fbpx
v.48

Nicolas Roeg gjorde filmhistoria med popstjärnor och mardrömsscenarier

Vecka 48 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Minnestexter efter metoo

Jacob Lundström om komplicerade eftermälen.

Nicolas Roeg gick bort förra fredagen. Några dagar därpå dog Bernardo Bertolucci. Bägge skapade filmer – och bilder – som etsat sig fast i publikens medvetande. På gott och ont.

Oscar Westerholm skriver i veckans Weekend om den mardrömslika Rösten från andra sidan, med flera exempel från Roegs filmografi. Bertolucci, som genomlyste den italienska historien i filmer som Fascisten och mastodontrullen 1900, är ändå främst förknippad med ett annat skräckinjagande filmögonblick. Jag tänker förstås på våldtäktsscenen i Sista tangon i Paris från 1972, som var ett övergrepp även på inspelningsplatsen. Bertolucci manipulerade den då 19-åriga Maria Schneider, för att kunna fånga hennes genuina reaktion på förnedringen.

Bertoluccis död aktualiserar frågan hur man ska skriva minnestexter efter metoo. I svenska tidningsrunor var det ingen som har nämnde händelsen, utöver Maria Domellöf-Wik i Göteborgs-Posten. Bertoluccis liv och konstnärskap kan självklart inte reduceras till Sista tangon i Paris, men det är likväl märkligt att förbigå övergreppet med tystnad. Enligt etiketten ska man inte tala illa om de döda, å andra sidan bör man heller inte skönmåla historien. Det är något som K. Austin Collins resonerar intressant om i Vanity Fair.

Och med detta sagt: skandalöst få filmer av Roeg och Bertolucci finns tillgängliga att strömma. Så glöm nu inte att önska några väl valda diskar i julklapp.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Vinter 2019

Tema: Kvinnors skräck. Vi närmare på hämnerskor och kvinnooffer. Charlotte Wiberg och Sebastian Lindvall samtalar om kvinnobilder i samtidens skräckfilm, vi undersöker gravidskräckens livskraft, fördjupar oss i tantskräck och skrikets historia, skriver om final girls och kvinnliga skräckregissörer, med mycket mera.

Dessutom: Kalle Lind om Lars Molins debutfilm Bomsalva, Charlotte Wiberg om svenska skräckisen Operation Ragnarök, Sebastian Lindvall om Giorgos Lanthimos, Rebecka Kärde om Björn Runges The wife, Johannes Hagman om Burning, Oscar Westerholm om Lubitsch, med mycket mera.

Numrets affisch: Agnes Florin har affischtolkat Dario Argentos Suspiria (30×42 cm).

Swisha 249 kr till 123 464 0462 för att teckna en prenumeration.


Detta har hänt

Vod-nytt, Roma och klassiska Hollywood

Den kvinnliga blicken

Digitaliseringen bär frukt – nu har Draken film samlat en dryg handfull filmer i retrospektiven ”Den kvinnliga blickens pionjärer”. Bland annat Marianne Ahrnes Långt borta och nära från 1976, som Charlotte Wiberg skrev om i sin text om svensk 70-talsfilm. Genom filmen blev Ahrne för övrigt den första kvinnan som tilldelades en Guldbagge för bästa regi.

Roma

Har Netflix gjort sitt första mästerverk? Okej, frågan är förstås felställd, eftersom regissören heter Alfonso Cuarón. Men Roma, som mottog Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig, får ändå symbolisera det definitiva konstnärliga genombrottet för strömningsjätten, som länge befunnit sig på kollissionskurs med den gamla filmvärlden. Därför är det glädjande att Roma visas på ett par biografer runtom i landet den 7 december, veckan innan den globala strömningspremiären. Trailer finns här.

Ännu mer vi måste minnas

Den som har lyssnat på Karina Longworths Hollywoodhistoriska podd You must remember this kan nu se fram emot hennes nya bok Seduction: Sex, lies, and stardom in Howard Hughes’s Hollywood – som bland annat handlar om Katharine Hepburn. Här listar Longworth tio filmtips som passar ihop med boken, bland annat En stor mans älskarinna från 1933.


Artikel

Nicolas Roeg skapade några av filmhistoriens mest mardrömslika scener

Sexualitet, perversion och populärkultur är genomgående teman i Nicolas Roegs filmer. Oscar Westerholm skriver om den brittiske regissören som dog den 23 november.

Artikel

Får man verkligen göra skräckfilm om Förintelsen?

Det diskuteras ständigt hur och om det får berättas om Förintelsen. Men det går inte att försöka censurera bort behovet att berätta. Charlotte Wiberg har sett den polska filmen Werewolf och hoppas på flera uppföljare i olika genrer.

Artikel

Nya Netflix-Sabrina är en "bad feminist"

Tonårshäxan Sabrina är ett exempel på hur konceptet "bad feminist" har blivit ett andningshål för kvinnor som inte orkar leva upp till kraven på att vara en god och stark feminist. Jenny Luukkonen har sett Chilling adventures of Sabrina.

Artikel

Girls of the sun är en hjältesaga som inte känns äkta

Eva Hussons film skildrar kurdiska gerillasoldater som strider mot IS, genom ögat på en fransk krigsjournalist. Vem är berättelsen egentligen till för? Och måste filmer vara autentiska? Kaly Halkawt pratar med filmskaparen Zanyar Adami om representationsproblem och kurdiska filmbilder.

Annons

Tidigare FLM Weekend