fbpx
v.39

Mardrömsfilmen Mandy är en cinefil snedtripp tillbaka till 1983

Vecka 39 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Varför hysch-hyscha om k-ordet?

Jacob Lundström saknar kontexten kring Yol.

”Den kurdiska filmen föddes i fängelset”, konstaterade producenten Mehmet Aktas efter visningen av The legend of the ugly king på Göteborgs filmfestival tidigare i år. Dokumentären handlar om Yılmaz Güney, som gick från att vara stjärna och genreregissör i Turkiets filmindustri på 1960-talet till att använda filmen i kampen för kurdisk självständighet.

År 1982 tilldelades Güney Guldpalmen i Cannes för Yolen film som han regisserade inifrån sin fängelsecell. Lagom till klippningen rymde han och kunde senare närvara vid filmfestivalens prisceremoni och ta emot publikens jubel.

Güney hade varit en folklig favorit på vita duken i Turkiet, en hårdslående actionhjälte med barsk charm, men hans politiska program gjorde honom till statsfiende i ett land med brutal assimilationspolitik för den kurdiska befolkningen. På grund av sin regimkritik har Yol alltid varit en kontroversiell i Turkiet. Det visade sig inte minst i Cannes ifjol, när festivalen visade en restaurerad version av filmen.

Faktum är att Yol var förbjuden i Turkiet ända fram till 1999, när den släpptes i nedklippt skick. Bland annat censurerades vinjetten ”Kurdistan”, som Güney lät täcka hela duken 1982, som ett slags självständighetsförklaring.

På Youtube florerar olika varianter av den svårtillgängliga filmklassikern. Och de flesta av dem saknar den centrala platsangivelsen, men det går att hitta versioner där rollfiguren Ömer anländer till sin hemby med buss och ”Kurdistan” avtecknar sig mot den klarblå himlen.

Yol (1982)

Yol (1982)

Det var mer förvånande att samma bildrutor saknades i Cannes 2017 – inte minst med tanke på filmens stolta historia på croisetten. Även kommentarer om det kurdiska folkets umbäranden hamnade på klippgolvet. Güneys efterlevande familj har kallat versionen, som presenterades av den schweiziske samproducenten, för ett övergrepp. Förklaringen är förmodligen att kopian skulle bli politiskt legitim och kommersiellt gångbar i Turkiet, där maktpartiet AKP så sent som ifjol föreslog att det skulle bli förbjudet att yttra ”Kurdistan” i parlamentet. 

Tyvärr råder samma hysch-hysch i Sverige. När Yol i våras äntligen släpptes på dvd och vod i Sverige beskrevs den så här: ”Fem turkiska fångar får permission och beger sig mot sina hemtrakter”. Ingenstans omnämns att filmens huvudpersoner är kurder eller att hemtrakterna har ett namn. På söndag visar Cinemateket i Stockholm filmen, med följande beskrivning: ”Sex interner får varsin veckas permission och beger sig hemåt”. Detta ”hemåt” förblir dock ospecificerat. Senare i höst turnerar kopian på bland annat Bio Roxy i Örebro. ”Yol är en svidande vacker skildring av ett stolt folk i ett totalitärt samhälle”, heter det den här gången. Det stämmer visserligen, men vilket är folket?

Det är anmärkningsvärt att svenska visningsfönster lyckas med konststycket att undvika k-ordet, särskilt med tanke på filmens tillblivelse och tematik. För Turkiets regim är det vinst varje gång den politiska kontexten råkar glömmas bort. Yol är en historisk protestfilm av en revolutionär regissör som förtjänar ett annat eftermäle.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM





Annons

Detta har hänt

Kontraster, konsulentnytt och konstfilm

Färgglad fattigdom

Är rikedom rosafluffigt och fattigdom grådaskigt? Här skriver Nicole Davis en intressant spaning om ett flertal filmer som reclaimar färgskalan för att skildrar i samhällets marginaler, inklusive titlar som MoonlightGood time och The Florda project (bilden).

Läs också Jacob Lundströms färgtext om bland annat Sean Bakers film här.

Nytt blod i Filmhuset

Anders Nylander är ny långfilmskonsulent på SFI, och ersätter Calle Marthin som lämnade Filmhuset för en chefsposition på Nordisk film. Vem är Anders Nylander? Jo, en erfaren filmklippare, som arbetat med både Lisa Ohlin och Van Veeteren, och det är inte fy skam. Ändå får det betraktas som en lågprofilerad rekrytering, och flera andra tillfrågade lär ha tackat nej till tjänsten. Vilket kanske säger något om hur o-kul det är att vara långfilmskonsulent på SFI?

