v.18

Allt om den galna kvinnans revansch på vita duken

Vecka 18 2017 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Werners virala succé

Jacob Lundström om auteuren 2.0.

Werner Herzog är förmodligen världens mest virala filmregissör. Han har uppsynen, han har accenten och han tycks sitta på ett outsinligt lager av sina patenterade ”extatiska sanningar”. Det går inte många dagar utan att hans namn dyker upp i flödet i någon klickvänlig rubrik. När intervjuboken A guide for the perplexed kom häromåret delades till exempel Herzogs 24 levnadsråd och jag var inte sen att gilla. (”Carry bolt cutters everywhere”, är min personliga favorit bland visdomsorden.) Och när Herzog gästade komikern Marc Marons podcast i augusti dröjde det inte många minuter innan länkrubriken ”10 Ecstatic Truths from Werner Herzog’s Interview with Marc Maron” syntes på Twitter.

Herzog åtnjuter respekt för sina konstnärliga bedrifter men balanserar också skickligt på karikatyrens gräns när han spelar rollen som älskvärd excentriker.

Det är ganska fantastiskt att den gamle uträknade tyske regissören har fått ett sådant uppsving, med hjälp av USA och sociala medier. Inte minst som Herzog brukade hata det väldiga landet i väst. Det är i alla fall bilden man får av hans film Stroszek, eller Balladen om Bruno S från 1977, en dyster historia om tre tyska outsiders som emigrerar till USA och går under. Men via medverkan i Harmony Korines Julien Donkey-Boy från 1999 – och den egna dokumentärfilmen Grizzly man från 2005 – fick karriären en nytändning.

Werner och björnen.

Werner och björnen.

Han åtnjuter respekt för sina konstnärliga bedrifter men balanserar också skickligt på karikatyrens gräns när han spelar rollen som älskvärd excentriker. Herzog är förstås inte den förste filmskaparen som är medveten om sin mediala framtoning eller del i marknadsföringen – titta bara på Bergman, Godard eller Hitchcock – men det är uppenbart att han har hittat ett framgångsrecept för nätet. Det är inte förvånande att fler försöker klickoptimera sina framträdanden. När Ruben Östlund var på vippen att Oscarsnomineras för Turist tog han och producenten Erik Hemmendorff tillfället i akt att spela in ett Youtube-klipp med den utstuderade titeln ”Swedish director freaks out when he misses out on Oscar nomination”. 130 000 visningar får betraktas som godkänt.

Men Herzog är fortfarande bäst i klassen och när han nyligen ställde upp på intervjuer för att lansera en webbkurs i filmskapande blev det självklart viral läsfest. Han ställde sig till exempel frågande till Pokémon Gos verklighetsanknytning: ”When two persons in search of a pokémon clash at the corner of Sunset and San Vicente is there violence? Is there murder?”.

Kvalificerat clowneri eller helt enkelt auteuren 2.0? Hur som helst har vi alla en roll att spela i filmens uppmärksamhetsekonomi och jag har ingenting emot att skratta hela vägen till biografen.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Annons

FLM rekommenderar

Filmtips

Nocturama

Bertrand Bonellos senaste film var uppe och vände på biograferna – nu finns den här franska upprorsstudien tillgänglig för hemmabruk. Läs Stefan Ramstedts recension av filmen här.

Kvarteret Korpen

Den bästa svenska filmen genom tiderna? Åtminstone den näst bästa efter Körkarlen enligt vår gallup 2012 (nedputtad från tronen sedan Nöjesguiden gjorde sin kritikeromröstning omröstning 1995). Bra tillfälle att se (om) den nu när den finns på SVT Play.

Se Kvarteret Korpen på SVT Play.

Mr. Jealousy

Noah Baumbachs nya film The Meyerowitz stories  har världspremiär i Cannes. Även om han fick sitt stora genombrott 2005 med The squid and the whale, debuterade han redan 1995 med Kicking and screaming (ej att förväxlas med Will Ferrell-filmen med samma namn). Men även Baumbachs ännu mindre kända film, Mr. Jealousy från 1997, är ju sevärd.

Se Mr. Jealousy här.

Detta har hänt

Projekt på gång

Nemes nästa

Nu arbetar regissören László Nemes, som debuterade med den smått sensationella Sauls son häromåret, på sin kommande film. Sunset heter den och utspelar sig innan första världskrigets utbrott i Budapest. Nu har den första bilden från filmen släppts och i huvudrollen syns Juli Jakab, som även medverkade i Sauls son. Läs mer om filmen här som siktar på Cannespremiär nästa år.

