v.44

Vi lyssnar in Kelly Reichardts känsla för talande tystnader

Vecka 44 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Nypremiär för filmhistoriskt kvinnooffer

Jacob Lundström om den danska länken mellan Björk och Maria Falconetti.

När Björk inte orkade närvarade på presskonferenserna under inspelningen av Dancer in the dark förklarade regissören det med att den isländska artisten var så inne i sin roll som dödsdömd fabriksarbetare. ”Det var som att leda en gris till slakt varje dag”, beskrev han deras relation i efterhand.

Därför borde väl inte direkt Björks vittnesmål i samband med #metoo kommit som någon överraskning.

Lars von Trier är knappast den förste filmskaparen att plåga sina kvinnliga skådespelare (jag nämnde Hitchcocks behandling av Tippi Hedren i Weekend-introt vecka 42) – eller den första danske filmskaparen för den delen.

En kvinnas martyrium (1928) blev Maria Falconettis första och sista filmroll.

En kvinnas martyrium (1928) blev Maria Falconettis första och sista filmhuvudroll.

Vältajmat nog är det nypremiär för landsmannen Carl Th. Dreyers En kvinnas martyrium på fredag – en film som precis som Dancer in the dark handlar om en kvinna som är dömd till döden. Maria Falconetti var en framstående fransk scenskådespelerska som i Dreyers film från 1928 gjorde sin debut framför kameran. Hennes rolltolkning av Jeanne d’Arc har gått till historien men slutade också med att Falconetti blev intagen på mentalsjukhus (läs gärna Karoline Östlunds text om hälsoriskerna med skådespeleri från FLM nr 8).

Det blev inga fler filmroller för Maria Falconetti, men En kvinnas martyrium är ett måste.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons





Detta har hänt

Inklusive moms och Miyazaki

Striden om biomomsen del 134

Anna Serner, vd för SFI, varnar nu för att hälften av Sveriges biografer riskerar att läggas ned på grund av momshöjningen från 6 till 25 procent. Känns det igen? När Sveriges Biografägareförbund gjorde en undersökning bland sina medlemmar för två år sedan menade mer än hälften av de tillfrågade att en momshöjning skulle innebära nedläggning. Fortsättning följer.

Spielberg gräver ner sig

Den första bilden är släppt från Steven Spielbergs stjärnspäckade murvelrulle The Post och här syns bland andra Tom Hanks, Meryl Streep, David Cross och Tracy Letts. Precis som Oscarsvinnaren Spotlight är det en film baserad på verkliga händelser om grävande tidningsjournalister som tar sig an makten. Svensk biopremiär 12 januari.

Miyazaki återvänder

Det sades att Det blåser upp en vind från 2013 (bilden) skulle bli Hayao Miyazakis sista film men nu har den japanske animemästaren meddelat att han arbetar på Kimitachi wa Do Ikiru ka (”Hur bor ni?”), skriver Japan Times. Filmen delar titeln med en bok från 1937 av Genzaburo Yoshino (som Miyazaki menar har en stor betydelse en filmens tonåriga huvudperson). Räkna med premiär någon gång i början av 20-talet.


FLM rekommenderar

Birthday boy Burt

Segerns sötma

Burt Lancaster (1903-1994) föddes den 2 november och glädjande nog finns åtminstone drygt 20 av hans filmer strömningsklara. Tyvärr inte filmdebuten som Ole ‘Swede’ Anderson i Robert Siodmaks Hämnarna från 1946, men väl den blixtrande dialogdrivna Segerns sötma från 1957, där Lancaster spelar maktfullkomlig tidningskolumnist.

Se Segerns sötma.

Våld och passion

Lancaster syntes knappast bara i svartvita samtidsskildringar utan även i desto mer färggranna sammanhang – även om den som vill fira hans födelsedag med Luchino Viscontis Leoparden från 1963 eller Bernardo Bertoluccis 1900 från 1976 inte hörsammas av svenska strömningstjänster. Däremot finns en annan av hans gästspel i den italienska färgfilmen att beskåda: Viscontis Våld och passion från 1974.

Se Våld och passion.

Sheriffen i Dodge City

Lancaster är dock kanske främst förknippad med västerngenren. I Wyatt Earp-skildringen Sheriffen i Dodge City från 1957 spelade han huvudrollen, medan Kirk Douglas återfanns i rollen Doc Holliday.

Se Sheriffen i Dodge City.

Filmtweets

Bale, Argento, Brody och Ehrlich

#metoo

Protester mot Polanski

Greta Gerwig-glädjen


Video

On the beach at night alone

Efter ett par års frånvaro är den högproduktive sydkoreanske auteuren Hong Sang-soo tillbaka på Stockholms filmfestival, som inleds nästa vecka. I år visas On the beach at night alone, en av Hongs tre (!) filmer från 2017. Samtliga har Kim Min-hee i huvudrollen, skådespelerskan som nyligen fick sitt internationella genombrott med The handmaiden. Två av filmerna visades i Cannes, Claire’s camera och The day he arrives, medan On the beach at night alone hade världspremiär på Berlins filmfestival.


Video

Hobbyhorse revolution

I veckan tilldelades Selma Vilhunen Nordiska rådets filmpris 2017 för Den lilla sparven, som tävlade om gulddraken på Göteborgs filmfestival tidigare i år. Filmen kommer få svensk biopremiär och dessutom släppas på festivalens streamingtjänst Draken film. Dessförinnan blir det dock biopremiär den 24 november för Vilhunens senaste film: Hobbyhorse revolution.


Soundtrack

The Meyerowitz stories

På tidigare filmer har Noah Baumbach haft musikaliska samarbeten med James Murphy från LCD Soundsystems och Dean & Britta, men bakom musiken till hans senaste film står den mångfaldigt Oscarsnominerade Randy Newman. På senare år har Newman främst blivit filmförknippad med sina pianoslingor för Disney och Pixar, och det blir mer av den varan i The Meyerowitz stories. På filmens låtlista finns också ett guldkorn ur Newmans karriär innan filmmusiken: ”Old man” från 1972 får ackompanjera filmens grande finale. Precis som vanligt hos Baumbach blir det därutöver ett par andra poppärlor. Saknas på Spotify gör ett av filmens mest bedårande ögonblick, duetten ”Genius girl” mellan pappan och den utflygande dottern, men den finns åtminstone på Youtube. The Meyerowitz stories finns att se nu på Netflix.


Instagram

Robin Hardys Dödlig skörd (eller The Wicker man som originaltiteln lyder) från 1973 utspelar sig visserligen på våren men den spelades in i oktober samt innehåller läskiga masker, vilket gör att den ändå får passera som skräckfilmtips till Halloween.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Scener ur kvinnoskap i Kelly Reichardts Certain women

Kelly Reichardts filmkonst talar genom tystnaden. Nu finns hennes senaste film Certain women, som aldrig fick svensk biopremiär, tillgänglig för hemmabruk. Rebecka Kärde har sett den.

Artikel

Ett annat heimat

I tjugo år har Kelly Reichardt arbetat i marginalen. Charlotte Wiberg ser en regissör som inte räds det främmande i sitt amerikanska homeland.

Artikel

Konsten att klippa till filmen

Klippare får fullt upp när digital teknik gör det möjligt för filmskapare att bara låta kameran rulla. Tobias Rydén Sjöstrand tittar närmare på den konstnärliga sållningsprocessen.

Annons




Tidigare FLM Weekend