fbpx
v.44

Orson Welles The other side of the wind återuppstår från andra sidan filmarkivet

Vecka 44 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Bitterljuva misslyckanden

Jacob Lundström om framtiden för den ofullbordade filmen.

Ofullbordade filmer har en särskild plats i alla cineasthjärtan. Filmhistorien är full av misslyckanden som lika gärna hade kunnat bli mästerverk, filmer som snubblade på målsnöret eller förföljdes av produktionsbekymmer från ruta ett. Flera av dem har gjorts av Orson Welles. Nu får det insomnade 1970-talsprojektet The other side of the wind – mirakulöst nog – till sist premiär på Netflix. Läs Oscar Westerholms text om filmen i veckans Weekend.

Dessutom skriver Ingrid Ryberg om sin dokumentärfilm En armé av älskande, som visas nästa fredag på Stockholms filmfestival och får reguljär biopremiär den 14 december. Filmen syftar inte minst till att synliggöra en gömd och glömd queer filmhistoria och Ryberg pekar på risken för minnesförlust, när rörliga bilder långsamt förgås på gamla vhs-kassetter.

En annan film som handlar om film och minne är Netflixaktuella Shirkers. Sandi Tans dokumentär delar titel med den ofullbordade film som Tan arbetade med i Singapore sommaren 1992. Det var ett projekt som hade förutsättningarna att bli en filmisk milstolpe, men nu snarare figurerar mellan raderna i landets filmhistoria. Filmens oförverkligade potential har åtminstone haft en spöklik närvaro i huvudpersonernas liv.

Shirkers (Sandi Tan, 2018)

Shirkers (Sandi Tan, 2018)

Tan blickar tillbaka på den kreativa processen, och det antiklimaktiska efterspelet, med sina två jämnåriga kompisar och medarbetare. Efter inspelningen försvinner inte bara den fysiska filmen utan även filmens amerikanska regissör tillika deras filmlärare. Shirkers är en fascinerande dokumentär om konstnärliga sabotage, som plockar upp bitarna efter Tans krossade filmdrömmar och skapar någonting nytt.

Uppenbarligen slängde dock inte regissörsmarodören filmrullarna på soptippen. Det är ingen spoiler eftersom Shirkers innehåller återkommande utdrag ur filmen. Och jag funderar på vad digitaliseringen kommer innebära för framtidens ofullbordade filmprojekt. Analoga lagringsmedia har sina nackdelar, det visar inte minst den ovarsamma hantering av filmhistorien som har skapat stora luckor även i kolumnen för fullbordade filmer.

Men det finns också fördelar – inte minst den fysiska påtagligheten. Det är helt enkelt svårare att slänga 70 filmburkar av misstag, medan en usb-sticka eller anonym hårddisk är lättare att förlägga. För att inte tala om alla rörliga bilder som numera bara existerar i molnet, eller rättare sagt i någon avlägsen serverhall. Hur kommer vi egentligen att kunna återskapa avbrutna filmdrömmar i framtiden?

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLMNästa vecka pausar vi FLM Weekend, för att hinna färdigställa vinternumret av FLM. Hörs igen 15/11!

Annons

Trailer

Vox Lux

Brady Corbet, skådespelare som känns igen från Hanekes Funny games-remake och sektfilmen Martha Marcy May Marlene, regidebuterade 2015 med The childhood of a leader. Det var en av 2016 års bästa biopremiärer, enligt Sebastian Lindvall. Nu finns en trailer till hans nya film Vox Lux, med Natalie Portman, visas strax på Stockholms filmfestival. Kanske är filmens sångarporträtt den återställare vi behöver efter countrysmockan A star is born?


Premiär

Sorry to bother you

Fakta

  • Regi och manus: Boots Riley
  • Medverkande: Lakeith Stanfield, Tessa Thompson, Jermaine Fowler, Armie Hammer, med flera.
  • Speltid: 111 minuter

Oakland är ingen filmstad, särskilt inte i jämförelse med många andra kaliforniska städer. Men under sommaren har två uppmärksammade Oaklandfilmer, med lokala förmågor såväl bakom som framför kameran, haft premiär i USA: Sorry to bother you och Blindspotting. I höst får filmerna också svensk premiär.

