fbpx
v.38

Paul Schraders filmhistoriska lån betalar av sig i First reformed

Vecka 38 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Återupplivat motstånd

Jacob Lundström om den digitaliserade Rid i natt!

Apropå den aldrig avtagande skyldigheten att göra motstånd mot nazister: 1942 gjorde Gustaf Molander en påpasslig filmatisering av Vilhelm Mobergs lika angelägna roman Rid i natt! som kommit året innan. Handlingen är förlagd till Småland i mitten av 1600-talet, där tyska fogdar etablerar sig och börjar förtrycka de fria bönderna, men parallellerna till den akuta samtiden var uppenbara redan när det begav sig. Romanen slängdes på bålen i Nazityskland och filmen kunde inte visas i Norge eller Danmark.

I år har Rid i natt! digitaliserats av SFI och släppts på dvd av det oförtröttliga bolaget Studio S. Den ingår visserligen i en box som heter ”Svenska litterära mästerverk på film”, men kan också ses som ett komplement till de tidigare utgivna ”Den stora beredskapsboxen” och ”Den stora andra världskriget-boxen”. Innehållet i dessa dvd-samlingar motbevisar inte bilden av en försynt filmbransch, som präglades av den allmänna eftergiftspolitiken – åtminstone fram till 1943. (Läs gärna Michael Tappers artikel ”Det opportunistiska reservatet”.)

Rid i natt! (1942)

Oscar Ljung i Rid i natt! (1942)

Därför är det något överraskande att SF tidigt köpte filmrättigheterna till Mobergs roman och gav honom uppdraget att skriva ett filmsynopsis. Inte minst med tanke på att filmbolagets direktör, Olof Andersson, satt som en av vicepresidenterna i Internationella filmkammaren, en europeisk organisation som skapats av nazipropagandisten Joseph Goebbels.

Rid i natt! spelades in sommaren 1942 och under produktionen började Tysklands krigsutsikter mörkna. Budkaveln som används i filmen för att sprida ordet om upproret smyckas av en davidsstjärna. Det är en allegorisk motståndsfilm som förebådade mer frispråkig kritik i filmer som Det brinner en eld och Lev farligt. Tack vare Molanders raka regi och Åke Dahlqvists mörkerseende foto är det alltjämt en uppviglande filmupplevelse.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM





Nytt nummer!

Höst 2018

Nu har vi gjort klart höstnumret, som handlar om dokumentärfilm – och därför förstås om Marcus Lindeens bioaktuella Flotten.

Dessutom: Jan Holmberg om Paul Schraders Bergmanfilm First reformed, Sebastian Lindvall om den infernaliska Mandy med Nicolas Cage, Charlotte Wiberg om Isabella Eklöfs Holiday, Rebecka Kärde om Peter Grönlunds Goliat, Johannes Hagman om Setsuko Hara, Anders Annikas om Lino Brocka, med mycket mera.

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna en årsprenumeration – eller beställ på shop.flm.nu.


Detta har hänt

Nilsson, Fassbinder och Virilio

Upptäck Eric M.

I veckan tilldelades den egensinnige filmmakaren Eric M. Nilsson Filmformpriset och nu finns fem av hans filmer tillgängliga på Öppet arkiv: Passageraren (1966), Shanes (1965), Birgit Nilsson (1970), Mina år i Sverige (1974) och Kamera: Nebulosan (2001). Läs gärna också Patrik Sjöbergs understreckare om Eric M. Nilsson. Bilden ovan på Eric M. Nilsson kommer från kortfilmen Brutal, som finns på filmarkivet.se.

Nytt Fassbindercenter

Den tyska efterkrigsfilmens rebell har till slut institutionaliserats. Eller hur man nu ska tolka nyheten att Rainer Werner Fassbinder, som dog 37 år gammal 1982, föräras ett eget center i Frankfurt. Utöver 180 arkivlådor, med dokument och skisser (se ovan), finns även andra godsaker bland samlingarna – eller vad sägs om Fassbinders gamla soffa och flipperspel. Invigningen förväntas äga rum till våren.

Virilio är död

Den filmintresserade filosofen Paul Virilio har dött. Missa inte Jan Holmbergs understreckare om 1980-talsboken Krig och film, som handlar om det moderna krigets och filmmediets ömsesidiga beroende. Virilio refereras även i Sanjin Pejkovics text i nya numret av FLM, om Lola Arias film Theatre of war. Han blev 86 år.


Podcast

Eftertext

Det händer saker i Uppsala. Nyligen prisades Fyrisbiografen på Venedigs filmfestival, för sina innovativa metoder att utveckla biografupplevelsen, och nu har de också startat podden Eftertext med hjälp av sina volontärer, medarbetare och besökare. Lyssna ovan.


Trailer

Her smell

Nej, Lady Gaga och Bradley Cooper är inte filmårets enda rockare. Bradley Coopers regidebut A star is born, med Gaga i rollen som singer-songwriter på uppåtgående, har visserligen fått glada recensioner men frågan är om det kan mäta sig med Elizabeth Moss urspårade rockarporträtt i Alex Ross Perrys film Her smell. Skådespelaren och regissören har tidigare samarbetat på sevärda filmer som Listen up Philip och Queen of earth.


Evenemangstips
  • 25 sep

    Panoramica

    På tisdag invigs den latinamerikanska filmfestivalen Panoramica – med stockholmspremiär för Lucrecia Martels Zama. Det är den argentinska auteurens första långfilm sedan The headless woman, som hade premiär 2008. Hyllade Zama handlar om en spansk officer i 1600-talets Paraguay. Kolla in hela programmet här.


Instagram

Monica Vitti med en kamera under inspelningen av Antonionis Feber från 1962. Lägger upp denna bild som påminnelse om att INGEN av hennes filmer går att streama i Sverige.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Paul Schrader gör konstnärlig förtjänst på Bergmanlån i First reformed

Med filmer som Taxi driver och American gigolo har Paul Schrader gjort lyckade affärer av filmhistoriska lån. I First reformed har han inspirerats av Nattvardsgästerna. Jan Holmberg spårar influenserna av Bergman (och Bresson) i Schraders prästfilm.

Artikel

Den nya skärmrealismen

Fönster bakom fönster oändligt. Eller hur ska filmskapare fånga upplevelsen av att vara ständigt uppkopplad? Jacob Lundström om Searching och andra samtida filmer med klaustrofobiska gränssnitt.

Artikel

Ensemblespel som slår knut på magen i franska dramat Allt för min son

Xavier Legrands regidebut blir nästan baktung av att vandra Dardennes socialrealistiska fotspår, men det går inte att värja sig för skådespeleriet i Allt för min son. Calle Wahlström har sett ett vårdnadstvistsdrama som kunde vågat mer.

Annons




Tidigare FLM Weekend