Pauls påföljande

Den holländske provokatören Paul Verhoeven, som med Elle nyligen presterade sin bästa film på flera år, arbetar nu på nästa projekt och det verkar inte bli mindre svårsmält denna gång. I höst drar inspelningen igång på Blessed virgin, en film i den något bortglömda 70-talsgenren nunsploitation. Läs mer här.


Premiär

Frantz

Fakta

  • Regi: François Ozon
  • Medverkande: Paula Berger, Pierre Niney, Anton von Lucke
  • Speltid: 113 minuter
  • Bio: 5 maj

François Ozons senaste film Frantz är ett tyskfranskt efterkrigsdrama hämtat från screwballmästaren Ernst Lubitschs genreutflykt Den brustna melodien.

Filmen handlar om Anna (Paula Berger), en ung tysk kvinna, som strax efter första världskrigets slut förundrad finner blommor på sin stupade fästman Frantz (Anton von Lucke) grav. Och hon blir bara mer nyfiken när det visar sig att en ung fransman lämnat dem. Med Frantz frankofila läggning färskt i minnet – han älskade poeten Paul Verlaine och lärde Anna att recitera hans dikter på flytande franska – förmodas den unge främlingen vara en av Frantz vänner från sin tid i Paris innan kriget. Adrien (Pierre Niney), som han heter, skänker Frantz föräldrar stor tröst med historier om vänskapen samtidigt som hans närvaro börjar läka Annas brustna hjärta.

Niney ger Adrien spröda känsliga drag som påminner något om en ung Werthes eller kanske en Stefan Zweig-karaktär – det är en artists känslighet konstaterar hans moster. Skuldkänslorna över att ha överlevt Frantz ger honom dessutom en tafatt egocentrisk air som i mötet med Bergers självuppoffrande Anna slår an en melodramatisk spänning i filmens andra hälft.

Det är en i alla avseenden visuellt drabbande film vars svartvita foto i stunder kan kännas lite sobert, men när det i nostalgiska känslosvall och återblickar sömlöst övergår i matta färgbad är det en kontrast som effektivt underbygger filmens melodramatiska sentimentalitet. I övrigt minner färgerna om Édouard Manet vars måleri utgör ytterligare en av filmens frankofila referenser.

Mycket av dess storhet ligger i bedriften att inrätta sig i den mellanbreda kvalitetsfilmens led utan att rätta sig efter dess konformitet.

Calle Wahlström


Video

L'amant double

Den som genast blir sugen på mer François Ozon efter Frantz får ge sig till tåls ett tag till: hans nya film L’amant double har världspremiär i Cannes om ett par veckor. Med lite tur har den svensk biopremiär innan årets slut.


Video

Maurice

Som någon påpekar i kommentarsfältet på Youtube: ”Let’s suport more re-releases and less remakes and reboots!!!!” Lagom till 30-årsjubileet blir det digital nypremiär för Merchant-Ivory-filmen Maurice (med en Hugh Grant ännu obefläckad av skandaler). Vågar vi hålla tummarna för att den också kommer till svenska biografer?


Soundtrack

Twin Peaks

När den tredje säsongen av Twin Peaks börjar sändas 21 maj är det dags för ett återbesök i staden någonstans i nordvästra USA, som bara existerar genom David Lynchs stämningsskapande försorg. Med ovärderlig hjälp förstås från bland andra Angelo Badalamenti som gjort den oförglömliga musiken. Film Comments Nick Pinkerton har skrivit en text om hur en enkel basgång och ett svarande rhodespiano satte tonen för serien.


Evenemangstips
  • 06 Maj

    Fotofokus @ Filmhuset

    På lördag blir det samtal med två av Sveriges mest spännande filmfotografer: Ita Zbroniec-Zajt och Sophia Olsson. Efteråt visas två av deras egna fotofavoriter: Wong Kar-wais Happy together respektive Myroslav Slabosjpytskyjs The tribe. Läs mer här.


#tbt

Idag är ingen vanlig för idag är Audrey Hepburns födelsedag. 88 år skulle hon ha fyllt närmare bestämt. Här med Humphrey Bogart under inspelningen av Sabrina år 1954.

Följ FLM på Instagram.

Artikel

Den galna kvinnans revansch på vita duken

Släpp HBO-serien Feud och omfamna den filmhistoriska fördjupningskursen. Charlotte Wiberg tittar närmare på vita dukens vansinne och hyllar filmerna där psykotiska kvinnor tillåts bebo tillvarons själva centrum.

Artikel

Hur bra är egentligen Citizen Kane?

Hur bra är egentligen världens bästa film? Rebecka Kärde bestämmer sig för att se Citizen Kane.

Artikel

Vad Jan Troells Utvandrarna kan berätta om dagens invandrare

Jan Troells filmer om Karl Oskar och Kristina har förärats nya klassikerutgåvor




Tidigare FLM Weekend