fbpx
v.14

Förlorad kärlek och oigenkännlig hembygd i Ash is purest white

Vecka 14 2020 Redaktör: Jacob Lundström
Intro

Det var filmkris på 1920-talet också

Jacob Lundström om krisberedskap.

Marknadsandelen för svensk film är på nedåtgående, medan Marvelaction och nygamla Disneyfilmer fortfarande lockar stora skaror till biograferna. Upplagt för krissamtal i den svenska filmbranschen alltså – redan innan coronakrisen. Men den amerikanska filmens dominans är inget nytt fenomen. Redan 1924 hade 70 procent av utbudet på svenska biografer amerikansk avsändare, och fler och fler Hollywoodbolag etablerade filialer i Sverige.

Jag hämtar uppgifterna från en nyutgiven bok, om en aldrig färdigställd film, som bland annat tecknar bakgrunden till Mauritz Stillers och Greta Garbos Amerikaäventyr. Filmvetarna Bo Florins och Patrick Vonderaus A tale from Constantinople är resultatet av arkivstudier kring den problemförföljda filmsatsningen Odalisken från Smolna. Dels innehåller boken en läsning av manuskriptet som påfanns i Filminstitutets arkiv 2011, dels utgår den från korrespondens och andra dokument som ger en inblick i produktionsprocessen. Hur kom den svenska regissören i kontakt med producenten David Schratter på det tyska uppstickarbolaget Trianon? Och varför det blev aldrig någon påkostad inspelning i Konstantinopel?

Vid den här tiden rankades Stiller som en av Europas främsta filmskapare, beundrad för filmer som Sången om den eldröda blomman och Erotikon, medan Garbo betraktades som en stjärna på uppåtgående. När Gösta Berlings saga hade premiär i Tyskland, hyllades den från scenen som ett europeiskt styrkebesked och svar på tal mot Hollywoods landvinningar på kontinenten. Stiller var på plats i Berlin för att ta emot publikens jubel – och för att göra affärer. För Trianon var Stiller ett hett eftertraktat varumärke som skulle garantera god avkastning, men filmprojektet krävde ständigt nya lån och i slutändan gick inte högriskspelet ihop. Den politiska turbulensen i Tyskland gjorde inte saken lättare. Följden blev bankrutt och livlig tidningsdebatt. Då hade Stiller och Garbo redan kontakt – och snart kontrakt – med MGM i USA.

Garbo och Stiller på väg till Hollywood.

A tale from Constantinople ger en fascinerande inblick bakom kulisserna i den volatila europeiska filmindustrin på 1920-talet. Det är också en berättelse om hur floppar och succéer påverkar filmarbetares livsbanor. Greta Garbos lyskraft skapade som bekant filmhistoria efter ankomsten till Hollywood. För Stiller väntade däremot svåra tider i ett system där regissören inte var en konstnär utan en kugge i maskineriet – han dog strax därefter i Sverige, 45 år gammal. David Schratters filmöde är mindre välkänt. På 1930-talet stämde han utan framgång Garbo på förskottet för Konstantinopel-filmen. År 1938 producerade han Tammy’s Santa, som knappt hann bli färdig innan negativen förlorades i en brand.

Odalisken från Smolna-fiaskot är en påminnelse om att små marginaler kan få stora konsekvenser – och att filmindustrin har lärt sig om krisberedskap den hårda vägen.

Jacob Lundström

Chefredaktör för FLM

Nytt nummer!

Psykbryt

I vårnumret undersöker vi skräckblandad galenskap och vanlig psykisk ohälsa på vita duken – och i biografstolen.

Charlotte Wiberg skriver om psykvårdsskildringar i svensk spelfilm, Jacob Lundström tittar närmare på traumatiska filmupplevelser, Sanjin Pejković återbesöker 100-årsjubilerande Dr. Caligaris kabinett, Olga Ruin har sett Psykos i Stockholm, Johannes Hagman undersöker om Hollywoods drömförhållande med psykoanalysen, Oscar Westerholm skriver depressionens filmhistoria, med mycket mera.

Dessutom: Jason Meredith skriver om Cannibal Holocaust, Mikaela Kindblom om Charter, Kim Ekberg om Little Joe, Sanjin Pejković om Till min dotter!

Medföljer gör Sebastian Larsmos affischtolkning av Robert Wienes Dr. Caligaris kabinett från 1920 (30×42 cm).

Ett år med FLM – inklusive fyra exklusiva filmaffischer – för bara 249 kronor.

Swisha 249 kr till 123 464 04 62 för att teckna årsprenumeration. Eller gör din beställning på shop.flm.nu.


Coronaeffekter

Film Comment

RIP (?) Film Comment

Filmkritiken går knappast opåverkad ur pandemin. Dagarna efter att Film Comments senaste nummer – med Kelly Reichardts First cow på omslaget – landade på FLM-hallmattan meddelades att nästkommande blir digitalt och utgivningen därefter pausas på obestämd tid. Allt på grund av nedskärningar hos Film Society of Lincoln Center, som nu tvingas hålla stängt för visningar. Film Comment har varit en ledande amerikansk filmtidskrift sedan 1962. Läs mer om beslutet hos filmkritikern och medarbetaren Nick Pinkerton.