Huruvida det beror på den interna kulturen på SFI eller på att långfilmskonsulenter alltid får utstå spott och spe, är en annan fråga. Kanske handlar det om kombination, men hur som helst är det ett problem om konsulenttjänsten förlorar i attraktionskraft.

Turnerpriset

I onsdags öppnades utställningen med de nominerade till årets Turnerpris på Tate Britain. Och samtliga fyra konstnärer arbetar med film och politik på olika sätt, konstaterar Mark Brown i The Guardian. En av årets nominerade konstnärer är rättare sagt ett interdisciplinärt kollektiv vid namn Forensic Architecture, som bland annat använder rörliga bilder för att rekonstruera vad som hände när israelisk polis stormade en beduinby på palestinska västbanken. Bland de nominerade återfinns också Luke Willis Thompson, som arbetar med performance och svartvit film på 35mm, för att belysa rasfrågor och polisvåld. Steve McQueen, bioaktuell med Widows 16 november, tilldelades för övrigt Turnerpriset 1999.


Video

Nicolas Cage

Tjugo sevärda minuter med en av filmvärldens hårdast arbetande skådespelare, som medverkat i allt från Wild at heart och Adaptation till, tja, Bangkok dangerous och USS Indianapolis: Men of courage. Den som är Nicolas Cage-komplettist känner dock till att hans expressiva närvaro alltid är ett nöje att följa. Själv är han inte helt bekväm med memeifieringen av hans skådespelarkonst, vilket framgår av den här intervjun, apropå Panos Cosmatos Mandy som inviger Monsters of film i Stockholm på onsdag. Missa inte Sebastian Lindvalls text om Mandy nedan!


Soundtrack

Flotten

Höstnumrets omslagsfilm, Marcus Lindeens Flotten, fick fina recensioner förra helgen. Den fördjupande läsningen finns i FLM: Josefine Adolfssons samtal med regissören och Patrik Sjöbergs essä om Lindeens filmer. Värt att lyfta fram är också filmmusiken av Hans Appelqvist, som senast komponerade Niki Lindroth von Bahrs uppmärksammade stop motion-musikal Min börda. Flotten-soundtracket finns nu på Spotify.


Evenemangstips
  • 28 Sep

    Avant

    Årets upplaga av experimentfilmfestivalen Avant har rubriken ”Doing Haut and Pope” och fokuserar på det brittiska kollektivet Loophole Cinema som på 1990-talet ”arbetade med platsspecifika live-aktioner där publiken och platsen blir en del av filmhändelsen”. På fredag vankas det performance på Kristinehamns konstmuseum, på lördag visningar på Arenan i Karlstad, inklusive Karel Doings Wilderness serie (bilden). Här intervjuas festivalgeneralen John Sundholm av Martin Grennberger på Magasinet Walden.


Instagram

Så här ser den alltså ut, Orson Welles 1970-talsfilm The other side of the wind, som just hade världspremiär till slut. Men vi vanliga dödliga får vänta på Netflixpremiären.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Nicolas Cage spårar perfekt i den euforiska hämndfilmen Mandy

Våldsodyssén är så enkelriktad att en regeltrogen dramaturg förmodligen skulle avfärda manuset som en novellfilm, men Panos Cosmatos Mandy är större än så. Sebastian Lindvall uppslukas av en mardrömsfilm som är synkroniserad med Nicolas Cages karakteristiska spelstil.

Artikel

Stig Wessléns kamera förevigade den svenska fjällvärlden

Naturfilmaren Stig Wesslén har varit en förbisedd figur i den svenska filmhistorien, men nu finns två av hans filmer på vod. Johannes Hagman har sett livfulla skildringar av svenskt fjälliv I Lapplandsbjörnens rike och Från vinterviste till sommarfjäll.

Artikel

Med hälsning från Norrland

En norrländsk filmvåg utmanar seglivade stereotyper och vykortsvackra klyschor. Men vad betyder det att vara en norrländsk filmskapare? Regissörerna Amanda Kernell, Jonas Selberg Augustsén och Clara Bodén i samtal.

Annons




Tidigare FLM Weekend