Trots att Oakland har befunnit sig i skuggan av grannstaden San Francisco finns det ändå en lokal filmhistoria att brås på, inte minst med filmer som utgår från svarta amerikaners verklighet – och fantasier. Blaxploitationfilmen The mack och Sun Ras Space is the place är två exempel från 1970-talet. Hemmasonen Tupac Shakur medverkade i Poetic justice från 1993, som utspelar sig under en roadtrip till staden (även om regissören John Singleton kom från Los Angeles).

Det senaste uppsvinget för hamnstaden på vita duken är ännu tydligare förankrat i den lokala miljön. I Ryan Cooglers debutfilm Fruitvale Station från 2013, som följer 22-årige Oscar Grants sista dag i livet, får vi en sightseeing genom staden. Coogler är själv född och uppvuxen i Oakland. Och i 2018 års filmfacit skulle man förresten kunna lägga till en tredje film. Cooglers Black Panther handlar visserligen om Wakanda, men både börjar och slutar på gatorna i Oakland.

Svarta amerikaners utsatthet och polisövergrepp är något som återkommer i Blindspotting. Manuset är skrivet av Daveed Diggs och Rafael Casal, som även spelar filmens huvudroller. Bägge har vuxit upp i staden.

Boots Rileys Sorry to bother you handlar också om förtryck, men är lika mycket en uppmuntran till motstånd. Och Riley är sedan tidigare en välkänd figur i Oakland som frontperson för den politiska rapgruppen The Coup.

Sorry to bother you är också en komedi om gentrifiering, som påminner om att Oakland faktiskt ligger närmare Silicon Valley än Hollywood. Pendlingsavståndet till techindustrins huvudstad har drivit upp bostadspriserna i den gamla arbetarstaden. Filmens huvudperson bor i sin skuldtyngda farbrors garage. Riley tecknar en tillskruvad bild av samtidens Oakland, med lokalpatriotisk och antikapitalistisk skärpa som vi inte är bortskämda med, vare sig här eller där.


Evenemangstips
  • 11 Nov

    Månen är en grön ost @ Bio Capitol

    Senare i november släpper Studio S sin efterlängtade Mai Zetterling-box. Trots att hon är Sveriges mest framstående filmskapare, har flera av hennes filmer varit svårtillgängliga. Det gäller dansk-amerikanska Dr. Glas från 1968, med Per Oscarsson i titelrollen, men framför allt Månen är en grön ost från 1977. Filmen beskrivs som en ”psykedelisk sommarskildring från Stockholms skärgård” och fick inte ens svensk biopremiär när det begav sig. Nu har den blivit digitalt restaurerad och visas av Cinemateket den 11 november på Bio Capitol i Göteborg.


Artikel

Orson Welles nygamla film är ett mästerverk om bortblekt kärlek

Mellan åren 1970 och 1976 filmade Orson Welles en film som aldrig blev. Nu har The other side of the wind äntligen färdigställts och får premiär på Netflix. Det är en drömlik mockumentär om att förlora kontrollen. Oscar Westerholm ser en jazzig, fartfylld, sorglig och helt genial film.

Artikel

Ingrid Ryberg: "Jag vill synliggöra det queera filmarvet"

Sverige framställs gärna som det ”gayvänligaste” landet i världen, men queera berättelser avfärdas ofta med trötta uttalanden om att ”det här har vi ju redan hört och sett”. Ingrid Ryberg skriver om sin dokumentärfilm En armé av älskande och betydelsen av att ta tillbaka bilden om sig själv.

Artikel

Holiday tvingar publiken att ta offret på allvar

Isabella Eklöfs långfilmsdebut skildrar en ung kvinnas vacklande mellan hybris och valpig osäkerhet i gränslös gangstermiljö. Charlotte Wiberg har sett en film om våldtäkt som problematiserar åskådarpositionen.

Artikel

Nicolas Cage spårar perfekt i den euforiska hämndfilmen Mandy

Våldsodyssén är så enkelriktad att en regeltrogen dramaturg förmodligen skulle avfärda manuset som en novellfilm, men Panos Cosmatos Mandy är större än så. Sebastian Lindvall uppslukas av en mardrömsfilm som är synkroniserad med Nicolas Cages karakteristiska spelstil.

Annons

Tidigare FLM Weekend