Triangelbyte

Coronakrisen fortsätter att stänga biografer, men kräver också kreativa nödlösningar i andra filmled. Vad ska man egentligen göra när Hollywoodskådisen får reseförbud? Inspelningen av Ruben Östlunds nya Triangle of sadness är i full gång, men Woody Harrelson har fått förhinder. Till en början fick filmteamets egen Axel Danielson agera stand-in, men nu har lookaliken (?) Björn Häggsjö från Herrljunga fått Harrelsons kaptensroll tillsvidare (men filmas mest bakifrån).

Karantänläsning

Vad ska man sysselsätta sig med under sitt ofrivilliga hemmasittande? Titta på film förstås, eller på huset mittemot, som den ofrivilliga hemmasittaren Jeff i Fönstret åt gården. David Bordwell tipsar om bland annat Hitchcocks film i ett inlägg om ”chamber cinema”. Det är bara ett exempel på all spännande karantänläsning som David Hudson har sammanställt hos The Criterion.


Filmtips

La souriante Madame Beudet (1923)

Dubbelexponeringar, iriseffekter och associativ klippning. Johannes Hagman skriver om Germaine Dulacs tidiga pärla om ett olyckligt äktenskap.

Som del av sin serie med ”Den feministiska filmhistorien i 10 filmer” streamar Draken Film– vid sidan av titlar som Cléo från 5 till 7 (1962) och Tusenskönorna (1963) – nu Germaine Dulacs tidiga pärla La souriante Madame Beudet (1923). Och det är en film som sannerligen inte behöver skämmas i sällskapet.

Dulac inledde sin yrkesbana som skribent för ett par franska feministiska tidskrifter, och startade 1915 ett eget produktionsbolag tillsammans med författaren Irène Hillel-Erlanger. Som regissör pendlade hon mellan narrativ spelfilm och mer abstrakta kortfilmer, och utgjorde under 20-talet en tongivande del av det avantgarde, bestående av regissörer som Jean Epstein och Abel Gance, som emellanåt brukar beskrivas som en fransk impressionistisk filmrörelse.

Filmen utgår från en enkel grundpremiss: Den olyckliga Madame Beudet utvecklar en allt starkare aversion mot sin groteske make, och söker en utväg ur äktenskapets begränsningar. Och i linje med Tjechovs omtalade gevär på väggen, kommer makens pistol i byrålådan sedermera till dramatisk användning under en av hans återkommande självmordsparodier.

Skildringen av Madame Beudets situation är såväl klaustrofobisk som galghumoristisk, och detaljer som den omtvistade placeringen av en blomvas ger inblickar i äktenskapets småaktighet. Dulac använder sig av en hel arsenal filmiska tekniker i form av dubbelexponeringar, iriseffekter, associativ klippning och slow motion. Madame Beudets dagdrömmerier gestaltas med avsevärd inspiration, som när regissören klipper in naturbilder för att illustrera ett pianostycke, eller låter en tennisspelare ur en tidskrift få liv för att utkräva imaginär hämnd på maken.

La souriante Madame Beudet är fri till både tanke och form – och Dulac får en att nostalgiskt blicka tillbaka på den tid under 20-talet då den narrativa filmen präglades av både nyfikenhet och formmässig experimentlusta.

Läs också: Trond Lundemo om Germaine Dulacs modernistiska renhetsmanifest


Kortfilm

Ali & Nina (2020)

Natanael Ericssons har gjort den här fina kortfilmen om Ali Boriri och Nina Boriri som driver det analoga filmlabbet Focus Film – det sista i sitt slag i Norden. Det är en skildring av ett familjeföretag som blir en påminnelse om att inte kapa filmremsan till vårt förflutna.


Filmmusik

Tarkovskijs soundtrack

Hur låter egentligen Andrej Tarkovskijs filmer? Väldigt mycket Eduard Artemjev, och så en del Vjačeslav Ovčinnikov och Johann Sebastian Bach. Det här ljudkollaget signerat Florence Scott – Anderton, med filmmusik och röster, ger tillfälle att kliva in i Tarkovskijs filmvärld, minus bilderna. Men blunda bara och bilderna börjar projiceras i alla fall.


Artikel

Poetisk och politisk tyngd i Ash is purest white

Jia Zhangkes senaste film är ett ödesdrama om förlorad kärlek och ett samhälle i oigenkännlig förändring. Oscar Westerholm har sett Ash is purest white.

Artikel

Farligt löfte med Lena Nyman

I Håkan Bergströms thriller blir en ung flicka vittne till mord och plötsligt svävar hennes liv i fara. Lena Nymans filmdebut gjorde henne till en barnstjärna – nu finns den på SVT Play. Mikaela Kindblom minns en skådespelare som ville vara fri.

Artikel

Hård dom över fanboys i Under the silver lake

David Robert Mitchell är en av alla kultvurmande videobutiksauteurer, som gärna djupdyker i filmiska referenser. Sebastian Lindvall har sett Hollyweird-sagan Under the silver lake.

Artikel

Förhäxande rollspel i nya Suspiria

Dario Argentos klassiker har blivit film på nytt. Anna Remmets skriver om häxgestalten som en patriarkal skräckfantasi i Suspiria.

Annons

Tidigare FLM Weekend