fbpx
v.39

Pedro Almodóvar vänder kameran mot filmregissören i Smärta och ära

Vecka 39 2019 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Brasiliansk filterpolitik

Jacob Lundström om dikt och verklighet

Anna de Lima Fagerlinds Mitt hem är inte Copacabana är en familjekrönika som också fungerar som ett filmhistoriskt korrektiv. Boken berättar om hennes pappa Toninho som fick en roll i Arne Sucksdorffs 1960-talsfilm Mitt hem är Copacabana, tack vare sina sorgsna ögon. Den firade filmen var en chans för honom att lämna favelan i Rio de Janeiro – tyckte alla utom Toninho själv, som hellre ville stanna i Brasilien med sin familj. Istället hamnade han hos en fosterfamilj i Sverige, och växte upp med en ständig hemlängtan i bröstet. Han fick trygghet och omsorg, men själva livsnerven rycktes från honom.

Den svenska regissören, som visste hur han skulle spela det mediala spelet, kommer inte heller lindrigt undan i boken.

Verklighetsbilden i Mitt hem är Copacabana iscensattes med bildpoetisk precision, men filmen uppfattades närmast som en dokumentär. Därför betraktades också amatörskådespelaren Toninho som ett föräldralöst gatubarn. Anna de Lima Fagerlind ger röst åt sin pappa i en inifrånskildring av en svensk offentlighet som gärna slog dövörat till när det fanns tillfälle att agera världssamvete. Den svenska regissören, som visste hur han skulle spela det mediala spelet, kommer inte heller lindrigt undan i boken.

Mitt hem är Copacabana (1965)

Mitt hem är Copacabana (1965)

Men Mitt hem är inte Copacabana är också en berättelse om Brasilien. Arne Sucksdorff befann sig i Rio de Janeiro för att hålla en kurs i filmskapande, arrangerad av Unesco, när han fick idén till filmen om stadens gatubarn. Han undervisade ett trettiotal elever några timmar om dagen, på stranden framför hotellet Copacabana Palace.

Sucksdorff hade bara varit i landet några månader när Brasiliens president avsattes på våren 1964 och militären tog makten. Genast förändrades tonläget på kursen – två elever med pappor i den brasilianska armén började störa föreläsningarna. Sucksdorff stängde av dem, vilket provocerade regimen och försvårade inspelningen av Mitt hem är Copacabana. Dessutom sågs gatubarnen som en skamfläck för nationen och militärdiktaturen gladdes därför inte när filmen tävlade på Cannes filmfestival 1965.

Med högerextremisten Jair Bolsonaro vid makten går nu den brasilianska filmvärlden en osäker framtid till mötes. Presidenten har sagt att han kan tänka sig att avveckla det brasilianska filminstitutet om det inte vill implementera ett innehållsfilter – kort sagt ersätta dekadens med kristna familjevärderingar. Uttalandet kom strax efter att kulturministern avgått i protest mot liknande krav för tv-bolag i landet.

Utan att friskriva honom från ansvar för Toninhos sorger konstaterar Anna de Lima Fagerlind att Arne Sucksdorff faktiskt lyckades rikta världens ögon mot gatubarnens utsatthet, även om han skarvade med sanningen. Hellre estetisk förhöjning än förtryckande filter, trots allt.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Drömmar om rymden

I höstnumret åker vi ut i det stora svarta och tittar närmare på Claire Denis High life med flera aktuella och daterade rymdfilmer – från 1960-talets rymdkapplöpning mellan USA och Sovjet, fram till dagens sorgbearbetning bortom jordatmosfären och kinesiska sci fi-äventyr.

Dessutom: Rebecka Kärde har sett And then we danced, Kalle Lind skriver om 2 x Janne Halldoff, Johannes Hagman återser Abbas Kiarostamis Koker-trilogi, Sebastian Lindvall om Pedro Almodóvars Smärta och ära, Hanna Johansson om Sunset Boulevard, med mera!

Medföljer gör Ulrika Netzlers affischtolkning av Georges Méliès Resan till månen från 1902 (30×42 cm).

Beställ på shop.flm.nu eller swisha 249 kronor till 123 464 0462 för att teckna en årsprenumeration.


Trailer

The Irishman

Det drar slutligen ihop sig för Martin Scorseses The Irishman – med den italienska treenigheten Pesci, Pacino och De Niro i ledande roller – som länge har varit hett emotsedd och omtalad inför flera internationella filmfestivaler. Nu får den istället hemmapremiär på filmfestivalen i New York. Håll utkik efter reaktioner på nätet närmaste dygnet. Filmen har premiär den 27 november på Netflix och visas förhoppningsvis även på svenska biografer.



Evenemangstips
  • 29 sep

    Jan Lindqvist @ Filmform

    Magasinet Walden visar Agripino och Bolivia efter Che som Jan Lindqvist gjorde tillsammans med Maria Cederquist på 1970-talet, i Uruguay och Peru. Dokumentärfilmaren Jan Lindqvist är mest känd för Dom kollar oss mods, men har varit verksam i 50 års tid och gjort en rad olika filmer, senast Tiden är en dröm del 2 från 2014.


Soundtrack

Fraemling

Det är inte alltid svenska dokumentärfilmer bevärdigas nyskriven filmmusik men till Mikel Cee Karlssons Fraemling har Hans Appelqvist komponerat ihop spänningsstämning med piano och stråkar. Musikern Hans Appelqvist har tidigare bland annat samarbetat med Marcus Lindeen (Flottan) och Niki Lindroth von Bahr (Min börda). Fraemling har biopremiär 11 oktober – läs Jo Widerbergs recension av filmen i nya numret av FLM.


Artikel

Banderas har aldrig varit bättre än i Smärta och ära

Pedro Almodóvar Smärta och ära handlar om en filmskapare som försöker distansera sig från yrket. Men går det någonsin att bli fri? Sebastian Lindvall ser en film om beroendeförhållandet mellan fiktion och verklighet.

Artikel

Därför är Fellinis 8½ omöjlig att tycka om

I 8½ cirklar kvinnliga påfåglar runt en regissören som inte vet vad han ska ta sig till. Men hur kul är det egentligen med metafilm och lyckliga horor? Charlotte Wiberg skriver om frustrerande möten med Fellinis filmvärld.

Artikel

Raggarjävlar från orten

Varför vill raggare vara fräcka och farliga? Sanna Samuelsson ser en dokumentär som skiter i den urbana medelklassens respektabilitet.

Artikel

Explosiv arbetarskildring i Lars Molins långfilmsdebut

Lars Molin var något så ovanligt som en regissör med arbetarbakgrund. Nu har hans långfilmsdebut Bomsalva digitaliserats och släppts på dvd. Kalle Lind har sett den.

Annons

Tidigare FLM Weekend