fbpx
v.50

2010-talets bästa svenska filmer

Vecka 50 2019 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Mycket hinner hända på tio filmår

Jacob Lundström om att göra konstnärlig skillnad

För att blicka framåt måste man också orka titta i backspegeln, både för att lära av misstag och fullträffar. För tio år sedan sammanfattade vi den svenska filmens 00-tal i FLM, bland annat genom en omröstning där 26 kritiker röstade fram årtiondets höjdpunkter. Nu har vi gjort samma sak igen, även om antalet röstsedlar den här gången uppgår till 29. Trots att topplistorna bara utgör ett curerat urval av det totala filmutbudet, går det att konstatera en sak: mycket hinner hända på tio år.

Äta sova dö (2012)

Äta sova dö (2012)

Samtliga regissörer, manusförfattare och fotografer bakom 00-talets tio kritikerfavoriter var män. Det senaste decenniet får räknas som det slutgiltiga erkännandet för kvinnliga filmskapare – 50 år efter Mai Zetterlings regidebut Älskande par. På 10-talet har kvinnor bakom kameran inte längre varit ett undantag som bekräftar regeln, allra minst vad gäller de konstnärligt mest intressanta filmerna. Orsak och verkan är komplicerade saker, men utvecklingen sammanfaller med en tilltagande diskussion om just jämställdhet, som var i svang redan under 00-talet. Tänk om filmkonsten faktiskt kan stimuleras och vitaliseras av hur vi gemensamt pratar om den?

FLM-listan är förstås bara en lista men en indikation på att förbättrad jämställdhet knappast har inneburit någon dödsstöt för kvaliteten – tvärtom. Mångfald är inte bara ett politiskt korrekt kodord, som somliga debattörer vill ha det till, utan gör konstnärlig skillnad. Eller som Gabriela Pichler förklarade saken i en intervju i FLM år 2016: ”När jag läser vissa kommentarer eller lyssnar på den redan nämnda klagokören så är deras argument ofta att kvaliteten blir lidande. Men var svensk film bättre när bara ni fick göra film, eller vadå? Istället för att se det stora spektrumet av röster som en kvalitet i sig. De erfarenheter och olikheter som varje ny röst för med sig uppmärksammas dock inte riktigt som kvalitet.”

Kolla in hela listan här och ta del av samtliga 29 röstsedlar, som totalt sett rymmer närmare 90 titlar, i vinternumret av FLM. Beställ här!

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

2020-talet

I vinternumret blickar vi framåt – men tittar också i backspegeln och rankar 2010-talets bästa svenska filmer, med hjälp av 29 filmkritiker.

Jan Holmberg undrar vad som kommer efter Martin Scorseses farväl till filmkonsten i The Irishman, Girish Shambu skriver ett manifest för en ny cinefili, vi tittar närmare på 2020-talets kvartersbiograf, fejkade filmfestivaler, filmvetenskapens framtid, med mycket mera.

Dessutom: Sebastian Lindvall har sett Parasit, Charlotte Wiberg skriver om Black Christmas, Johannes Hagman återser De 39 stegen, Jo Widerberg har intevjuat Lulu Wang, Sanjin Pejković skriver om Patricio Guzmán!

Medföljer gör dessutom en 2020-väggkalender med ett urval av Pontus Lundkvists FLM-serier om tv-serier (21×30 cm) samt Anna Kasks affischtolkning av Fritz Langs Metropolis från 1927 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor.

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration. Eller gör din beställning på shop.flm.nu – julklappsbeställningar når mottagare i mellandagarna.


Artikel

2010-talets bästa svenska filmer

Vi har bett 29 filmkritiker att rangordna årtiondets svenska favoriter – och låtit FLM-läsarna säga sitt.

Artikel

Listor är ett sätt att få syn på samtiden

Varför rangordna filmer? Jacob Lundström skriver om FLM-omröstningen om 2010-talets bästa svenska filmer.

Artikel

Céline Sciamma: "Jag ville överraska publiken med en jämlik kärleksrelation"

Med Porträtt av en kvinna i brand försöker Céline Sciamma utmana konventionerna om konst och kärlek. Kaly Halkawt har träffat regissören för att prata om jämlika blickar.

Artikel

Eyes wide shut fortsätter fascinera 20 år efter premiären

I sina sista filmer började Stanley Kubrick söka sig tillbaka sina rötter. Eyes wide shut var baserad på Arthur Schnitzlers roman Drömberättelse – och Kubrick-kännaren Jörgen Ovesen menar att han till sist hittade hem.

Artikel

Apocalypse now är fortfarande en kreativt vansinnig krigsfilm

Lagom till 40-årsjubileet har Francis Ford Coppola ännu en gång återvänt till sin paranoida antikrigsfilm – eller om det är en postmodern jätteberättelse som vill upphäva all narrativ logik? Oscar Westerholm har sett den bioaktuella Apocalypse now: Final cut.

Artikel

Gabriela Pichler om varför representation är kvalitet

Efter Äta sova dö pekades hon ut som Bo Widerbergs efterlängtade arvtagare. Men nu vill Gabriela Pichler som vanligt göra någonting annat. Sanjin Pejković har besökt inspelningen av hennes nya film och pratat om representation, digitalisering och varför hon pendlade 14 mil för att plugga filmvetenskap.

Artikel

Gabriela Pichlers Amatörer är ett lysande mästarprov

På något mirakulöst sätt leder infallen och upptågen i Amatörer hela vägen fram till en både bitterljuv och förlösande final. Jacob Lundström har sett Gabriela Pichlers efterlängtade uppföljare till Äta sova dö.

Artikel

Någon annanstans i Sverige

Några klagar på regionaliseringen, andra på storstadens dominans. Var utspelar sig egentligen våra dramer och komedier? Jonas Holmberg pratar med den utflyttade skåneregissören Gabriela Pichler och går till botten med den svenska filmens landrapporter.

Tidigare FLM Weekend