fbpx
v.40

Amatörer som spelar roll i Peter Grönlunds Goliat

Vecka 40 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Eliten verkar utan att synas på vita duken

Jacob Lundström om behovet av en alternativ socialrealism.

I helgen får Peter Grönlunds Goliat premiär – läs vårt reportage om castingprocessen här och Rebecka Kärdes recension här. Det är en fortsättning på arbetet i långfilmsdebuten Tjuvheder, men förstås också kortfilmerna Gläntan och Bröderna Jaukka. Det är filmer som står stadigt med fötterna i den socialrealistiska myllan, med anor från Stefan Jarls Modstrilogi, eller för den delen Ingeborg Holm.

Ingeborg Holm (1913)

Ingeborg Holm (1913).

Victor Sjöströms film från 1913 bygger på en pjäsförlaga av Nils Krok, som själv hade varit medlem av fattigvårdsstyrelsen i Helsingborg och baserade sitt drama på ett verkligt kvinnoöde. Filmen fokuserade på en änkas umbäranden och väckte väldig debatt vid sin premiär. Och när Peter Grönlund intervjuas brukar hans egen bakgrund, med arbete inom sociala verksamheter som Stockholms stadsmission och Situation Stockholm, lyftas fram. Det är också lätt att betrakta Tjuvheder och Goliat som ett slags filmiska fältrapporter, som gör välresearchade nedslag i samhällets utkanter.

Jag tänker på det när jag läser Mikael Holmqvists tryckfärska bok Handels – maktelitens skola, om Handelshögskolan i Stockholm. Liksom i tegelstenen Djursholm – Sveriges ledarsamhälle från 2015, synar ekonomiprofessorn samhällets eliter och undersöker hur de upprätthåller sin makt.

Han konstaterar att svenska samhällsvetare främst har ägnat sig åt utanförskap, arbetslöshet och kriminalitet, medan eliternas betydelse helt har hamnat mellan stolarna. Finansfamiljer som Wallenberg har kunnat verka utan att synas, precis som devisen lyder. Gäller samma selektiva uppmärksamhet för svenska filmskapare?

Tankarna går till antagonisten Wall-Enberg i filmerna om Jönssonligan. Den ondskefulla storfinansen har även varit maktfaktor i svensk genrefilm. Ulf Malmros komedi Bröllopsfotografen var ett slags överklassafari i Djursholm. I tidigare svensk film har vi också kunnat se gäckande skildringar av prillig adel och hala krämare. Klart det finns filmhistoriska exempel. Samtidigt är det uppenbart att elitens naturliga miljöer knappast har bevärdigats samma sociologiska filmskärpa.

Snabba cash (2010).

Snabba cash (2010).

Daniel Espinosas Snabba cash, baserad på Jens Lapidus bästsäljare, dyker dock upp i Holmqvists uttömmande studie. Joel Kinnaman spelar Handelsstudenten JW från Robertsfors som har tapetserat väggen i studentlyan med bilder på välskräddade män. Han kör svarttaxi om natten och försöker smälta in på näringslivets talangakademi på dagarna. Genom en studiekamrat på Handels öppnas dörrarna till en annan värld, men JW får låtsas att han har rika föräldrar.

Kanske kan vårt ointresse för eliten bottna i en övertygelse om att vi är mer jämlika än vi faktiskt är. Å andra sidan har det som sagt inte hindrat generationer filmskapare från att påminna publiken om den sociala misären i skuggan av den glada BNP-statistiken. Men borde inte de ökade klassklyftorna också inspirera till ett annat slags socialrealism, som också skärskådar samhällsutvecklingens vinnare? Till dess är Mikael Holmqvists bok en ögonöppnande bredvidläsning till Peter Grönlunds film.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLMMissa inte Alice Rohrwachers utanförskapsskildring Lycklig som Lazzaro som också har premiär i helgen.

Annons

Video

LCD Soundsystem

LCD Soundsystem är dubbelt filmaktuella. Inte nog med att deras låt ”New York, I love you but you’re bringing me down” finns med på ljudspåret till Bradley Coopers A star is born. Den nya musikvideon till ”oh baby” är dessutom filmisk så det förslår, regisserad som den är av Rian Johnson, med Sissy Spacek och David Strathairn i rollerna som paret som experimenterar med teleportering.


Video

They shall not grow old

Visst finns det filmer om första världskriget men det har onekligen överskuggats på vita duken av uppföljaren. Kanske för att första världskriget inte är lika tacksamt att exploatera i berättelser om den goda sidans kamp mot den onda sidan. Det handlade också mer om kålsupande kolonialmakter än om stridande ideologier. Filmer som På västfronten intet nytt från 1930 och Den stora illusionen från 1937 skildrar följaktligen krigets ärelöshet. En annan förklaring till att andra världskriget är mer populärt än originalet är förmodligen bildmaterialet, både vad gäller kvalitet och antal timmar. Det har Peter Jackson försökt råda bot på genom att hotta upp rörliga bilder från arkivet hos Imperial war museum. Genom digital färgbehandling, 3D-konvertering och ljudeffekter ska They shall not grow old levandegöra minnet av dem som stred i kriget som slutade för 100 år sedan.


Instagram

Bioskyltning vid Times Square i New York, 1954. I helgen har Bradley Coopers Lady Gaga-film, som delar titel med George Cukors Judy Garland-klassiker, biopremiär. Även William A. Wellman (1937) och Frank Pierson (1976) har regisserat filmer som heter A star is born. Foto: Frank Oscar Larson.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Peter Grönlund fångar det sociala arvet i Goliat

Peter Grönlund följer upp Tjuvheder med ett familjedrama som utspelar sig bland nedlagda industrier på Östgötaslätten. I fråga om hantverk och trovärdighet befinner sig Goliat på en annan planet än annan svensk film, skriver Rebecka Kärde.

Artikel

På jakt efter äkta människor

Goliat-regissören Peter Grönlund är inte ensam om att välja amatörer till rollistan – flera svenska filmskapare föredrar icke-professionell utstrålning framför skolad replikföring. Tobias Rydén Sjöstrand pratar med castingproffs om hur man hittar äkta människor.

Artikel

Allt du skulle vilja veta om Setsuko Hara

Genom sex filmer matchades Yasujiro Ozus melankoliska och humoristiska vardagsskildringar av Setsuko Haras rikt nyanserade skådespeleri. Johannes Hagman skriver om olika sidor av den japanska stjärnaktrisen framför andra, som just nu föräras en serie på Cinemateket i Stockholm.

Annons

Tidigare FLM Weekend