fbpx
v.23

Spike Lee påminner om att vi sett bildbevis på polisvåld förut

Vecka 23 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Kameran som självförsvar

Jacob Lundström om vårt ansvar att inte titta bort

Efter att George Floyd dödades av ett pressat polisknä mot sin nakna nacke, fångat i en outhärdlig mobilfilm som snabbt spreds över världen, har bildbevisen avlöst varandra. Twitter svämmar över av klipp från USA på poliser som ena stunden tycks knäböja i solidaritet och strax därpå misshandlar demonstranter. Efter onsdagens black lives matter-protest i Stockholm har tyckonomer främst fokuserat på polisen som höjde näven för att visa sina sympatier – rätt eller fel? På andra håll i staden ägnade sig hennes kollegor bland annat åt att kasta barn i marken.

För varje rubrik om krossade fönsterrutor i USA, finns det bilder på polisens upphetsade övergrepp mot värnlösa medborgare. Då blir det svårare att etablera mediala sanningar som avfärdar de landsomfattande demonstrationerna som besinningslös plundring eller rent nihilistiska upplopp.

”Racism is not getting worse, it’s getting filmed”, påpekade skådespelaren Will Smith för några år sedan. Han syftade förstås på alla mobilfilmade vittnesmål, som gör det svårare att vifta bort spontana men systematiska lynchningar med kålsuparteorier. Hans uttalande har samtidigt viss bäring på Hollywoodutbudet. På senare år har det kommit flera filmskildringar av rasism. Fruitvale station, If Beale street could talk och Queen and Slim handlar till exempel om polisvåld, men utan att som Oscarsvinnaren Crash göra det till huvudpoängen att rasistiska snutar faktiskt har känslor.

Det finns ett ansvar att inte titta bort, när mobilkameran används som självförsvar. Om inte annat så för att påminna oss om att varken vi eller de kan hävda okunskap.

Killer of sheep (Charles Burnett, 1978)

Killer of sheep (Charles Burnett, 1978)

Rörliga bilder är speciella på det sättet, och här skriver Sanjin Pejković om hur Spike Lee knyter verklighetens filmmotiv till fiktionens och vice versa. Ylva Habel reflekterar vidare kring hur svart erfarenhet kan gestaltas på film, apropå en konstnärlig undersökning av Sven Nykvists Kongofilmer. Själv vill jag tipsa om Charles Burnetts Killer of sheep från 1978, som just nu går att se gratis här. Det är en oundgänglig film om levda liv, vars betydelse inte borde behöva vara en debattfråga. Till dess är det inget alternativ att blunda.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Kristider

I sommarnumret av FLM undersöker vi krisens effekter på filmkonsten.

Charlotte Wiberg ser om Cronenbergs parasitklassiker, Maaret Koskinen längtar efter filmer som bryter vaneseendet, Jacob Lundström skriver om kreativa undantagstillstånd, Jo Widerberg pratar med Lovisa Sirén om väghinder för roadmovie, Johannes Hagman stänger in sig med filmkonsten, Jan Holmberg fastnar framför Godards coronateorier, Oscar Westerholm skriver spanska sjukans filmpåverkan, med mycket mera.

Dessutom: Rebecka Kärde har sett Barn, Sebastian Lindvall har sett Saint Maud, Anne Bachmann har läst Garboromanen Love, Valerie Kyeyune Backström skriver om The big sleep, Kalle Lind om Sjöwall/Wahlöö, Kim Ekberg om Chantal Akerman! Och så vidare.

Medföljer gör Jet Hilferinks affischtolkning av Jean-Luc Godards Leva sitt liv från 1962 (30×42 cm).

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration. Eller gör din beställning på shop.flm.nu.


Strömning

Tre nyheter

The lighthouse (2019)

Robert Eggers följer upp The witch med underhållande öskräck med Willem Dafoe och Robert Pattinson. Det är ett rent nöje att följa deras psykologiska katt och råtta-lek, skriver Calle Wahlström.

A hidden life (2019)

I sin nya film skildrar Terrence Malick en österrikisk bondes motstånd mot nazism. Den rörliga kameran sjuder liv i den historiska miljön, men filmen hämmas av en idealisering som inte griper tag. Johannes Hagman har sett A hidden life.

Stray dogs (2013)

Tsai Ming-liang är en av de främsta filmskaparna inom den taiwanesiska filmens andra nya våg. Sebastian Lindvall skriver om Stray dogs – ett familjedrama som löses upp i en spökhistoria. Nu finns filmen på Draken film.


Trailer

Da 5 bloods (2020)

Spike Lee skulle ha varit ordförande för årets Cannesjury och hans nya film Da 5 bloods skulle ha visats utom tävlan. Nu får filmen Netflixpremiär utan att passera festivalfönstret. Da 5 bloods handlar om svarta amerikanska veteraner som tvingas tackla Vietnamkrigets konsekvenser – sin vana trogen påminner Lee om historiens närhet till samtiden (missa inte Sanjin Pejkovićs text som handlar om just detta).


Artikel

Kommer historien att sluta upprepa sig själv?

Några dagar efter att George Floyd kvävdes till döds av polisen gjorde Spike Lee en kortfilm som blandar fiktion och verklighet. Sanjin Pejković skriver om en filmskapare som påminner om att vi har sett bilderna förut.

Artikel

Svart existens i sin egen rätt

Hur kan svart erfarenhet gestaltas i framtiden? Ylva Habel har sett Christian Nyampetas film som försöker gå i dialog med Sven Nykvists koloniala Kongobilder.

Artikel

Saga Gärde: "Därför måste onlineteater tänka filmiskt"

I scenprojektet Ami bjöds tre litterära röster in att skriva för scenen, men turnén fick avbrytas på grund av corona och pjäsernas filmades istället filmades för nätet. Regissören Saga Gärde berättar hur de ställde om till rörliga bilder.

Artikel

Irm Hermann – det inre förtryckets främsta gestaltare

Charlotte Wiberg minns den tyska skådespelerskan som gick bort tidigare i veckan och hyllades för sina plågade Fassbinderroller.

Artikel

Magnifikt om glömd massaker i Mike Leighs Peterloo

Vad som borde varit en av fjolårets höjdpunkter på bio får istället undanskymd streamingpremiär. Calle Wahlström har sett Mike Leighs levande påminnelse om människorna som dödades under demonstrationerna i Peterloo.

Annons

Tidigare FLM Weekend