkligas?

Om detta handlar en nymornad filmdebatt – missa inte manusförfattaren Josefine Adolfssons text i detta nummer av FLM Weekend.

Dagens mest haussade svenska auteur heter som bekant Ruben Östlund. I höst utkommer hans manus till The square, precis som tidigare Turist, i bokform. Snacka om ett auteurprivilegium.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Detta har hänt

Walden, Scorsese och Carax

Nya Walden

Nu finns det ett nytt nummer ute av Magasinet Walden. Innehållet kretsar bland annat kring namn som Solveig Nordlund, Thom Andersen och Laida Lertxundi. Läs mer här!

Scorsese svarar

”I am neither a writer nor a theorist. I’m a filmmaker. I saw something extraordinary and inspiring in the art of cinema when I was very young. The images that I saw thrilled me but they also illuminated something within me. The cinema gave me a means of understanding and eventually expressing what was precious and fragile in the world around me.” Missa inte Martin Scorseses text i TLS, ett slags svar på Adam Mars-Jones recension av Silence i samma tidskrift.

Carax tar ton

Inte nog med att Bruno Dumont precis haft Cannespremiär för Jeannette, en headbangande musikal om den unga Jeanne d’Arc, nu planerar dessutom Leos Carax en musikal med titeln Annette. Det blir Carax första långfilmsprojekt sedan den konstnärliga sensationen Holy motors från 2012. Nu är det klart att Michelle Williams ersätter Roney Mara i den kvinnliga huvudrollen (den manliga görs av Adam Driver). Musiken står Sparks för.


FLM rekommenderar

Tre streamingtips

Better call Saul

Bäst på tv just nu? FLM är väl fel tidskrift att svara på den frågan men facit måste väl vara Better call Saul, spinoff-serien som utspelar sig innan händelserna i Breaking bad. Nu är serien inne på sin tredje säsong och eftersom den rimligen har ett begränsat tidsfönster att hålla sig inom, om den inte ska utspela sig parallellt med Breaking bad, tar den god tid på sig och hittar olika narrativa sidospår. Guldstjärna såklart också för Sunset Boulevard-hommagen i förra säsongen.

Se Better call Saul här.

The Yellow Sea

Na Hong-jins film från 2010 visades på Stockholms filmfestival men flög annars under radarn i Sverige. Nu finns den på SVT Play. Det är en thriller som utspelar sig i spänningslandet mellan Nordkorea, Ryssland och Kina. Na gjorde dessförinnan Chaser och senare The wailing som är minst lika hårtslående filmupplevelser.

Se The Yellow Sea här.

Premium rush

Sommartider är cykeltider och här har brittiska filminstitutet sammanställt en topp tio-lista med cykelfilmer. Hejar särskilt på Loppet är kört från 1979, men kan även rekommendera Premium rush från 2012 som utelämnats från listan. David Koepps film är långt ifrån perfekt men bjuder trots allt på bra snurr på Manhattan, goda skäl till hat mot vårdslös cyclism samt Michael Shannon i korrumperad snutroll. Nu finns den dessutom på Netflix.

Se Premium rush här.

Video

It comes at night

Trey Edward Shults förra film var indiefavoriten Krisha som aldrig fick svensk distribution (men går att se här). Hans nya film är istället en av årets mest emotsedda skräckfilmer och har svensk biopremiär 30 juni.


Video

Hong Sang-soos zoomningar

Digital teknik bäddar för rörlig filmkritik. Inte bara genom ambitiösa videoessäer utan även som i den här hopklippningen av zoomningar i den sydkoreanske regissören Hong Sang-soos zomningar. Som kanske inte kan räknas som filmkritik men ett slags datasammanställning som synliggör stilistiska kännetecken, väcker tankar och kan fungera som underlag för analys.


#tbt

I tisdags skulle filmskaparen Chantal Akerman ha fyllt 67 år, men hon tog sitt liv i oktober 2015. Missa inte intervjun med henne Nicole Brenez som publicerades i FLM 2012. Läs också Stefan Ramstedts text om Akermans sista film, No home movie.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Svenska filmbranschen tycker manusförfattare är osexiga

Guldbaggebelönade Josefine Adolfsson om arbetsvillkor och en djupt rotad kultur.

Artikel

Konfliktfyllda porträtt på Tel Avivs dokumentärfilmfestival

Sanjin Pejkovic rapporterar från den israeliska dokumentärfilmfestivalen Docaviv.

Artikel

Lite väl trevlig dokumentär om Joseph Beuys konstnärskap

Det är inget större men på Andres Veiels film om den tyske efterkrigskonstnären. Rebecka Kärde tycker att Beuys förtjänar bättre.

Nytt nummer!




Tidigare FLM Weekend