fbpx
v.18

Året när protestmarscherna stormade in på biograferna

Vecka 18 2018 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Ingen Zetterling i maj 1968

Jacob Lundström om stoppade chanser i Cannes.

I veckans Weekend intervjuar Michael Tapper regissören Göran Olsson om Maj 68, som hade tablåpremiär 1 maj och nu går att strömma. SVT-dokumentären avhandlar den politiskt stormiga månaden med hjälp av public service-bolagets digra arkiv. Maj 68 innehåller bland annat klipp från Filmkrönikans rapport från Cannes filmfestival, som upprorsåret till ära stoppades av politiskt aktiverade filmare. En av dem var Jean-Luc Godard – på fjolårets festival återberättades händelserna i Michel Hazanavicius Anne Wiazemsky-filmatisering Redoutable. Lagom till revoltens 50-årsjubileum visas Godards Le Livre d’Image på festivalen, som drar igång nästa vecka.

Men vad hände egentligen med tävlingsfilmerna som aldrig visades 1968?

Då som nu, fast i ännu högre grad då, var festivalen en mansdominerad historia. Men vid sidan av Kaneto Shindo, Alain Resnais, Miloš Forman, Miklós Jancsó, med flera män, fanns det faktiskt en kvinna i startfältet: Mai Zetterling.

Amerikanska affischen till Mai Zetterlings Dr. Glas från 1968.

Amerikanska affischen till Mai Zetterlings Dr. Glas från 1968.

Hennes amerikansk-danska film Dr. Glas, med Per Oscarsson och Ulf Palme bredvid danska Lone Hertz i huvudrollerna, skulle tävla om festivalens stora pris. Bakom kameran stod Rune Ericsson, som även fotograferade både Nattlek och Flickorna. Vid det här laget var Zetterling etablerad på den internationella festivalscenen – debutfilmen Älskande par tävlade också i Cannes, medan Nattlek hade gjort skandal i Venedig.

Även om det är svårt att avgöra exakt hur den inställda festivalen påverkade filmens öde, går det att konstatera att Dr. Glas alltjämt hör till Zetterlings mest otillgängliga filmer. Eftersom det är en dansk film har den hamnat utanför SFI:s digitalisering. Det är trist och synd.

Dr. Glas är inte minst en påminnelse om att Zetterling knappast bara intresserade sig för kvinnor, även om hon var en feministisk pionjär.

Zetterlings filmatisering av Söderbergs sekelskiftesroman tar sin början i samtiden, med scener från en dimmig tunnelbanestation. ”Jag ser inget klart utom det förflutna. Det skuggliv jag levde för många år sedan, jag lever det fortfarande”, mumlar Oscarsson på ljudspåret. Med tanke på premiäråret är Dr. Glas en distinkt opolitisk film, inte minst jämfört med Zetterlings egen Flickorna från samma år eller för den delen Guldbaggevinnaren Det vita sporten.

50 år senare är det inte bara viktigt att minnas proteströrelserna, utan också hög tid att återupptäcka filmerna som tidsandan skymde.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLMUrsäkta uppehållet – vi har gjort klart nästa nummer (på papper). I nästa veckas Weekend blir det rapport från Cannes!





Annons

Detta har hänt

Mera 1968, mera Cannes och lite Bergman

Mera 1968

På svenska Mubi rullar just nu ett maj 1968-tema under rubriken ”När allt verkade möjligt”, som i skrivande stund innehåller två filmer: Romain Goupils Parisstudie Half a life från 1982 och den brasilianske dokumentärfilmaren João Moreira Salles färska essäfilm In the intense now. Samme Salles har bland annat gjort sevärda dokumentären Entreatos om Lula da Silva.

Mera Cannes

Bland det politiskt mest stridbara på årets franska festival, som invigs nästa vecka, är Eva Hussons Girls of the sun, om kurdiska kvinnors kamp mot IS. Huvudrollen spelas av Golshifteh Farahani, medan Evin Ahmad syns i en biroll. Läs mycket mer om festivalen i våra rapporter nästa vecka!

Lite Bergman

Kvalitetsinstitutionen Criterion har nyligen släppt en dvd-box med Ingrid Bergmans tidiga svenska filmer, som lade grunden för hennes karriär utländska karriär. Hon fick rentav reprisera genombrottsrollen i Intermezzo år 1936 (mot Gösta Ekman d.ä.) i Hollywood år 1939 (mot Leslie Howard, the one and only). Läs Pamela Hutchinsons essä om ”Ingrid Bergman’s Swedish Years”.


Video

Shoplifters

Förra veckan hade Hirokazu Kore-edas Tredje mordet svensk premiär (läs gärna Eva af Geijerstams intervju). Nästa vecka världspremiärvisas hans senaste film Shoplifters i Cannes och nu finns en trailer ute.


Video

Don't worry, he won't get far on foot

Förra veckan hade en av fjolårets Cannesfavoriter, Lynne Ramsays You were never really here, äntligen svensk biopremiär. Missa inte Sebastian Lindvalls recension. Joaquin Phoenix är härnäst aktuell i Gus Van Sants Don’t worry, he won’t get far on foot, som premiärvisades i Berlin och nyss fick en trailer.


Lästips

Netflix och New Hollywood

När kommer Netflix första mästerverk?

Vem bryr sig, undrar Sean Fennessey i den här intressanta artikeln, om hur strömningsgiganten översvämmar marknaden med nya titlar. På bilden ovan Mark Rasos Kodachrome, som är en av Netflix 25 originalfilmer hittills under 2018.

Vilka var New Hollywoods kvinnor?

Läsvärd artikel av New York Times Manohla Dargis, apropå filmserien ”A Different Picture: Women Filmmakers in the New Hollywood Era, 1967-1980” som just nu visas i New York. På bilden ovan Claudia Weills Girlfriends från 1978, som häromåret visades på Cinemateket i Stockholm.


Artikel

Tennisprotester, studentuppror och festivalstopp i Göran Olssons 1968-porträtt

Göran Olsson grävde i SVT efter sådant som hänt eller som sänts under den turbulenta majmånaden 1968. Michael Tapper har intervjuat dokumentärfilmaren som vänder sig till arkiven.

Artikel

Snabbverkande skräck i Pascal Laugiers mästerliga Ghostland

Pascal Laugier befäster sin position som en av filmvärldens ledande auteurer. Charlotte Wiberg har sett Martyrs-regissörens dockskräckis Ghostland.

Artikel

Hårdslående närvaro i Lynne Ramsays thriller You were never really here

Joaquin Phoenix spelar en livstrött hämnare med hammare i You were never really here. Sebastian Lindvall har sett Lynne Ramsays film om en enmansarmé i Travis Bickles hjulspår.

Artikel

Kore-edas nya familjeaffärer

Familjer är oundgängliga men besvärliga konstaterar Hirokazu Kore-eda, som har gjort sig känd för att skildra relationer mellan nära och kära. Eva af Geijerstam träffar honom för att prata om hans första kriminalfilm Tredje mordet.

Artikel

Det sociala arvet i japansk film

Från Yasujiro Ozu till Hirokazu Kore-eda. Sebastian Lindvall blickar tillbaka på den japanska filmens familjehistoria.

Annons

Tidigare FLM Weekend