fbpx
v.20

David Cronenbergs existentiellt laddade våldseffekter

Vecka 20 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Istället för rivieran

Jacob Lundström om att skapa sin egen hemmafestival

Vid den här tiden skulle Cannes filmfestival ha dragit igång, men nu blir det som bekant ingen filmdans på croisetten. Säga vad man vill om festivalens fotoblixtrande stjärnpolitik, men Cannes är samtidigt unik i sin förmåga att rikta världsmediernas uppmärksamhet åt filmskapare som Mati Diop och Apichatpong Weerasethakul. Urvalet kan alltid diskuteras men det följer knappast minsta motståndets lag, utan programmet (inklusive sidosektionerna) rymmer alltid en mångskiftande blandning av rörliga bilder. Vad händer om man rycker undan den röda mattan från filmkonsten? Som Helena Lindblad påpekar i DN har Cannes till exempel varit en avgörande trampolin vid Medelhavet för filmer som The square och Parasit.

Frågan är nu  också vad som kommer att hända med alla filmer som skulle haft sin världspremiär i Cannes. För Screen Daily berättar bossen Thierry Frémaux att några filmskapare rentav avvaktar till 2021 års festival, medan Spike Lees Da 5 Bloods kommer få Netflixpremiär redan i juni.

Det brinner, min sköna! (1967)

Tills vidare kan man alltid göra som norska filmtidskriften Montages: programsätta sin egen hemmafestival med missade Cannesfilmer. J. Hoberman återvänder också till tidigare festivaler, inklusive den senaste Cannesupplagan som ställdes in, det vill säga 1968. Och visst går det att tänka sig en tråkigare sysselsättning under festivalfrånvaron än att återupptäcka Miloš Formans Det brinner, min sköna! eller  Jirí Menzels Nyckfull sommar.

Mycket mer om krisens effekter kan man också läsa i sommarnumret av FLM som precis lämnats till tryck – beställ exempelvis här i shoppen. Trevlig läsning!

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Kristider

I sommarnumret av FLM undersöker vi krisens effekter på filmkonsten.

Charlotte Wiberg ser om Cronenbergs parasitklassiker, Maaret Koskinen längtar efter filmer som bryter vaneseendet, Jacob Lundström skriver om kreativa undantagstillstånd, Jo Widerberg pratar med Lovisa Sirén om väghinder för roadmovie, Johannes Hagman stänger in sig med filmkonsten, Jan Holmberg fastnar framför Godards coronateorier, Oscar Westerholm skriver spanska sjukans filmpåverkan, med mycket mera.

Dessutom: Rebecka Kärde har sett Barn, Sebastian Lindvall har sett Saint Maud, Anne Bachmann har läst Garboromanen Love, Valerie Kyeyune Backström skriver om The big sleep, Kalle Lind om Sjöwall/Wahlöö, Kim Ekberg om Chantal Akerman! Och så vidare.

Medföljer gör Jet Hilferinks affischtolkning av Jean-Luc Godards Leva sitt liv från 1962 (30×42 cm).

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration. Eller gör din beställning på shop.flm.nu.


Trailer

Capone

Apropå kriser finns här intressant läsning om Josh Trank som under ett 2010-tal präglat av superhjältesuccéer lyckades regissera en superhjälteflopp med Fantastic Four. När det fem år senare till slut blivit dags för nästa premiär, med en film om en superskurk utan övermänskliga förmågor, kom corona. I USA har Capone nu istället släppts på internet. Det mest intressanta med filmen är kanske annars att producenten El-P (Jaime Meline) har gjort filmens soundtrack.


Soundtrack

Cinéma du look

På 1980-talet gav några regissörer – närmare bestämt Jean-Jacques Beineix, Luc Besson och Leos Carax – upphov till en fransk filmrörelse: cinéma du look. Förenklat kan man väl beskriva det som att de prioriterade visuella och sensoriska effekter framför psykologisk fördjupning. Men varje look måste förstås ha sitt sound – och här har Florence Scott-Anderton kondenserat ljudbilden till en timme.


Artikel

Så gör David Cronenberg kaos med kroppen

Den kanadensiske regissören närmar sig människans inre med genomträngande metoder. Sebastian Lindvall skriver om filmer med existentiellt laddade våldseffekter.

Artikel

Fascinerande om filmskildringar av det nya landet

The cultural practice of immigrant filmmaking handlar om invandrade filmskapare och deras filmiska orienteringsförsök i det nya landet. Jacob Lundström skriver om alternativa perspektiv på Sverige.

Artikel

Soros-dokumentären är en film – inte en pekbok

Ska dokumentärmakare betrakta publiken som aktiva åskådare eller som en aningslös massa? Sanjin Pejković skriver om debatten kring dokumentären om George Soros.

Artikel

Eva Henning var filmstjärnan med svärta i blicken

Eva Henning kunde spela god fe men hade också en liten kall punkt som gjorde motstånd och skänkte henne en alldeles egen utstrålning. Mikaela Kindblom skriver om en gåtfull filmstjärna som skulle fyllt 100 den 10 maj.

Annons

Tidigare FLM Weekend