fbpx
v.4

Lola Arias har gjort filmen du inte får missa på Göteborgs filmfestival

Vecka 4 2019 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Höjdpunkter i Göteborg

Ikväll invigs filmfestivalen på västkusten – Sanjin Pejković tipsar ur programmet

Jag har bara sett några få filmer som kommer att visas på Göteborgs filmfestival men dristar mig till att göra en tipslista i alla fall.

Ni har inte råd att missa Jafar Panahis 3 kvinnor. Det är Panahis bästa film, en otroligt fin hyllning till Abbas Kiarostamis Under olivträden.

Missa för guds skull inte heller Theatre of war, som är en stark och intressant filmrekonstruktion av Falklandskriget av Lola Arias. Läs min text om Theatre of war här.

Darya Zhuks Crystal swan är en helt underbar skildring av en vitrysk kvinnas jakt på den amerikanska drömmen.

Roman Bondarchuks Volcano är en bisarrt, svart och underhållande från Ukraina.

Om ni bara orkar sitta ner i fyra timmar så kommer ni se vilket mästerverk Hu Bos An elephant sitting still är.

An elephant sitting still (2018)

An elephant sitting still (2018)

Färgsatta första världskriget-dokumentären They shall not grow old – Peter Jackson borde bara göra sådana här filmer!

Benedikt Erlingsson Woman at war är vansinnigt snygg och intressant men även lite problematisk (jag har i alla fall alltid svårt för när andra länder används som kulisser för huvudkaraktärens kamp, i det här fallet Ukraina). 

Ni har däremot råd att missa Terry Gilliams The man who killed Don Quixote som är skränig, plump, inte rolig, fantasilös och stereotyp.

Själv ser jag fram emot Hamada (regissören Eloy Domínguez Seréns första film Ingen ko på isen håller jag som en av de mest intressanta filmessäerna som gjorts de senaste åren), Searching for Oscar (om en filmkritiker som gör allt för att undvika att se på film och bedömer istället filmer efter deras affischer), Peter Bogdanovichs dokumentär om Buster Keaton, dokumentären om Alice Guy-Blaché, Ratko Mladic-dokumentären Srbenka, Assassination nation, I don’t care if we go down in history as barbarians, High life, Monrovia Indiana, Long day’s journey into the night, Hale county this morning this evening, Extinction, Ash is purest white, If Beale street could talk och många många andra.

Vi ses i festivalvimlet.

Sanjin Pejković

Filmvetare. Avhandlingen Det förflutna är ett främmande land (2019) handlar om postjugoslavisk dokumentärfilm.Se fram emot mycket mer bevakning på flm.nu under festivalens gång.

Annons

Artikel

Carolina Hellsgård: ”För mig finns det ingen hierarki mellan fin- och fulkultur”

I genrefilmer ställs allting på sin spets. Det är fantastiskt att kunna vara underhållande och samtidigt smyga in filosofiska reflektioner, skriver Carolina Hellsgård om sin zombiefilm Endzeit som har premiär på Göteborgs filmfestival.

Artikel

Lola Arias bjuder in åskådaren till krigets teater

Förkrigshysteri möts ofta av en postkrigstystnad. Sanjin Pejković skriver om Lola Arias dokumentärfilm Theatre of war som skapar en återträff mellan tidigare fiender från Falklandskriget.

Artikel

Till minne av Jonas Mekas (1922-2019)

Jonas Mekas (1922-2019) från Litauen blev en tongivande del av det spirande amerikanska avantgardet. Oscar Westerholm skriver om en filmare som samarbetade med alla från Andy Warhol till Yoko Ono och ständigt hade kameran redo för att fånga dagen.

Artikel

Effektiva stämningar i Lee Chang-dongs Bränd

Lee Chang-dong har en förmåga att skänka stor laddning åt vardagliga miljöer. Mycket är höljt i dunkel i hans nya film om en aspirerande författare, en undflyende Gatsby-figur och en ung kvinna som tycks uppslukad av tomma intet. Johannes Hagman har sett Bränd.

Artikel

Natalie Portman äger Vox lux som skottskadad popstjärna

Ambitionerna är minst lika höga som i debutfilmen The childhood of a leader, när Brady Corbet skapar en uppslukande kommentar om vår tids kändiskultur.

Annons

Tidigare FLM Weekend