fbpx
v.5

Festivaler är fortfarande filmkonstens kroppspulsåder

Vecka 5 2019 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Rapport från Göteborgs filmfestival

Jacob Lundström om behovet av andra bilder

Apokalypsen har varit temat för året på Göteborgs filmfestival. Flaggskeppsbiografen Draken förvandlades till en rymdfarkost, som tog oss långt bort från den tredje klotet från solen, i både Aniara och High life. Pella Kågermans och Hugo Liljas debutfilm har en del beröringspunkter med veteranen Claire Denis första sci fi-film, även om det inte handlar om något veritabel rymdkrock. Bägge filmerna skildrar ett slags riktningslös flykt, med fullt fokus på livsuppehållande åtgärder, möjligen fortplantning, men utan hopp om framtiden.

Aniara (2018)

Aniara (2018)

Exakt så ödesmättat behöver man kanske inte beskriva situationen i filmvärlden, även om det finns oroväckande tecken på filmkonstens marginalisering. Aniara har visserligen redan hunnit få biopremiär och tilldelats fina betyg, men High life har inte samma tur, trots att det handlar om en av samtidens främsta regissörer.

Inte heller Tuva Novotnys debutfilm Blind spot, en av festivalens starkaste upplevelser, kommer att visas på stor duk efter festivalens slut (samtidigt som hennes formelartade Britt-Marie var här har ockuperat biograferna). För att inte tala om alla filmer som väl knappast ens varit påtänkta för repertoaren i någons fantasivärld, filmer av regissörer som Hong Sang-soo, Jean-Luc Godard och Carlos Reygadas.

Det visar på det akuta behovet av filmfestivaler för att hitta andra bilder – även i tider när Netflix satsar sina marknadsföringspengar på Roma.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Artikel

Dušan Makavejev var den mest egensinniga av dem alla

Den jugoslaviske regissören Dušan Makavejev har dött. Sanjin Pejković skriver om en filmskapare som censurerades både i öst och väst och drömde om konstens totala frihet.

Annons

Artikel

Claire Denis gör sci-fi som ingen annan i High life

Den franska regissören Claire Denis har vänt blicken mot rymden och skapat en lika kryptisk som fantastisk film med suggestiv dragningskraft – men att High life inte får svensk biopremiär är outgrundligt på ett dåligt sätt. Oscar Westerholm har sett den på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Carlos Reygadas skapar vackert abstraherande ögonblick i Our time

Det är knappast handlingen som man minns efter Our time – tvärtom övertygar Carlos Reygadas som mest genom de stämningsmättade miljöerna och det associativa bildflödet. Johannes Hagman har sett filmen på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Ökenskildringen Hamada kan vara en av årets snyggaste dokumentärer

Eloy Domínguez Serén skildrar vardagstristessen och drömmarna i västsahariska flyktingläger, genom otroliga helbilder och närgående människoporträtt. Sanjin Pejković har sett Hamada på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Godard tänker med hela handen i Le livre d'image

I sin senaste film fortsätter Jean-Luc Godard att ställa bildflöden på ända och plocka isär den västerländska världsåskådningen. Oscar Westerholm förundras över Le livre d'image på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Searching for Oscar är tänkvärd och underhållande om filmstrejkande kritiker

Kan man bedöma en film bara utifrån affischen? Det hävdar i alla fall den spanske filmkritikern i Searching for Oscar. Calle Wahlström har sett filmen på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Betongtunga An elephant sitting still är omöjlig att skaka av sig

Hu Bo uppvisar en exakt känsla för rytm i An elephant sitting still, trots att det var hans debutfilm. Eftersom regissören tog sitt liv strax efter inspelningen blir det tyvärr ingen uppföljning. Johannes Hagman har sett den på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Med Mark Cousins ögon på filmhistorien

Den berättarglada cineasten Mark Cousins har grävt i filmhistorien och gjort två nya dokumentärer. Calle Wahlström har sett The eyes of Orson Welles och Storm in my heart på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Dokumentärnestorn Frederick Wiseman vänder blicken mot det inåtvända USA

Frederick Wiseman fyllde nyligen 89 år och är fortfarande filmvärldens mest tålmodiga och chosefria samhällsskildrare. Johannes Hagman har sett hans senaste film Monrovia, Indiana på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Lav Diaz Season of the devil är en rockmusikal utan gitarrer

Regissören Lav Diaz, vars långa filmer brukar röna festivalframgångar, blickar återigen tillbaka på Filippinernas mörka historia. Oscar Westerholm har sett Season of the devil på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Hong Sang-soos Grass är en fascinerande kafékomedi

Den sydkoreanske regissören Hong Sang-soo har skapat ett unikt konstnärligt universum och Grass är en av regissörens vackraste och roligaste filmer hittills. Johannes Hagman har sett den på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Vacklande försoning i postjugoslaviska dokumentärfilmer

Mer än 20 år efter de väpnade konflikternas slut, pågår mödosamma försoningsprocesser och jakten på rättvisa i det forna Jugoslavien. Sanjin Pejković har sett tre postjugoslaviska dokumentärer på Göteborgs filmfestival.

Annons

Tidigare FLM Weekend