fbpx
v.38

Den deprimerade rymdhjälten får tala till punkt i Ad astra

Vecka 38 2019 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Var blev ni av ljuva rymddrömmar?

Jacob Lundström undrar vad det finns att hoppas på i rymdfilmen.

Klimatkrisen har skapat en undergångsstämning på jorden, samtidigt som våra kollektiva rymddrömmar kommit på skam – det finns i dagsläget inga prognoser på när vi kan emigrera till andra solsystem. Drömmer gör däremot nyliberala projektledare som Elon Musk, som inte främst ser rymden som mänsklighetens andra chans utan som jungfrulig exploateringsmark.

Befinner sig rymdfilmen vid ett vägskäl? Den frågan ställer sig flera av texterna i höstnumret av FLM, med en temasektion som handlar om rymden. I både USA och Ryssland produceras nostalgiska eller vemodiga skildringar av fornstora dagars rymdprogram. Det mera framåtblickande Kina har samtidigt börjat föreställa sig en framtida hjälteroll när astronauter eventuellt måste rädda planeten.

Bild ur Eyes in the sky.

Men det finns också filmer som väljer att projicera någonting annat i backspegeln. I Anna Hoetjes videoinstallation Eyes in the sky får arkivbilder från rymdresor nya betydelser, när Hoetjes berättar om den första kvinnan i rymden. Det är en feministisk omskrivning av rymdhistorien, som inte bara föreställer sig ett kosmiskt utforskande med andra förtecken, utan även lyfter fram kvinnliga astronomers insatser. I Hoetjes version av historien är därför Herschelteleskopet döpt efter Caroline istället för hennes bror William.

Eyes in the sky ingår i Bonniers konsthall höstutställning ”Kosmologiska pilar”, som också bjuder på verk av konstnären Larissa Sansour. För tio år sedan gjorde hon den kontrafaktiska kortfilmen A space exodus, som skildrar ögonblicket när palestinierna vinner rymdkapplöpningen. ”Ett litet steg för palestinier, ett jättekliv för mänskligheten”, säger astronauten Sansour innan hon planterar Palestinas flagga på månens yta.

Så länge universum expanderar kommer rymden att inspirera sinnesvidgande bilder.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Drömmar om rymden

I höstnumret åker vi ut i det stora svarta och tittar närmare på Claire Denis High life med flera aktuella och daterade rymdfilmer – från 1960-talets rymdkapplöpning mellan USA och Sovjet, fram till dagens sorgbearbetning bortom jordatmosfären och kinesiska sci fi-äventyr.

Dessutom: Rebecka Kärde har sett And then we danced, Kalle Lind skriver om 2 x Janne Halldoff, Johannes Hagman återser Abbas Kiarostamis Koker-trilogi, Sebastian Lindvall om Pedro Almodóvars Smärta och ära, Hanna Johansson om Sunset Boulevard, med mera!

Medföljer gör Ulrika Netzlers affischtolkning av Georges Méliès Resan till månen från 1902 (30×42 cm).

Beställ på shop.flm.nu eller swisha 249 kronor till 123 464 0462 för att teckna en årsprenumeration.


Trailer

Uncut gems

Bröderna Safdie ser ut att göra det igen. Deras Good time var en av 2017 års utropstecken, med Robert Pattinson i omöjliga situationer och dito outfits. Den här gången är det Adam Sandlers tur att göra ett kostymbyte. Han har lämnat höhö-komedins komfortzon förut och visat prov på mönsterbrytande skådespeleri, i filmer som Punch-drunk love och The Meyerowitz stories. Men av trailern att döma blir Uncut gems något utöver det ovanliga. Tyvärr inget svenskt premiärdatum ännu. Missa inte heller The pleasure of being robbed eller Heaven knows what till dess – bägge finns på Draken film.


Evenemangstips
  • 21 sep

    Panoramica @ Bio Valentino

    Årets upplaga av Stockholms latinamerikanska filmfestival är redan i full gång. Förutom filmer från Latinamerika och Brasilien – Late to die young och Perro Bomba för att nämna två exempel – ingår även seminarium med fokus på filmskapare i den latinamerikanska diasporan. Programpunkten äger rum i nystartade Bio Valentino vid Mariatorget. Läs mer om Panoramica här.


Artikel

Kosmiskt katarsis i vackra Ad astra

Ad astra handlar mer om mellanmänskliga relationer än om interplanetära intriger. James Grays lågmälda rymddrama innehåller några av filmårets hittills vackraste bilder, tycker Sebastian Lindvall.

Artikel

Quick lyckas inte hålla flera tankar i huvudet om Bergwall

Filmen om rättsskandalen Thomas Quick är alltför redovisande, enligt gängse true crime-manér. Charlotte Wiberg hade önskat sig en konstnärlig gestaltning som vågat ta ut svängarna.

Artikel

Herr Arnes pengar är en av guldålderns mest skimrande filmer

Mauritz Stillers Selma Lagerlöf-filmatisering hade premiär för 100 år sedan, mitt i den svenska filmens guldålder. Johannes Hagman skriver om en kraftfull och gripande film där det materiella och övernaturliga existerar sida vid sida.

Artikel

Ernst Lubitsch – med känsla för romantisk komedi

För att ha haft en så avgörande inverkan på filmhistorien är regissören bakom filmer som Trubbel i paradiset, Ninotchka och Den lilla butiken oförtjänt marginaliserad. Oscar Westerholm har läst boken How did Lubitsch do it? om Ernsts känsla för komedi.

Artikel

Drottningen av soul kommer till liv igen i Amazing Grace

Det är svårt att inte fantisera om vilken inverkan Amazing Grace hade kunnat ha på film- som musikhistorien om en teknisk tabbe inte fördröjt premiären med 46 år. Calle Wahlström berättar historien om Aretha Franklins konsertfilm.

Artikel

Helvetesgraviditeter

Det har gått 50 år sedan Roman Polanskis Rosemarys baby hade premiär och havandeskap exploateras gärna som ett skrämmande mellanstånd på vita duken. Sonya Helgesson tittar närmare graviditetskräckens historia.

Annons

Tidigare FLM Weekend